به گزارش خبرنگار ایرنا، دانیال هودرجی، معاون فرهنگی دادگستری کل کرمانشاه روز چهارشنبه در جمع اهالی رسانه استان گفت: دادگاه پرونده رئیس 'مکتب فرش، گلیم و گبه' در بهمن ماه تشکیل و رای بدوی آن صادر می شود تا مالباختگان به بخشی از سپرده های خود برسند.
به گفته او، میزان مبلغی که به سپرده گذاران برگردانده می شود، با توجه به اموال موجود متهم مشخص می شود.
هنوز زمان، ساز و کار توزیع اموال متهم بین مالباختگان و میزان آن روشن نیست.
م.م، رئیس مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان به صورت جدی از حدود چهار سال پیش با ادعای پرداخت سودهای 60 و 70 درصدی، اقدام به فریب مردم استان کرمانشاه و جذب سرمایه های آنها کرد.
او در پوشش کارگاه های تولید و فروش فرش و سنگ های تزئینی اما با حمایت برخی از مسئولان وقت استانی و تبلیغات گسترده در صدا و سیما و چند نشریه، حدود 250 میلیارد تومان از 13 هزار نفر را جذب و در نهایت کلاهبرداری کرد.
سرانجام در آبان 1395 در حالی که به گفته مسئولان انتظامی در حال فرار از کشور بود، دستگیر شد.
بنابر اعلام دادگستری کرمانشاه، اتهام‌های م.م اخلال در نظام اقتصادی و کلاهبرداری از مردم است.
معاون فرهنگی دادگستری کل استان کرمانشاه پیش بینی کرد با توجه به تعداد بالای شاکیان پرونده، امکان حضور حدود 500 تن از شکات در دادگاه ایجاد شود.
او حجم این پرونده را 122 هزار صفحه عنوان و اظهار کرد: صدور کیفرخواست آن در 14 ماه، یک کار جهادگونه بوده است زیرا پرونده‌های مشابه حدود 10 سال زمان می برد.
آنچنان که هودرجی گفت: گرچه رئیس دادگستری استان کرمانشاه به طور سازمانی وظیفه‌ای برای رسیدگی به این پرونده نداشته است اما خودش مدیریت پرونده را بر عهده گرفت و بیش از 2 هزار ساعت وقت برای آن صرف کرد.

** سود خالص، ماهی هفت میلیارد تومان
در مدتی که رئیس مکتب فرش، گلیم و گبه در زندان بوده است، بخشی از مالباختگان با تجمع های خیابانی خواستار پرداخت سرمایه خود شده اند؛ عده ای از آنان حتی معتقد بوده اند که سرمایه آنها با آزادی متهم زنده می شود.
به گفته معاون فرهنگی دادگستری کل استان کرمانشاه از زمان بازداشت متهم تاکنون 80 تجمع غیرقانونی در استان برگزار شده است.
مدیر مکتب گلیم و گبه طی فعالیت خود ماهیانه به طور متوسط 16 میلیارد تومان پول از مردم جذب کرده و تنها 9 میلیارد تومان سود به سپرده گذاران پرداخت کرده؛ رقم واریزی به حساب متهم در روزهای منتهی به دستگیری او به روزانه سه تا چهار میلیارد تومان هم رسیده است.
بیشترین واریزی به حساب م.م 600 میلیون تومان بوده که توسط یکی از مالباختگان صورت گرفته است.
البته برخی از سرمایه گذاران برابر کل یا بخشی از سرمایه اولیه خود، سود دریافت کرده اند اما بیشتر آنان سود دریافتی را هم بر روی اصل پول گذاشته تا در ادامه سود بیشتری دریافت کنند.
بنابر اعلام دادگستری استان کرمانشاه، م.م بیش از 20 سابقه مجرمیت و زندان اوین را در کارنامه داشته و مشخص نیست که چگونه مجوز فعالیت جدید اقتصادی دریافت کرده است.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.