محمودرضا نیازی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد در حوزه گاز طبیعی فشرده (CNG) مورد مصرف در خودروها است.
وی ادامه داد: استفاده از گاز CNG در خودروها از جمله سیاست‌ها و برنامه‌های دولت برای کاهش مصرف بنزین و کنترل آلودگی هوا است که بهره‌مندی از این نعمت خدادادی با وجود مزیت‌ها و فوایدی که دارد نیازمند بررسی‌های دوره‌ای تجهیزات گازسوز به‌ ویژه مخازن CNG منصوبه در خودروهای گازسوز می‌باشد.
نیازی با اشاره به لزوم بازرسی مخازن CNG خودروهای گازسوز در مراکز معاینه فنی افزود: پیرو تصویب نامه هیات وزیران، تایید صلاحیت مراکز آزمون‌های دوره‌ای مخازن CNG خودروها توسط سازمان ملی استاندارد، از شهریورماه سال جاری اجرایی شده است.
مدیرکل استاندارد استان ادامه داد: مخازن CNG نصب‌ شده بر روی خودروهای دوگانه سوز از جمله تجهیزات پراهمیت و دارای ضریب حساسیت و ایمنی بسیار بالاست که با توجه به تحمل فشار بالای کاری، چرخه‌های مکرر پر و خالی شدن روزانه و با در نظر گرفتن عمر مفید کاری این سیلندرها، باید در فواصل زمانی معین مورد بازرسی‌های چشمی، آزمون‌های هیدرواستاتیک و در صورت لزوم و حسب تشخیص شرکت بازرسی کننده، مورد آزمون‌های تکمیلی قرار بگیرد.
نیازی با اشاره به اینکه به منظور ایمنی و جلوگیری از خطرات ناشی از انفجار سیلندرهای تحت فشار خودروهای گازسوز، این مخازن هر سه سال یکبار باید مورد ارزیابی تکمیلی قرار گیرند، افزود: این خودروها قبل از ورود به مراکز معاینه فنی باید تست مخزن را از مراکز بازرسی CNG انجام و سپس نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام نمایند.
وی ادامه داد: در همین راستا طی سال جاری این اداره کل پس از ارزیابی نهایی موفق به صدور مجوز و ایجاد 2 آزمایشگاه تست مخازن فولادی CNG خودروهای گاز ‌سوز در شهرستان کرمانشاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی شد، که ضمن بازرسی نهایی، توسط این اداره کل تایید صلاحیت و آماده عرضه خدمات به متقاضیان می‌باشند که به واسطه آن زمینه اشتغال تعدادی نیروی کار در استان فراهم شد.
نیازی در پایان خاطرنشان کرد: به جهت کمک به اشتغال استان و بالابردن ضریب ایمنی خودروهای دوگانه سوز، اداره کل استاندارد آمادگی لازم خود را برای تائید صلاحیت مراکز آزمون‌های دوره‌ای مخازن CNG برای تمامی شهرستان‌های تابعه استان اعلام می‌دارد که این موضوع به اطلاع دستگاه های مرتبط رسیده است.
معاینه های فنی صادر شده برای انواع خودروها از تاریخ صدور، یکسال اعتبار دارند.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.