به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر علی صالح آبادی روز سه شنبه در نشست بررسی مشکلات و موانع صادراتی در حوزه مالی و بانکی که در محل اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، از بانک توسعه صادرات به عنوان یکی از کم شعبه ترین بانک های کشور یاد کرد و افزود: این بانک دارای 40 شعبه در مراکز استان ها و مناطق آزاد است.
وی افزود: تنها بانکی هستیم که سود سپرده آن از 15 درصد فراتر نمی رود از همین رو توان چندانی در جذب سپرده مردم نداریم.
صالح آبادی اظهار کرد: اتکا ما در حوزه ریالی به سه بخش تقسیم می شود که می توان به تامین بخشی از سرمایه بانک توسط دولت، منابع بانک مرکزی در قالب خطوط اعتباری و سپرده گذاری صندوق توسعه ملی اشاره کرد.
وی از رقم 17هزار و 400 میلیارد تومانی به عنوان مانده بانک توسعه صادرات ایران یاد کرد و گفت: 80 درصد این منابع ارزی و 20 درصد آن از منابع ریالی است.
به گفته وی، نزدیک به 10 سال است که سرمایه بانک توسعه صادرات افزایش نداشته و آخرین افزایش آن در سال 86 گزارش شده است.
صالح آبادی ادامه داد: به دنبال استفاده از ابزارهای تامین مالی جدید هستیم و بانک در سال گذشته 170 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از وجود نزدیک به 900 تاجر در استان خبر داد و ادامه داد: در گذشته از سوی صندوق توسعه ملی مجوزی برای پرداخت تسهیلات در بخش تجارت وجود نداشت که اکنون این مانع رفع شده که پرداخت تسهیلات با پیگیری مدیراتاق بازرگانی کرمانشاه و همکاری ارگان های مربوطه محقق می شود.
وی به اثرات برجام در کاهش مشکلات و رفع موانع بانک توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: پس از برجام حساب بلوکه شده ما در 32 بانک جهانی فعال شد و هزینه نقل و انتقال به نسبت دوره تحریم کاهش یافت.
این مسئول ادامه داد: سودآوری در اولویت نخست قرار ندارد و کمک به سهولت در صادرات نخستین هدف ماست ولی به این دلیل که نمی خواهیم بانکی زیان ده باشیم به دنبال سودآوری اندک و مثبت نیز هستیم.
صالح آبادی به همجواری استان کرمانشاه با کشور عراق و صادرات چند میلیاردی اشاره کرد و گفت: امروز در کشور صادرات غیرنفتی از اولویتی دوچندان برخوردار است چراکه بارها دیده شده کشورهایی که به صادرات غیرنفتی توجه نکرده به عاقبت ناخوشی دچار شده اند.
وی در پایان از انعقاد قرارداد خط اعتباری به البلاد عراق به میزان 18میلیون یورو خبر داد و افزود: سقف قرارداد عاملیت با صندوق توسعه ملی جهت اجرای پروژه ها 500 میلیون دلار است.
8066/7460 خبرنگار:زهره کریم زاده ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.