به گزارش خبرنگار ایرنا؛ دولت تدبیر و امید برای کاهش دغدغه های بیماران، اجرای طرح تحول نظام سلامت را از سال 93 آغاز کرد و حوزه سلامت را در ردیف اولویت های اصلی کشور قرار داد که ماحصل اجرای این طرح کاهش هزینه های درمان مردم و رضایتمندی آنها بوده است.
طرح تحول نظام سلامت هم به خوبی در استان مرزی کرمانشاه که به نوعی مرکزیت غرب کشور محسوب می شود و بیماران این منطقه و کردستان عراق را نیز پوشش می دهد، اجرا شده و هم اکنون همچنان این طرح در استان پیگیری می شود.
اجرای این طرح هزینه های بسیاری بر دوش دولت گذاشته اما به دلیل نیاز مردم و اهمیت مقوله سلامت، دولت تمام هزینه های آن را تامین کرده و امروز بسیاری از مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی کشور در راستای طرح تحول نظام سلامت برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم تجهیز و نوسازی شده است.
آمار و ارقام گویای میزان هزینه های انجام شده در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان کرمانشاه است که در این باره معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اقدام های دولت در چهار سال اخیر را در گفتگو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد و گفت: دولت تمام اعتبارات طرح تحول نظام سلامت در استان را پرداخت کرده و از این بابت مشکلی نداشته ایم.

**تحقق عدالت اجتماعی با اجرای طرح تحول
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد است که حوزه سلامت در دولت های قبل جزو اولویت های 10 به بعد بود اما در دولت تدبیر و امید در ردیف سه اولویت اول کشور قرار گرفت و این نشان از اهمیت این حوزه از سوی دولتمردان دارد و دولت یازدهم در عمل ثابت کرد که به دنبال تحقق عدالت اجتماعی و کاهش هزینه های درمان مردم است.
دکتر قباد محمدی با بیان اینکه پرداختی مردم بابت هزینه های درمان در راستای اجرای این طرح به صورت محسوسی کاهش یافت، افزود: با اجرای این طرح بیماران شهری تنها 6 درصد و بیماران روستایی نیز سه درصد از هزینه های درمان را در مراکز دولتی پرداخت می کنند.
او گفت که قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه های جراحی و بستری در بیمارستان ها بالا بود و افراد تا زمانی که بیماری آنها به درجه آخر نمی رسید به مراکز درمانی مراجعه نمی کردند اما اکنون از همان بدون مشاهده علایم بیماری اقدام به مداوای خود می کنند.
وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت 11 میلیون نفر را که هیچ گونه پوشش بیمه ای نداشتند را زیرپوشش بیمه برد و مجموعه این اقدام ها منجر به حضور گسترده مردم برای مداوا و معالجه به مراکز درمانی دولتی در سطح کشور شد.
او به حمایت های بودجه ای دولت از طرح تحول نظام سلامت نیز اشاره کرد و گفت: غیر از بودجه ای که برای هزینه بیماران به ما دادند برای خریداری تجهیزات پیشرفته پزشکی در استان کرمانشاه بیش از هزار میلیارد ریال از زمان آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت تاکنون در استان هزینه کرده ایم.
وی اظهار کرد: این بودجه برای خریداری تجهیزات پیشرفته پزشکی از جمله دستگاه های ام آر ای و رادیوتراپی که جزو تجهیزات سرمایه ای محسوب می شود، هزینه شده و غیر از هزینه تجهیزات مصرفی است.

**اختصاص بیش از پنج هزار میلیارد ریال برای پروژه های زیربنایی
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه این گفتگو دیگر دستاورد طرح تحول نظام سلامت را اختصاص اعتبارات بی نظیر برای حوزه ساخت در استان دانست و گفت: این اعتبارات برای ساخت بیمارستان، کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی، اورژانس ها، بلوک های زایمان، مراکز آموزشی و دانشکده ها، مراکز بهداشتی، شبکه های بهداشت، نوسازی و هتلینگ بیمارستان ها اختصاص یافته است.
محمدی، مجموع این اعتبارات را بیش از پنج هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: اکنون بیش از 400 پروژه در حوزه های درمانی، بهداشتی و آموزشی در استان در دست ساخت است که تعدادی از این پروژه ها امسال به بهره برداری می رسد.
به گفته او، در این سه سال حدود 100 تخت به تعداد تخت های ویژه مراکز درمانی استان اضافه شده که در نجات جان بیماران و تسهیل در خدمات رسانی به مردم استان بسیار موثر بوده است.
او معتقد است که حوزه سلامت سال ها مغفول بوده و مورد بی مهری قرار گرفته و در مدت سه سال نمی توان کاستی های این حوزه را جبران کرد اگرچه اقدام های بسیار خوبی در این مدت در سطح کشور و استان انجام شده است.
او عقب ماندگی های حوزه سلامت را بسیار زیاد دانست و گفت: امروز تعداد مراجعات مردم به مراکز درمانی به واسطه کاهش هزینه های درمان افزایش یافته و این حق مردم است که با کمترین هزینه روند بهبود سلامتی خود را پیگیری می کنند.
وی تاکید کرد که ما به دنبال افزایش تخت های بیمارستانی در راستای تامین رفاه و آسایش مردم هستیم و معتقدیم اگر مردم در بدو بروز بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند و روند مداوای خود را پیگیری کنند هزینه های درمان نیز کاهش می یابد و کار به مراحل بالاتر درمان یعنی بستری و جراحی نمی کشد.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه در مجموع 13 بیمارستان دولتی دارد که از این تعداد هفت بیمارستان در کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه واقع شده است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.