فرامرز اکبری روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع ترددهای انجام شده، 20 هزار و 712 تن از طریق مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان وارد کشور و 15 هزار و 545 مسافر نیز از این مرزها از کشور خارج شده اند.
وی اظهار کرد: از مجموع 29 هزار و 699 تردد انجام شده از مرز رسمی پرویزخان، 16 هزار و 374 مسافر و گردشگر وارد کشور شدند و 13 هزار و 325 تن نیز از طریق این مرز از کشور خارج شده اند.
فرماندار قصرشیرین گفت: همچنین از 6 هزار و 558 تردد انجام شده از مرز رسمی خسروی ، چهار هزار و 338 تن ورارد کشور شدند و 2 هزار و 220 مسافر نیز از طرق این مرز رسمی و بین المللی به عراق عزیمت کردند.
اکبری افزود: همچنین در این مدت، سه هزار و 787 دستگاه خودروی ایرانی و عراقی پس از انجام مراحل قانونی گذر موقت مرزی از طریق مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق تردد کردند.
وی گفت: پارسال در مجموع 148 هزار و 675 مسافر ایرانی و خارجی از مرزهای رسمی پرویزخان و خسروی این شهرستان به عراق تردد کردند و یا وارد کشورمان شدند.
فرماندار قصرشیرین بیان کرد: هم اکنون به طور میانگین روزانه 100 مسافر و زائر عراقی از طریق مرز رسمی خسروی به عراق تردد می کنند، ضمن این که از طریق مرز رسمی پرویزخان نیز روزانه بیش از 500 مسافر و گردشگر ایرانی و خارجی به کشورمان وارد و یا عازم اقلیم کردستان عراق می شوند.
با پیگیری های مسئولان استان کرمانشاه، با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شده ولی به دلیل مسایل امنیتی داخل عراق این مرز رسمی به روی زوار ایرانی بسته است.
مرز رسمی خسروی هفدهم خرداد سال 92 بدنبال وقوع حادثه تروریستی در مسیر تردد زوار ایرانی در آن سوی مرز که به شهادت 14 نفر و مجروح شدن 44 زائر ایرانی منجر شد، مسدود شده است.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زایران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
شهرستان قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت، 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که در امتداد این مرزهای طولانی 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان فعال است که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.