فرامرز اکبری روز دوشنبه در حاشیه سفر هیات اعزامی از سوی وزارت کشور که برای دیدار و گفت و گو با مسوولان عراقی به قصرشیرین سفر کرده بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مرز خسروی اظهار داشت: در چند سال گذشته بنا به مشکلاتی که در عراق بوجود آمد، کارکرد مرز رسمی خسروی دچار رکود شد.
وی بیان کرد: اکنون و در حالی که شرایط سیاسی و نظامی عراق به سمت عادی شدن پیش می رود، فعال شدن دوباره مرز رسمی خسروی، ارتباط بیشتر مسوولان استان دیالی با کرمانشاه و حتی کشور و از سرگیری دوباره تردد زائران حسینی، ضرورتی انکار ناپذیر است.
فرماندار قصرشیرین ادامه داد: بنا به دستور وزیر کشور قرار است از اربعین سال آینده، بخشی از زائران حسینی از مرز رسمی خسروی به عراق تردد کنند.
اکبری اظهار کرد: افزایش زیرساخت ها در مرز رسمی خسروی با هدف تسهیل در تردد زائران حسینی از جمله رویکردهای اساسی دولتمردان است و بی شک نسبت به انجام این مهم اقدام خواهد شد.
وی گفت: سفر امروز هیات اعزامی از سوی وزارت کشور به خسروی برای دیدار با مسوولان عراقی در راستای انجام هماهنگی های لازم و رفع مشکلات موجود در این معبر رسمی صورت گرفت تا با انجام مذاکره با طرف عراقی علاوه بر دستیابی به یک تفاهم مشترک، در آینده نه چندان دور شاهد بازگشایی مرز خسروی و از سرگیری دوباره فعالیت تجاری و مسافری از این منطقه باشیم.
وی افزود: هیات اعزامی وزارت کشور شامل نمایندگان وزارت امور خارجه و چند نهاد دیگر حکومتی است تا علاوه بر بررسی موانع و مشکلات موجود ، به یک جمع بندی و نقطه نظرات مشترک با طرف عراقی دست یابم.
وی اظهار داشت: مرز خسروی قدیمی ترین و یکی از مرزهای رسمی کشورمان با عراق است که در طول سال های گذشته تاکنون معبر اصلی ارتباطی تجاری و مسافری بین 2 کشور بوده است.
هیات اعزامی وزارت کشور به منظور روند پیگیری بازگشایی مرز خسروی و رفع مشکلات این مرز، امروز دوشنبه به قصرشیرین سفر کردند و از طریق مرز خسروی برای انجام مذاکره با مسوولان استان دیالی و دیگر مقام های عراقی به این کشور سفر کردند.
با پیگیری مسوولان استان کرمانشاه، با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شده ولی به دلیل مسایل امنیتی داخل عراق، این مرز به روی زوار ایرانی بسته است.
مرز رسمی خسروی هفدهم خرداد سال 92 به دنبال وقوع حادثه تروریستی در مسیر تردد زوار ایرانی در آن سوی مرز که به شهادت 14 نفر و مجروح شدن 44 زایر ایرانی منجر شد، مسدود شده است.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده تا زایران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت کنند.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
7079/8066 خبرنگار:فرزین مدرسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.