به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ خندان روز چهارشنبه در جریان بازدید از پایانه مسافری و بین المللی خسروی و امکانات موجود در آن اظهار داشت: با تشکیل کمیته های مختلف در کشور و از جمله استان کرمانشاه، امکانات و نیازسنجی های لازم برای تسهیل در جهت تردد زائران اربعین حسینی از مرز خسروی صورت گرفته است.
وی بیان کرد: مرمت و بهسازی راه های مواصلاتی به مرز خسروی، تامین نیازهای اولیه ازجمله آب، برق، خطوط مخابراتی در طول مسیر برای استقرار موکب ها و همچنین محل های اسکان زائران، احداث توقفگاهها برای خودروهای شخصی و عمومی برای انتقال زائران به مرز و ارائه خدمات رفاهی در حاشیه و کنار توقفگاه های خودرو از جمله اقدام هایی است که از سوی دستگاههای مختلف و با همکاری نیروهای مسلح و استانداری در حال انجام است.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اظهارکرد: باید طوری برنامه ریزی شود که خدمات و امکانات لازم به همه زائران اربعین حسینی که از این مسیر برای تردد به عتبات عالیات استفاده می کنند، ارائه شود.
خندان اضافه کرد که به لحاظ امکانات هیچ گونه کمبودی برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی در مرز خسروی نباید وجود داشته باشد.
مشاور عالی و جانشین استاندار کرمانشاه در ستاد اربعین استان نیز گفت: تاکنون 10 جلسه در خصوص برنامه ریزی برای تردد زائران به عتبات عالیات از استان کرمانشاه برگزار شده که هفت جلسه آن در استان و بقیه در محل پایانه بین المللی مرز خسروی بوده است.
جعفر همتی گفت: کمیته های مختلف برای تسهیل در تردد زائران اربعینی حسینی در استان کرمانشاه تشکیل و راه اندازی شده و سال گذشته نیز یکی از استانهای برتر در زمینه ستاد اربعین بوده ایم.
وی افزود: سال گذشته 150 موکب از سوی مردم برای پذیرایی از زائران اربعین در طول مسیر برپا شد و نیروهای سپاه محل اسکان 30 هزار زائرا را بر عهده داشتند ضمن اینکه ارتش نیر در برپایی موکب ها و نیروهای انتظامی در زمینه برقراری امنیت بسیار خوب عمل کردند.
امسال پیش بینی می شود، 500 هزار زائر ابعین حسینی از مرز خسروی به عتبات عالیات سفر کنند.
فرماندار قصرشیرین نیز در سخنانی گفت: هر قدمی که برای زائران برداشته شود در واقع خدمت به امام حسین (ع) است.
فرامرز اکبری، بر لزوم مرمت و بهسازی راه های ارتباطی، تقویت فیبر نوری، احداث امکانات رفاهی و بهداشتی در محل توقفگاه خودرو، تقویت آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت تاکید کرد و افزود: خط دهی تلفن همراه در مسیر سومار به خسروی ضعیف است که باید تقویت شد.
وی همچنین بر لزوم تقویت و ساماندهی 60 گیت ورود و خروج مسافران در محل پایانه بین المللی خسروی در زمان حجم ترافیک زئران، تامین آب در مسیر مرز و محل توقف زائران و تجهیز بیمارستان های صحرایی تاکید کرد.
مرز رسمی خسروی هفدهم خرداد سال 92 به دنبال وقوع حادثه تروریستی در مسیر تردد زوار ایرانی در آن سوی مرز که به شهادت 14 نفر و مجروح شدن 44 زایر ایرانی منجر شد، مسدود شده است.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده تا زایران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت کنند.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
7079/3012/8066 خبرنگار: نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.