مدیر اجرایی پایگاه پژوهشی معبد آناهیتا کنگاور روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: به مناسبت هفته میراث فرهنگی کارگاه باستان شناسی با حضور تعدادی از کودکان و نوجوانان کنگاوری برگزار شد.
بابک طاهریان افزود: در این کارگاه ابتدا به زبان ساده میراث فرهنگی برای رده‌های سنی مختلف کودک تشریح شد، سپس کودکان به بخش باستان شناس کوچک در جستجوی تاریخ هدایت می‌شوند و در یک سایت بازسازی شده به کمک یک باستان شناس سفال‌هایی شبیه سفال‌های دوره‌های مختلف تاریخی و اشیا گران قیمت را کاوش می‌کنند.
وی گفت: پس از یافتن ظروف، کودکان اشیای مکشوفه را به عنوان گنجینه ملی به موزه تحویل می‌دهند.
طاهریان ادامه داد: کودکان با شور و شوقی فراوان به جستجوی اشیاء مدفون شده در زیر خاک پرداختند.
وی اظهار کرد: هدف از برگزاری این کارگاه تاکید بر این نکته به کودکان بود که اگر شیئی تاریخی پیدا کردند را به باستان شناسان تحویل دهند.
مدیر اجرایی پایگاه پژوهشی معبد آناهیتا کنگاور در ادامه اظهار کرد: از برنامه های دیگر این کارگاه آموزش خط میخی و نوشتن نام شرکت کنندگان به خط میخی، 'نقاشی روی سنگ'، 'توزیع دفترک معبد آناهیتا ویژه کودکان' و 'پخش کلیپ' آشنایی با تاریخ بود.
به عقیده باستان شناسان باید در بین خانواده ها و به ویژه کودکان فرهنگ سازی شود تا آنها بدانند اگر شیئی تاریخی از زیرزمین پیدا کنند آن را یک گنج ملی بدانند و به خرید و فروش غیرقانونی آن نپردازند چرا که این اشیا طی سالیان سال در زیر زمین باقی مانده اند و ارزش معنوی آنها پشتوانه کشور محسوب می شود که قابل مقایسه با ارزش مادی آن نیست.
معبد آناهیتا کنگاور در سالهای گذشته در شرایط نابسامانی قرار داشت که اکنون با حمایت دولت تدبیر و امید و پایگاه پژوهشی معبد آناهیتا در حال ساماندهی است.
شهرستان کنگاور با جمعیتی افزون بر 76 هزار نفر در 94 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده و دروازه ورودی این استان غربی است.
8066/7447 خبرنگار:مجید رحمتی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.