به گزارش ایرنا؛ تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که بیشتر در فصل گرما شیوع پیدا می کند و در انسان باعث بیماری و مرگ و میر می شود.
این بیماری اولین بار در منطقه کریمه اوکراین سبب مبتلا شدن بیش از 200 نفر در سال های 1945-1944 گردیده است، عامل بیماری بعدها در سال 1956در کنگو واقع در قاره آفریقا شناسایی شد و به همین دلیل نام بیماری از ترکیب این دو محل کریمه و کنگو انتخاب شد.
امروزه در بیشتر کشورها به ویژه در کشورهای همسایه و ایران ویروس عامل بیماری و یا آنتی بادی مربوط به آن جدا شده است.

**نکات بهداشتی برای جلوگیری از بیماری رعایت شود
سرپرست آموزش و بررسی بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در این ارتباط می گوید: عامل بیماری ویروسی از خانواده بونیا ویریده و جنس نایرو ویروس می باشد، مقاومت ویروس در برابر حرارت کم است و بنابراین پختن گوشت و پاستوریزاسیون شیر باعث از بین رفتن ویروس می گردد.
دکتر علیرضا ادیبان در مورد راه های انتقال این بیماری نیز گفت: انتقال از طریق گزش کنه آلوده، انتقال از طریق له کردن کنه های آلوده، انتقال از طریق سایر حشرات، انتقال بیماری به انسان در اثر تماس مستقیم با خون، ترشحات و بافت های آلوده انجام می شود.
به گفته او کارکنان بیمارستان ها مثل پزشکان، پرستاران و بهیاران در اثر تماس با افراد بیمار و یا وسایل آلوده به بیماری مبتلا می شوند.
او همچنین گفت: قصابان، سلاخان، کارگران کشتارگاه ها، دامپزشکان، بازرسین کشتارگاه ها، دامداران و افرادی که در تماس با دام آلوده یا لاشه دام بیماری می باشند نیز در معرض خطر بیماری قرار دارند.
او در ادامه در مورد علایم بیماری در دام نیز گفت: در دام، بیماری به ندرت علایم درمانگاهی نشان می دهد، پس از یک دوره 3 تا 12 روزه در اثر عفونت خونی ویروس، تب به مدت یک هفته دوام یافته و در حالت حاد خونریزی و پر خونی در مخاطات دیده می شود و پس از یک هفته دام به عنوان ناقل بیماری، ویروسی را از بدن خود دفع می کند.
دکتر ادیبان در مورد علایم این بیماری در انسان نیز گفت: این بیماری در انسان به صورت های حاد، تحت حاد و خفیف گزارش شده است، علایم بیماری در انسان شامل تب و لرز، سر درد، درد عضلانی، گلو درد، درد شکم، تهوع، اسهال، پرخونی ملتحمه چشم و حساسیت به نور دیده می شود.
به گفته او 3 تا 6 روز بعد دانه های قرمز جوش مانند در سطح بدن به خصوص روی سینه و دست و پا و مخاطات ایجاد می شود و در فرم شدید در اثر شدت بیماری لکه های خونریزی در زیر پوست مشاهده می شود که به همراه خون دماغ، استفراغ خونی، مدفوع خونی و خونریزی رحمی می باشد.
وی اظهار کرد که مرگ در اثر تداوم اسهال، خونریزی مغزی، ادم ریوی و نارسایی ریوی اتفاق می افتد و میزان مرگ و میر در انسان 15 تا 70 درصد گزارش شده است.
او در مورد تشخیص این بیماری نیز افزود: قطعی ترین راه تشخیص بیماری جدا سازی ویروس است که خون بیمار به مغز نوزاد موش تزریق می شود و پس از یک هفته ویروس را با ستفاده از آزمایشRT-PCR و ایمونوفلوئوسنت(IFA) جهت تشخیص بیماری نیز استفاده می شود.
دکتر ادیبان در مورد کنترل و پیشگیری بیماری نیز اظهار کرد: مهمترین راه کنترل بیماری محافظت در برابر گزش کنه ها با سم پاشی دام ها و اماکن دامی می باشد، لذا توصیه می شود در فصول بهار و پاییز که فصل فعالیت کنه ها می باشد 2 هفته قبل از کشتار دام جایگاه و بدن دام سمپاشی شده باشد و ضمناً در صورت مشاهده علایم تب دار بودن از ذبح دام خوداری گردد.
او توصیه کرد که استفاده از لباس کار مناسب، چکمه، کلاه، عینک، ماسک و دستکش مخصوص در واحدهای دامپروری و کشتارگاه ها و قصابی ها و افراد که در تماس مستقیم با دام ها و یا لاشه آنها هستند، ضروری است.
وی همچنین تاکید کرد که از له کردن کنه ها با سنگ و یا انگشت خوداری شود، چون باعث انتشار آلودگی به اطراف می شود و هنگام پشم چینی و ذبح دام، دهان، چشم و بینی با ماسک و عینک مخصوص پوشانده شود تا از انتقال بیماری از طریق خون و مایعات بافتی دام جلوگیری گردد.
او قرنطینه کردن و مراقبت ویژه از بیماران مشکوک و مبتلا به بیماری تب کریمه را الزامی دانست و افزود: نگهداری لاشه دام ها در دمای صفر تا چهار درجه به مدت 18 تا 24 ساعت تا جمود نعشی به صورت کامل انجام گردد.

**گوشت قرمز بعد از 24ساعت مصرف شود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در ارتباط با پیشگیری از ابتلاء به بیماری مشترک انسان و دام هشدار داد و از مردم خواست حتما گوشت قرمز خریداری شده را حداقل به مدت 24ساعت در دمای صفر تا 4 درجه سانتیگراد بالای صفر، همان دمای یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند.
دکتر ابراهیم شکیبا با هشدار نسبت به خودداری از تماس با خون گوشت آلوده و یا پرهیز از گزش کنه و یا له کردن آن افزود: در شرایط نگهداری گوشت در هوای سرد یخچال، ویروس های مبتلا کننده انسان و دام به علت ایجاد اسید لاکتیک موجود در گوشت از بین رفته و گوشت عاری از خطر انتقال بیماری به مردم شده و قابل مصرف می شود.
استان کرمانشاه با حدود سه میلیون راس گوسفند و بز و 200 هزار راس گاو و گوساله یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود که از این تعداد حدود یک میلیون و 150هزار راس دام در اختیار عشایر استان قرار دارد.
سالانه 450 هزار تن محصولات دامی در استان تولید می شود که از این میزان حدود 25 هزار تن آن گوشت قرمز و بیش از 300 هزار تن نیز شیر است.
اکنون یک کشتارگاه صنعتی دام در شهر کرمانشاه و 11 کشتارگاه سنتی و 9 کشتارگاه مرغ در در استان فعال است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.