دکتر نادر پرور روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، تب کریمه کنگو را یک بیماری مشترک بین انسان و دام بیان کرد و افزود: در ایران بیشترین موارد ابتلا به این بیماری از طریق ذبح غیربهداشتی دام و تماس با لاشه دام های آلوده بوده است.
او تصریح کرد: عامل شیوع این بیماری در دام‌ها کنه است که در زمان گرم بودن هوا بیش‌ترین فعالیت را دارند، به همین دلیل تب کریمه هم از اواخر فروردین ماه تا اوایل پاییز بیشترین میزان شیوع را دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در مورد علایم این بیماری نیز گفت: این بیماری جز تب مختصر و گذرا معمولاً علایم دیگری در دام ایجاد نمی کند و چون تب نشانه‌‌ بسیاری از بیماری‌هاست، نمی‌تواند به تشخیص قطعی این بیماری کمک کند، ضمناً تلفاتی نیز در دام ها ندارد.
وی با بیان اینکه ویروس بیماری در خون و بافت‌های بدن حیوان مبتلا وجود دارد، گفت: در این مدت، انجام کارهایی مثل شاخ‌بری، پشم‌چینی، کشتار دام های مبتلا و هرگونه فعالیتی که سبب تماس افراد با خون و سایر بافت‌های آلوده‌ دام‌ها شود می‌تواند سبب انتقال آلودگی شود.
او با تصریح اینکه ویروس بیماری تب کریمه کنگو با حرارت و طی پروسه پخت و پز از بین می رود، اظهار کرد: هنگام آماده سازی گوشت و آلایش دامی، محیط آشپزخانه و ظرف‌ها آلوده می‌شود و وجود هرگونه جراحت در پوست ممکن است سبب بیماری شود.
مدیرکل دامپزشکی استان به دامداران، شاغلین کشتارگاه ها، مراکز بسته بندی، میادین عرضه دام زنده و سایر مشاغل مرتبط توصیه کرد؛ به دلیل عدم امکان تشخیص بیماری در دام مبتلا به کارکنان و شاغلان این اماکن توصیه می شود از وسایل ایمنی فردی همچون لباس کار، کلاه، ماسک، دستکش، چکمه و ... در هنگام کار با دام استفاده کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، مهمترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری خطرناک را رعایت مدت زمان پیش سر در کشتارگاه برشمرد و اضافه کرد: خوشبختانه کشتارگاه صنعتی دام بیستون کرمانشاه که مسئول تامین گوشت شهرستان های کرمانشاه، صحنه و هرسین است مجهز به سالن پیش سرد است و لاشه پس از استحصال به مدت 24ساعت در این اتاق ها به منظور طی پروسه جمود نعشی نگهداری می شود.
پرور افزود: طی کردن این پوسه مهم خود باعث افزایش کیفیت لاشه، افزایش ماندگاری، ضد عفونی شدن و نهایتا از بین رفتن این بیماری می شود و از این بابت هیچگونه نگرانی برای مصرف کنندگان عزیز نداریم.
او به سایر هم استانی ها توصیه کرد: گوشت قرمز خریداری شده را به مدت 24 ساعت و جگر را به مدت 48 ساعت در یخچال خانگی( با دمای صفر تا 4 درجه سانتی گراد) نگهداری سپس مصرف نمایند.
وی در ادامه با اشاره به وجود کنه ها در مراتع خاطرنشان کرد: دوست داران طبیعت و گردشگران مناطق طبیعی به منظور جلوگیری از گزش کنه های مراقبت های لازم را به عمل آورده و در صورت گزش در سریعترین زمان ممکن به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان در توصیه به دامداران، انجام سم پاشی بدن و جایگاه نگهداری دام زیر نظرکارشناسان دامپزشکی با فاصله زمانی 15 روز را تا پایان فصل تابستان از راه های مقابله با این بیماری برشمرد و تصریح کرد: این کار علاوه بر از بین بردن انگل های خارجی بدن دام باعث پیشگیری از بیماری های تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سایر بیماری های دامی و مشترک می شود.
وی اصلاح و بهسازی جایگاه نگهداری دام را از دیگر راهکارهای موثر در پیشگیری از این بیماری دانست و گفت: اصلاح کف، سقف و دیوارهای جایگاه نگهداری دام شرایط را برای تکثیر و تزاید کنه ها نا امن کرده و موجب تسریع در رسیدن سموم و شعله به کنه ها می شود و متعاقبا خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد و در جایگاه دام نیز نباید هیچ‌گونه وسیله‌ اضافه‌ای نگهداری شود، چرا که این‌ها مکان‌های مناسبی برای مخفی شدن و تخمگذاری کنه‌ها هستند.
پرور با تاکید بر لزوم ذبح دام‌ها به صورت بهداشتی و تحت نظارت دامپزشکی در کشتارگاه تصریح کرد: از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها و مراکزی که زیر نظارت دامپزشکی نیستند خودداری شود.
وی به هم استانی ها توصیه کرد: علاوه بر جدی گرفتن هشدار های بهداشتی دامپزشکی از خریداری گوشت قرمز از مراکز نامعتبر و کشتار غیرمجاز خیابانی جداً پرهیز نمایند و فقط از مراکز تحت نظارت دامپزشکی فرآورده خام دامی خود را تهیه نمایند و در صورت داشتن هرگونه سئوال، انتقاد و یا پیشنهاد با تلفن چهار رقمی 1512 و یا سامانه پیامکی 100010001512 اداره کل دامپزشکی استان تماس حاصل فرمایند.
استان کرمانشاه با حدود سه میلیون راس گوسفند و بز و 200 هزار راس گاو و گوساله یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود که از این تعداد حدود یک میلیون و 150هزار راس دام در اختیار عشایر استان قرار دارد.
در استان کرمانشاه سالانه 450 هزار تن محصولات دامی تولید می شود که از این میزان حدود 25 هزار تن آن گوشت قرمز و بیش از 300 هزار تن نیز شیر است.
هم اکنون یک کشتارگاه صنعتی دام در شهر کرمانشاه و 11 کشتارگاه سنتی و 9 کشتارگاه مرغ در شهرستان های استان فعال است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.