محمودرضا نیازی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: این ترازوها که وسایل سنجش محسوب می شوند در میادین میوه و تره بار، خوار و بار فروشی ها، فروشگاه های زنجیره ای، سوپرمارکت ها، طلافروشی‌ها و فرودگاه کرمانشاه مورد آزمون و ارزیابی قرار گرفتند.
وی افزود: از مجموع آزمون دوره‌ای صورت گرفته از وسایل سنجش مورد استفاده در داد و ستد و عمومی، تعداد 720 مورد شامل ترازوهای میادین میوه و تره بار، سوپر مارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای مردود شد که این وسایل به ‌منظور تعمیر و تعویض از دسترس خارج شدند.
نیازی خاطرنشان کرد: براساس قانون، کلیه وسایل توزین و سنجش مشمول مقررات استاندارد اجباری در سراسر کشور، باید به صورت دوره ای مورد آزمون قرار گرفته تا از هر گونه تخلف و ضرر و زیان از نظر کمی (یا کم فروشی) برای مصرف کننده و توزیع کننده جلوگیری شود.
مدیرکل استاندارد کرمانشاه ادامه داد: تمامی ترازوها، وزنه ‌ها و سایر وسایل سنجش که در داد و ستدهای عمومی به کار برده می‌شوند توسط مجری طرح آزمون دوره‌ای مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته و در صورت تأیید صحت کار، نسبت به الصاق برچسب شامل دوره و سال بازرسی و همچنین شماره برچسب بر روی آنها اقدام خواهد شد.
وی تاکید کرد: براساس ماده 22 ضوابط اجرایی و مقررات اوزان و مقیاسها و وسایل سنجش، دارندگان اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش مشمول مقررات استانداردهای اجباری اجازه ندارند از اوزان و مقیاسها و وسایل سنجش فاقد علامت آزمایش اولیه و یا دوره ای در داد و ستد و ارائه خدمات عمومی استفاده کنند.
نیازی ادامه داد: در صورت مشاهده با متخلفان برابر ماده 10 از قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران برخورد خواهد شد که این جریمه می تواند شامل حبس از دو ماه تا دو سال و یا جزای نقدی از 200 هزار ریال تا 10 میلیون ریال باشد.
وی افزود: وسایل سنجش اوزان و مقیاس ها علاوه بر داشتن نشان استاندارد باید سالیانه مورد بازرسی و کنترل کارشناسان استاندارد قرار گرفته و برچسب کنترل و بازرسی روی آن‌ها نصب شود.
نیازی در پایان گفت: اداره کل استاندارد استان کرمانشاه آماده دریافت شکایات مردمی در خصوص کم‌فروشی ترازوهای غیراستاندارد اصناف از طریق تلفن گویای 24 ساعته 1517، تلفن ثابت 34733381 و همچنین سایت اداره کل به آدرس http://kermanshahstandard.ir (در بخش ارتباط با ما) می‌باشد.
گزارش رویدادهای خبری به همراه گزارش تصویری آن ها و اخبار متنوع دیگر، هر روز بر روی سایت ایرنا استان کرمانشاه http://www.irna.ir/kermanshah و کانال تلگرام به آدرس irnakermanshah@ منتشر خواهد شد.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.