به گزارش خبرنگار ایرنا؛ جلیل بالایی روز پنجشنبه در نشستی خبری به تشریح برنامه های نوروز امسال در استان پرداخت و افزود: در کنار برپایی سیاه چادرها، بازارچه های صنایع دستی نیز به تعداد 27بازارچه در استان برپا می شود که در آن محصولات صنایع دستی استان کرمانشاه عرضه و به فروش می رسد.
او به ظرفیت استان در موضوع گردشگری عشایری و روستایی نیز اشاره کرد و گفت: در سیاه چادرهایی که برپا می کنیم محصولات تولیدی مانند فرآورده های لبنی، دسرها و غذاهای محلی و صنایع دستی عرضه می شود.
او معرفی صنایع دستی تولیدی استان کرمانشاه را یکی از برنامه های مهم اداره کل میراث فرهنگی دانست و گفت: ایام نوروز فرصت بسیار مناسبی برای معرفی این محصولات است و از این رو بازارچه های صنایع دستی به این منظور برپا می گردد.

**برپایی آیین نوروزگاه در بیستون
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود برپایی آیین نوروزگاه در محوطه تاریخی بیستون به عنوان تنها میراث تاریخی جهانی استان کرمانشاه را از دیگر برنامه های امسال ذکر کرد و گفت: بعد از ثبت جهانی آیین نوروز باید در جهت معرفی این آیین کهن تلاش کنیم و برنامه نوروزگاه نیز در این راستا برگزار می شود.
به گفته بالایی، آیین نوروزگاه قرار است براساس دستورالعمل از اول تا پنجم فروردین در محوطه جهانی بیستون برگزار شود که در صورت مساعد بودن هوا آن را تا 14فروردین ادامه می دهیم.
وی معرفی استان کرمانشاه به هموطنان از طریق شبکه های صدا و سیما را از دیگر برنامه های انجام شده دانست و گفت: پنج کلیپ هر کدام به مدت پنج دقیقه تهیه و تدوین شده و هر روز از شبکه یک سیما پخش می شود و در آن آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری استان معرفی می گردد.
او ارسال پنج هزار دعوتنامه به مردم سایر استان ها، تهیه و تدوین مونشن گرافی یک دقیقه ای از جاذبه های گردشگری استان، تهیه 30هزار عدد اقلام تبلیغاتی و اطلاع رسانی شامل طریق نقشه، کاتالوگ، بروشور و ساک صنایع دستی را از دیگر اقدامات انجام شده اعلام کرد.
برگزاری جشنواره فیلم و عکس از آثار طبیعی و گردشگری استان کرمانشاه از دیگر برنامه های تدارک شده است که بالایی گفت به افرادی که بهترین فیلم ها و عکس ها را در ایام نوروز به دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر ارسال کنند، جوایزی اهدا می شود.

**آمادگی برای اسکان 16هزار نفر شب
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه این نشست خبری، اسکان مسافران را یکی از مهمترین بخش های سفرها دانست و گفت: ظرفیت اسکان 16 هزار و 500 نفر در هر شب در استان کرمانشاه وجود دارد و مهمانان نوروزی می توانند در این اماکن اقامت کنند.
بالایی، ظرفیت هتل های استان کرمانشاه را 2 هزار و 151 نفر، مهمانپذیرها را 796 نفر، هتل آپارتمان ها را 151 نفر، مدارس را 10 هزار نفر، واحدهای اقامتی ادارات و سازمان ها را هزار و 600 نفر، کمپ های موقت را هزار و 700 نفر، خانه های مسافر را 100 نفر و اقامتگاه های بوم گردی را نیز 250 نفر اعلام کرد.
او پارک شرقی کرمانشاه در نزدیکی تاق بستان را نیز به عنوان پارک مسافر معرفی کرد و گفت: مسافرانی که تمایل به برپایی چادر دارند می توانند دراین پاک مستقر شوند.
وی به در نظر گرفتن چند کمپ در شهر کرمانشاه برای اسکان مسافران نوروزی نیز اشاره کرد و گفت: برای اسکان مسافران نوروزی در استان مشکلی نداریم و تمهیدات لازم برای اسکان آنها در نظر گرفته شده است.
وی همچنین افزود: در ایام نوروز 100نفر راهنمای گردشگری در سه شیفت در اماکن تاریخی، تکایا، بناها و پایگاه های جهانی و ملی استان مستقر می شوند و به گردشگران راهنمایی های لازم را ارایه می دهند.
او به برپایی سفره هفت سین بزرگ در قصرشیرین نیز اشاره کرد و گفت: همچنین در شهر کرمانشاه با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری و دستگاه های فرهنگی برنامه هایی مانند تئاتر خیابانی، جنگ شادی و جشنواره بادبادک ها برگزار می شود.

**کرمانشاه، استانی با قدمتی 100 هزار ساله
در استان کرمانشاه که بیش از 24 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود 2 میلیون نفر جمعیت در 14 شهرستان و بیش از 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند که هر نقطه از این استان دارای چشم اندازها و مناظر طبیعی و تاریخی است که بخش زیادی از این مناطق هنوز ناشناخته باقی مانده اند و غیر از بومیان منطقه پای دیگر افراد به آنجا باز نشده است.
در استان کرمانشاه علاوه بر جاذبه های طبیعی بسیار زیاد و دلنواز بیش از 2 هزار و 200 اثر تاریخی ثبت ملی شده نیز وجود دارد که مجموعه تاریخی طاق بستان، محوطه باستانی بیستون، معبد آناهیتا و سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی نی با چهار هزار و 800 سال قدمت در سرپل ذهاب از مهمترین این آثار هستند.
براساس آثار موجود تاریخی، کرمانشاه 100 هزار سال قدمت دارد و بخش کوچکی از شاهکارهای خلفت پروردگار را می توان در این استان زیبا به چشم دید.
سال گذشته بیش از 2 میلیون گردشگر وارد استان کرمانشاه شدند.
3033خبرنگار:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.