به گزارش خبرنگار ایرنا، مراد شیخ ویسی روز دوشنبه در نشستی خبری اظهار کرد: گیاهان دارویی از خواص بسیار زیادی برخوردارند که باید به شیوه اصولی از آن ها بهره برداری و استفاده کرد.
وی افزود: طی سه سال گذشته با اقدام های صورت گرفته حدود 2 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته است.
شیخ ویسی با بیان اینکه باید کشت گیاهان دارویی در بین مردم و بخصوص کشاورزان رواج پیدا کند، گفت: این گیاهان علاوه بر آنکه نیاز چندانی به آب ندارند، درآمدشان هم از محصولات دیمی مثل گندم بیشتر است.
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه استفاده از گیاهان دارویی در حال ترویج است، گفت: هم اکنون 160قلم گیاه دارویی در حال فرآوری در کشور است.
وی همچنین گردش مالی گیاهان دارویی در دنیا را 10 میلیارد دلار عنوان و اظهار کرد: این در حالیست که در ایران گردش مالی گیاهان دارویی تنها به 100 میلیون دلار می رسد، آن هم با وجود اینکه از 14 اقلیم دنیا 11 اقلیم در ایران موجود است.
شیخ ویسی در ادامه فرسایش خاک و پدیده ریزگردها را دو تهدید جدی علیه منابع طبیعی برشمرد و افزود: در حالی که متوسط فرسایش خاک در آسیا پنج تن در هکتار است این رقم در ایران به 16 تن و در کرمانشاه به حدود 11.5 تن در هر هکتار می رسد.
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه از بین رفتن پوشش گیاهی را مهمترین عامل فرسایش خاک و همچنین ایجاد پدیده ریزگردها عنوان کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه مقرر شده فرسایش خاک در استان کرمانشاه به 6 تن در هکتار کاهش یابد.
وی یادآوری کرد: زمانی که پوشش گیاهی مناسب وجود داشته باشد گرد وغبار به آسمان بلند نمی شود و اگر می بینیم طی دو سه سال اخیر به کرات شاهد وقوع این پدیده هستیم به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی در کشور عراق است.
شیخ ویسی افزود: پدیده ریزگردها بیشتر در مناطق بیابانی رخ می دهد که خوشبختانه کرمانشاه اکنون بیابان ندارد اما منطاق گرمسیری به دلیل داشتن بیابان و همچنین از بین رفتن پوشش های گیاهی شاهد پدیده گرد وغبار هستند.
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش از وجود 570 هکتار از جنگل های بلوط در استان خبر داد و گفت: متاسفانه به دلیل بیماری 200 هزار هکتار از این مقدار که حدود 40 درصد را شامل می شود خشک شده اند.
وی گفت: البته برنامه هایی برای احیای جنگل های بلوط در دستور کار قرار دارد و در سطح 20 هزار هکتار نیز کارهای احیا آغاز شده است.
شیخ ویسی آتش سوزی را از دیگر عامل مهم تخریب منابع طبیعی عنوان و اظهار کرد: امسال در سطح سه هزار هکتار از منابع شاهد آتش سوزی بودیم که 700 هکتار آن به طور کامل خسارت دیدند.
وی در پایان اظهار کرد: بیشترین آتش سوزی ها متعلق به شهرستان گیلانغرب و کمترین آتش سوزی نیز متعلق به شهرستان دالاهو بود.
گزارش رویدادهای خبری به همراه گزارش تصویری آن ها و اخبار متنوع دیگر، هر روز بر روی سایت ایرنا استان کرمانشاه http://www.irna.ir/kermanshah وکانال تلگرام به آدرس irnakermanshah@ منتشر خواهد شد.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.