به گزارش خبرنگار ایرنا، نعمت صادقی ظهر سه شنبه 10 اسفند در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمانشاه افزود: سرمایه گذاران قبول کنند که فریب خورده اند و کلاه سرشان رفته است.
طی روزهای اخیر برخی منابع خبری به نقل از نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس نوشته بودند که تا پیش از آغاز سال 96 بخشی از سرمایه های مالباختگان به آنها برگردانده می شود.
صادقی اما این خبر را رد کرد و گفت که هر کسی چنین ادعایی کرده، پاسخگوی آن باشد.
او از مردم خواست که اخبار صحیح مربوط به مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاه را تنها از طریق دادستان کرمانشاه و مسوول روابط عمومی دادستانی پیگیری کنند.
م.م، رییس مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاه که در پوشش 'تولید و صادرات فرش، گلیم و گبه' اقدام به کلاهبرداری از مردم کرده است، 10 آبان 95 دستگیر شد.
به گفته سرهنگ محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمانشاه متهم 'حین خروج از کشور' دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.

** تعقیب قضایی مدیران متخلف
یکی از سوالات خبرنگاران در نشست خبری امروز پیگیری نقش 'برخی مدیران ارشد و نهادهای ناظر استان' در ایجاد اعتماد مردم به مکتب فرش و عمل نکردن به وظیفه نظارتی خود بود که دادستان کرمانشاه هم آن را تایید کرد.
او گفت: خیلی ها در این ضرر امروز سرمایه گذاران مالباخته نقش داشته اند که ممکن است در مراحل بعدی رسیدگی به پرونده تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند.
به گفته صادقی 'متهم این پرونده گفته است که طی فعالیت چند ساله ما هیچ فرد و نهادی برای نظارت بر کار مکتب مراجعه نکرد.'
او اظهار داشت: چند سال با گردش مالی 20 میلیارد ریال در روز، فعالیت شده اما هیچ نظارتی بر آن نشده است.
محمدرضا عدالتخواه، رییس کل دادگستری استان کرمانشاه هم پیش از این از 25 فقره سوءسابقه رییس مکتب فرش و گلیم و گبه کرمانشاهان از جمله سرقت مسلحانه خبر داده و از اینکه به چنین فردی مجوز فعالیت اقتصادی کلان داده شده و هیچ نظارتی هم بر عملکرد او نشده ابراز تاسف کرده است.

** آمارهای تکان دهنده
دادستان کرمانشاه در ادامه میزان سرمایه و حیف و میل های مکتب فرش و گلیم کرمانشاه را تشریح و عنوان کرد: رییس این شرکت 2 هزار و 470 میلیارد ریال از مردم پول گرفته و تنها 790 میلیارد ریال سود به آنان پرداخته و مابقی را حیف و میل کرده است.
او گفت: از جمله هزینه 50 میلیارد ریال برای خریدن هشت هزار متر زمین در حاشیه شهر کرمانشاه که اکنون شاید پنج میلیارد ریال هم ارزش نداشته باشد؛ متهم همچنین 40 میلیارد ریال به یک تبعه ترکیه برای بازاریابی داده که البته او هیچ اقدامی هم نکرده است.
صادقی افزود: رییس مکتب فرش و گلیم و گبه دفتری را با اجاره هنگفت در دوبی اجاره و تعدادی از فرش های خریداری شده را به آنجا منتقل کرده که موفق به فروش حتی یک قطعه فرش هم نشده است؛ بازگرداندن همین فرش ها هم هزینه کلانی نیاز دارد.
این مقام قضایی اظهار داشت: متهم از محل آورده های نجومی شرکت، سود سرمایه گذاران را به صورت قطره چکانی پرداخت می کرد و به همین دلیل اخلالی در پرداخت سودها ایجاد نشد و تا لحظه دستگیری هیچ شاکی هم نداشت.
صادقی در ادامه گفت که مکتب فرش و گلیم و گبه کرمانشاهان هیچ ساز و کار تعریف شده قانونی نداشته و فاقد دفاتر پیش بینی شده و حساب و کتاب بوده است و تمام اقدامات آن تنها بر اساس اراده شخص رییس شرکت انجام شده است.
به گفته او حتی ابتدایی ترین اصول و نرم افزار حسابداری هم در این شرکت وجود نداشته که همین موضوع سبب تاخیر در رسیدگی به پرونده می شود.

** از کفش تا رب گوجه فرنگی
به گفته صادقی 'در زمان دستگیری موجودی حساب متهم و اطرافیانش صفر بود و تنها یک مبلغ نقدی به همراه داشت.'
او اظهار داشت: بخشی از اموال متهم همچون تعدادی دار قالی در سایر استان ها پخش است که حتی ممکن است ارزش بازگرداندن نداشته باشد.
تعدادی فرش و اسب، خودرو، مقداری زمین، تعدادی دار قالی و... از جمله اموال باقیمانده متهم است که صادقی به آنها اشاره و اظهار کرد: وی مبالغ هنگفتی هزینه خرید فرش با چندبرابر قیمت کرده که اکنون در انبارها خاک می خورد زیرا فضای ایده آلی برای نگهداری و خریداری مناسبی هم ندارد.
آنچنان که دادستان کرمانشاه گفت، 'کفش، رب گوجه فرنگی، اسب، شتر، نوشابه، ورزش و...' از جمله حوزه هایی است که متهم در آنها سرمایه گذاری بی حساب کرده است.
م.م از سال 92 با تاسیس یک شرکت خصوصی،‌ فعالیت خود را با عنوان تولید و صادرات فرش،‌ گلیم و گبه آغاز کرد اما در ادامه از مسیر قانونی منحرف شد و با وعده پرداخت سودهای 60 و 72 درصدی، 2 هزار و 470 میلیارد ریال سرمایه مردم استان را جذب کرد.
طبق اعلام بانک مرکزی پرداخت سود ثابت به سرمایه مردم توسط شرکت ها 'غیرقانونی' و ممنوع است.
دادستان کرمانشاه گفت که پرداخت چنین سودهایی غیرمنطقی است و هیچ یک از فعالیت های اقتصادی متهم در هیچ فرضی دارای چنین سودی نیست.

** شکایت 11 هزار نفر از متهم
به گفته صادقی، متهم این مقدار سرمایه را در قالب 'حدود 24 هزار قرارداد' جذب کرده که برخی از سرمایه گذاران بیش از یک قرارداد سرمایه گذاری داشته اند.
آنچنان که او گفت: تاکنون 11 هزار و 363 مالباخته در مراجع انتظامی از متهم شکایت کرده اند.
بر اساس آمار صادقی، بیشترین مالباخته ها کسانی هستند که کمتر از 100 میلیون ریال پول در شرکت گلیم و گبه سرمایه گذاری کرده اند.

** اگر دادستانی نبود، میزان کلاهبرداری 2 برابر می شد
دادستان کرمانشاه درباره اینکه آیا احتمال دارد دادگاه متهم به صورت علنی برگزار شود، ‌پاسخ داد که این تصمیم به قاضی پرونده بستگی دارد.
وی مالباخته ها را دعوت به صبوری کرد و افزود: اولویت ما رسیدگی به این پرونده به بهترین وجه است و دستگاه قضایی استان از همه ظرفیت های قانونی برای حفظ حقوق مردم استفاده می کند؛ مردم هم خاطرشان جمع باشد و به دستگاه قضایی اعتماد کنند.
صادقی در عین حال هرگونه تجمع غیرقانونی در این باره را 'ممنوع' اعلام کرد.
دادستان کرمانشاه تاکید کرد که اگر اقدام به موقع دادستانی در دستگیری متهم نبود، سرمایه وی به بیش از پنج هزار میلیارد ریال و تعداد سرمایه گذاران هم به بیشتر از 50 هزار نفر می رسید.
او گفت که هم اکنون در حال تلاش برای فروش اموال متهم به بالاترین قیمت هستیم که البته اقدامی زمانبر است.
به گفته صادقی 'یک تیم کارشناسی برای نظم دادن به جزییات حساب و کتاب مالی متهم مامور شده اند که چهار ماه زمان فقط برای دسته بندی 24 هزار قرارداد و اموال موجود مکتب فرش و گلیم صرف شده است.'

** نامه به شهردار کرمانشاه درباره بافت فرسوده
دادستان کرمانشاه در ادامه نشست خبری هم به وضعیت نامطلوب بافت فرسوده شهر کرمانشاه از جمله در خیابان مدرس،‌ شریعتی و منطقه فیض آباد اشاره و عنوان کرد: در این باره نامه ای با تعیین مهلت 2 هفته ای به شهردار کرمانشاه نوشته ام که شهرداری هم در راستای آن کمیته ای برای رسیدگی به این موضوع تشکیل داده است.
طبق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها، شهرداری تکلیف قانونی دارد که با تدابیر موثر و اقدام لازم از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک که محل تردد عمومی است، رفع مخاطره کند.

** برخورد با شرکت های بازاریابی
صادقی همچنین درباره گسترش فعالیت های غیرقانونی شرکت های بازاریابی در استان هشدار داد و گفت: در حال بررسی فعالیت این شرکت ها هستیم و اگر به این نتیجه برسیم که فعالیت آنها مصداق شرکت هرمی است، برخورد قانونی می کنیم.
به گفته صادقی، اگر هر مشتری بابت جذب مشتری جدید پورسانت دریافت کند، این شبهه وجود دارد که فعالیت شرکت هرمی و غیرقانونی است.
او اظهار داشت: علاوه بر شبهه شرعی فعالیت شرکت های بازاریابی، این شرکت ها درصدد تحریک تقاضا و مصرف گرایی در جامعه هستند که این رویه در نهایت به سرخوردگی مردم و بزهکاری ختم می شود.
وی افزود: بخشی از کالاهایی هم که این شرکت ها عرضه می کنند کیفیت و استاندارد کیفی و بهداشتی را ندارد.
دادستان کرمانشاه گفت: شهرک الهیه، بهداری و گذرنامه کانون اصلی فعالیت شرکت های بازاریابی است.

** افزایش نگران کننده خشونت
'افزایش نگران کننده درجه خشونت در استان' هشدار بعدی دادستان بود.
او گفت: خشونت خانگی مانند کودک آزاری، همسر آزاری و تضییع شرایط زیستی برای همسر و خشونت اجتماعی مانند درگیری های فردی در استان در حال افزایش است.
صادقی دلیل رشد این خشونت ها را 'ضعیف بودن مهارت های ارتباطی' دانست و بر آموزش آن در خانواده ها، آموزشگاه ها و مدارس تاکید کرد.
این مقام قضایی گفت: بخشی از پرونده های مطرح شده در دادسرای استان به دلیل ضرب و جرح عمدی، توهین، تهدید و تخریب است که به عدم توانایی در کنترل قوه غضب و مدیریت هیجان برمی‌گردد.

** قداره کش ها بی درنگ غلاف کنند
صادقی همچنین با بیان اینکه 'قداره کش ها بی درنگ غلاف کنند' هشدار داد: قدرت نمایی و استفاده از سلاح سرد و گرم جرم است و اگر سبب ارعاب عمومی شود با شدید ترین مجازات مواجه می شود.
به گفته او وسیله ارعاب قراردادن چاقو جرم است و متهمان منتظر کوچکترین تخفیفی نباشند.
دادستان کرمانشاه از مردم خواست که مشاهدات خود از درگیری و استفاده سلاح سرد و گرم را در اختیار مرجع قضایی قرار دهند؛ در غیر این صورت مجرمان جری تر شده و اقدامات مجرمانه خود را توسعه می‌دهند.
او توصیه کرد: شهروندان در خودرو خود چماق حمل نکنید زیرا آثار عدم کنترل یک خشم گاه طومار یک خانواده را در هم می پیچید.

** مردم توان ما را نگیرند
صادقی از مردم خواست که توان دادستانی را با طرح موضوعات کم اهمیت نگیرند تا رسیدگی به پرونده های مهم سرعت بگیرد.
او همچنین توصیه کرد که مردم از ابزار 'فشار تهدید به مجازات' برای رسیدن به خواسته ها و پرونده های حقوقی استفاده نکنند.
به گفته صادقی 'روزانه چهار هزار نفر به دادستانی کرمانشاه مراجعه می کنند که آمار بالایی است.'

** هشدار به نامزدهای متخلف
صادقی در ادامه تاکید کرد: تبلیغات زودهنگام انتخاباتی ممنوع است و دادستانی رفتار نامزدهای انتخابات را به دقت رصد می کند.
او اظهار کرد که نامزدهای انتخاباتی مجالس ترحیم را به عرصه تبلیغات تبدیل نکنند.
داستان کرمانشاه در ادامه نشست خبری از همه مردم خواست که در معاملات خود هوشیار باشند و پیش از انجام آنها از مشاور و وکیل مجرب و معتمد مشورت بگیرند.
وی همچنین هرگونه تفکیک و قطعه بندی زمین های کشاورزی و فروش آنها برای تبدیل به خانه باغ را ممنوع و جرم دانست و تاکید کرد که این زمین‌ها کاربری مسکونی ندارند و مجوزی هم به آنها داده نمی‌شود.

** انجام بیش از 50 درصد جرایم خرد توسط معتادان
صادقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود 40 میلیون کاربر در شبکه های اجتماعی کشور گفت باید تلاش کنیم که این فرصت تبدیل به تهدید نشود اما متاسفانه اکنون فضای مجازی تبدیل به یک تهدید جدی برای امنیت اخلاقی شده است.
به گفته او هر هفته بیش از 20 هزار سایت مستهجن فیلتر می‌شود.
صادقی گفت که امروزه آسیب و انحراف دیگر فقط اعتیاد نیست بلکه تهدید جدی‌تر حضور مدیریت نشده در فضای مجازی که امنیت اخلاقی و بنیان خانواده را با تهدید مواجه کرده است.
به گفته دادستان کرمانشاه بیش از 50 درصد جرایم خرد در استان توسط معتادان صورت می‌گیرد و اگر بساط اعتیاد برچیده شوند طبعاً میزان جرایم خرد به شدت کاهش می یابد.
صادقی وابستگی روانی در اعتیاد را مهمتر از قطعه وابستگی جسمی دانست و از خانواده‌ها خواست که با ایده خانواده درمانی در بهبود معتاد خود نقش آفرینی کنند.
به گفته صادقی تلفنی ملی 09627 از 8 صبح تا 8 شب در خصوص خدمات درمانی، ارجاع به مراکز خدماتی میان مدت و مسائل پیرامون اعتیاد و افراد معتاد توسط کارشناسان بهزیستی آماده‌ راهنمایی و مشاوره به همه شهروندان است.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.