احمدعلی بابایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از سال 91 تا 93 حدود 12 هزار مجوز مشاغل خانگی برای فرش بافان این استان صادر شد ولی از سال 94 تاکنون صدور مجوز متوقف شد.
وی بیان کرد: طبق بررسی های صورت گرفته حدود 30 درصد از مجوزهای صادر شده برای مشاغل خانگی مربوط به فرش دستباف است.
وی توضیح داد: اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مسئولیت دبیرخانه و کارگروه مشاغل خانگی را عهده دار بوده و این دبیرخانه از سال 91 تا 93 حدود 40 هزار جواز مشاغل خانگی صادر کرده است.
رئیس اداره فرش دستباف همدان گفت: بیشتر متقاضیان مجوز مشاغل خانگی تنها دنبال استفاده از تسهیلات کم بهره بوده چون این مجوز هیچ کاربرد و سودی برای آنها ندارد.
بابایی اضافه کرد: در مدت زمان یاد شده 80 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره توسط صندوق کارآفرین امید در اختیار بافندگان فرش در قالب مشاغل خانگی قرار گرفته است.
وی افزود: این میزان تسهیلات در اختیار پنج هزار فرشباف دارای مجوز این استان قرار گرفته و هم اینک هفت هزار فرشباف همچنان در صف انتظار دریافت وام هستند.
رئیس اداره فرش استان همدان تصریح کرد: سیاست اعمال شده در زمینه قرار دادن مجوز مشاغل خانگی در اختیار بافندگان فرش تنها با هدف دریافت تسهیلات کم بهره اقدامی نادرست و غیرکارشناسی بود.
بابایی یادآوری کرد: پیشتر برای صدور مجوز فرش بافی نیازی به تکمیل پرونده در اداره دارایی نبود ولی چندسالی است که تکمیل این پرونده ضروری شده است.
وی مثال زد: یک روستایی که به امید دریافت تسهیلات کم بهره اقدام به تکمیل فرم اداره دارایی می کند نه تنها موفق به دریافت تسهیلات نشده بلکه به علت مشغله کاری اگر اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیاتی نکند مشمول پرداخت مالیات نیز می شود.
رئیس اداره فرش همدان افزود: با توجه به کمبود منابع و اعتبار برای پرداخت تسهیلات کم بهره به دارندگان جواز فرش بافی، با صدور بی رویه این مجوز تنها انتظار مردم از دولت را افزایش داده و باری را بر دوش دولت اضافه می کنیم.
به گزارش ایرنا بابایی آسیب های صدور مجوز مشاغل خانگی فرش را شامل هرز رفتن اعتبارات، تلاش افراد غیر قالیباف برای جذب تسهیلات، ناتوانی در پاسخگویی به انتظارات جامعه هدف و دسترسی نداشتن افراد به مواد اولیه مورد نیاز، پرونده سازی صوری برای دریافت تسهیلات ذکر کرد.
وی گفت: صدور مجوز مشاغل خانگی در این حوزه موجب بروز تنش بین بافنده فرش و همسایه های مجاور شده با این توضیح که قالیباف در ساعات پایانی شب اقدام به فعالیت کرده و سر و صدای ناشی از قالیبافی، رنجش و اعتراض همسایه ها را به همراه داشته است.
وی پیشنهاد داد: برای پیشگیری از معضلات و مشکلات به وجود آمده در این حوزه باید از پرداخت تسهیلات 30 تا 40میلیون ریالی به نام قالیبافی پرهیز کرده و نبود اعتبار برای پرداخت وام مشاغل خانگی در رشته قالیبافی را به صورت رسمی اطلاع رسانی کرد.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت معدن تجارت همدان خواستار استمرار صادر نشدن مجوز مشاغل خانگی قالیبافی و توقف ثبت نام در سایت شد.
بابایی تاکید کرد: برای رونق در حوزه فرش باید تسهیلات بانکی به شرکت های تعاونی فرش دستباف استان و واحد های پشتیبان برای تامین مواد اولیه و خرید فرش بافته شده از بافندگان اختصاص یابد.
وی افزود: واحدهای پشتیبان اقدام به مدیریت حداقل 20 بافنده فرش می کنند همچنین تجهیزات و مواد مورد نیاز برای بافت فرش را در اختیار قالیبافان قرار می دهند.
رئیس اداره فرش استان همدان اضافه کرد: 118 مجوز برای واحدهای پشتیبان صادر شده که 80 واحد به بانک معرفی و 60 واحد موفق به دریافت تسهیلات 400 تا 500 میلیون ریالی شدند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا بابایی تصریح کرد: مجوز 12 واحد پشتیبان قالی بافی این استان به علت غیرفعال بودن باطل شده است.
طبق آخرین آمار ارائه شده تا پایان سال 94 شمار فعالان در صنعت فرش 58 هزار نفر بوده که این افراد سال گذشته افزون بر 50 هزار متر مربع فرش بافتند.
7526/6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار:
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.