به گزارش خبرنگار ایرنا، جمال فتح الهی روز چهارشنبه چهارم اسفند در نشستی خبری در باره آخرین وضعیت تهیه طرح آمایش استان کرمانشاه عنوان کرد: تجربه های مربوط به تهیه طرح آمایش از دهه 40 شمسی و به طور رسمی از سال 1353 آغاز شده اما این کار در استان کرمانشاه از سال 85 در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی وقت قرار گرفت.
به گفته او 'در آن سال سازمان مدیریت تهیه این طرح را به دانشگاه تربیت مدرس سپرد اما تا سال 92 به نتیجه نرسید و در نهایت این قرارداد لغو شد.
فتح الهی افزود: از سال 93 تهیه طرح آمایش در دستور کار معاونت برنامه‌ریزی وقت استانداری قرار گرفت و در ابتدا به اداره کل راه و شهرسازی سپرده شد اما پس از ارایه توجیهات و دلایل فنی و علمی ما این کار به دانشگاه رازی محول شد.
مجری تهیه طرح آمایش استان کرمانشاه توضیح داد که این طرح با همکاری مستقیم 40 محقق بومی در طی 2 سال اخیر در حال جمع بندی است که در 40 جلسه بیش از هفت هزار صفحه گزارش از مسائل و مشکلات تهیه و ارایه شده است.

** تهیه بانک اطلاعاتی 120 لایه
به گفته وی در این مدت یک بانک اطلاعاتی متشکل از 120 لایه از موضوعات مختلف استان ایجاد شده است که می‌تواند یک مبنای بسیار خوب برای انجام مطالعات علمی در دانشگاه ها باشد.
فتح الهی افزود: سالانه بیش از 700 پایان نامه در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در حال دفاع است که اگر تنها 20 درصد از آنها به محورهای این بانک اطلاعاتی بپردازند، یک گام بسیار مهم در توسعه استان برداشته می‌شود.
آنچنان که او اعلام کرد، نرخ بیکاری بالا و ماندگار، درآمد سرانه پایین، نابرابری درآمد، مصرف بی رویه آب، تخریب و فرسایش خاک، کاربری نامناسب با توان اکولوژیکی، آسیب های اجتماعی بالا،‌ نابرابری فضای بین شهرها، نابرابری فضای بین شهر و روستا، نابرابری جنسیتی و انسجام اجتماعی پایین از مهمترین مسائل و مشکلات استان کرمانشاه است که در طرح آمایش استان مورد توجه قرار گرفته است.
به اعتقاد فتح اللهی در تهیه طرح آمایش استان هم به فرایند تهیه طرح و هم خروجی آن توجه ویژه و تلاش شده که تا حد ممکن ضمانت اجرایی طرح بالا برود.
مجری تهیه طرح آمایش استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مباحث اقتصادی چهار سطح خرد، کلان، توسعه و آمایش برای برنامه‌ریزی مطرح است که با توجه به نقاط ضعف و ناکارآمدی سه سطح اول، سطح برنامه‌ریزی آمایشی جامع ترین سطح از نظر سازماندهی است.
به گفته وی 2 دیدگاه در تهیه طرح برنامه ریزی آمایشی مورد توجه قرار دارد که دیدگاه نخست معطوف به فعالیت و جمعیت است اما نگرش دوم این 2 مولفه را کافی نمی داند و معتقد است که باید مطالعات فرهنگی و زیست محیطی هم در برنامه ریزی در نظر گرفته شود که ما همین مسیر را در استان پیش گرفته ایم.
فتح‌اللهی اظهار داشت: وجه مشترک این 2 دیدگاه تاکید بر سه عامل انسان، فضا(جغرافیا) و فعالیت (اقتصاد) است.
7444/8066 خبرنگار: عبدالله الماسی ** انتشار دهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.