همه بخش‌های فرهنگی و هنری کرمانشاه مانند اجراهای تئاتر، کنسرت‌های موسیقی، کانون‌های تبلیغاتی، چاپ، نشر، هنرهای تجسمی، آموزشگاه‌ها، هنرستان‌ها، موسسات قرآنی، موسسات فرهنگی و هنری بیش از ۲ ماه است که تعطیل هستند که علاوه بر اینها هزینه‌های اجاره و تعهدات نسبت به طرف‌های قرارداد نیز وجود دارد که در نهایت آسیب‌های زیادی را به بدنه فرهنگ استان وارد کرده است.

هنرمندان و فرهنگ‌دوستان دغدغه‌مند کرمانشاهی در روزهای قرنطینه هم بیکار نبودند و در فضای مجازی با تولید آثار هنری ناب، خواندن آواز، نواختن ساز، اجرای تئاتر، معرفی و خواندن کتاب، خوشنویسی، خطاطی، نقاشی و راه‌اندازی پویش‌ها و مسابقات مختلف هنری و فرهنگی، دریچه‌ای از فرهنگ را برای مخاطبان خود گشودند تا تحمل این روزهای سخت را برای مردم راحت‌تر کنند.

به همین دلیل خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کرمانشاه پای درد دل برخی از روسای انجمن‌های هنری و فرهنگی نشست تا بتواند بخشی از مشکلات آنها را منعکس کند.

انجمن هنرهای نمایشی استان ۳۵۰ میلیون تومان ضرر کرده است

رییس انجمن هنرهای نمایشی کرمانشاه از خسارت ۳۵۰ میلیون تومانی انجمن و گروه‌های نمایشی در استان خبر داد و به خبرنگار ایرنا گفت: این زیان به دلیل لغو شدن اجراهای عمومی و تالار انتظار کرمانشاه که در اجاره انجمن هنرهای نمایشی است، می‌باشد.

محمدرضا درند افزود: از مجموع ۱۹ گروه فعال نمایش که در استان وجود دارد برنامه‌های ۱۲ گروه فعال در استان لغو شده است و علاوه بر این برنامه‌های گروه‌هایی که قرار بود از تهران در کرمانشاه اجرا داشته باشند هم به زمان نامعلومی موکول شد.

انجمن هنرهای نمایشی اکنون مقروض است

وی بیشترین خسارت انجمن هنرهای نمایشی را مربوط به تالار انتظار دانست و گفت: با اینکه این تالار براساس قانون در اختیار انجمن است اما بدون دلیل ۴۵ روز از اختیار ما خارج شد و به صدا و سیمای مرکز کرمانشاه برای جشنواره پویانمایی واگذار شد که با توجه به کمک چهار میلیاردی استان به این جشنواره، خروجی مناسبی را برای مردم نداشت.

درند با اشاره به اینکه انجمن هنرهای نمایشی استان اکنون بیش از ۱۵۰ میلیون تومان مقروض شده و توان پرداخت آن را ندارد، گفت: امیدواریم با حضور مجدد آقای آشنا در سمت مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نگاه حرفه‌ای ایشان به موضوع، مشکلات تئاتر استان هم حل شود.

کرونا به سینما آزادی و فرهنگ کرمانشاه حدود ۸۵۰ میلیون تومان خسارت زده است

سینماهای کرمانشاه هم از جمله مکان‌هایی بودند که از همان اوایل اسفند ۹۸ تعطیل شدند و این در حالی است که در ۲ ماه اسفند و فروردین سینماها بیشترین مخاطب و فروش را دارند.

آنگونه که مدیر امور سینمایی حوزه فرهنگی کرمانشاه و مدیر سینما فرهنگ در کرمانشاه گفت، سینماهای آزادی و فرهنگ در مجموع در این ۲ ماه حدود ۸۵۰ میلیون تومان زیان دیده‌اند و منتظر جبران بخشی از این خسارت و بسته‌های حمایتی دولت هستند.

انجمن سینمای جوان کرمانشاه حدود ۱۲۰ میلیون تومان خسارت دیده است

رییس انجمن سینمای جوان کرمانشاه هم گفت: ساختار انجمن سینمای جوان بر سه رکن آموزش، تولید و جشنواره بنا شده است و این ساختار به گونه ای است که هنرجویان آن بعد از مدتی به عنوان مربی و کادر فعال خود انجمن مشغول به فعالیت می شوند نمونه اش هم اغلب مسوولان دفاتر کشور هستند که خودشان به عنوان فیلمساز و عکاس هنرجو انجمن بوده اند.

کامران رضایی، مهمترین منبع درآمد انجمن سینمای جوان را آموزش و تولید فیلم دانست و گفت: بعد از شیوع کرونا همه کلاس‌های فیلم‌سازی، عکاسی و فیلم‌نامه‌نویسی در کرمانشاه تعطیل شد.

وی افزود: بیش از ۵۰ هنرجو در این کلاس‌ها ثبت‌نام کرده بودند که هر کدام ۵۰۰ هزار تومان برای شهریه باید پرداخت می‌کردند که به دلیل تعطیلی کلاس ها ما در این بخش بیش از ۲۵ میلیون تومان ضرر کردیم.

رضایی با اشاره به اینکه در ۲ ماه گذشته همه قراردادها با ستاد مرکزی انجمن سینمای جوان هم لغو شد، گفت: بنا بود برای تولید ۶ فیلم کوتاه به ازای هر کدام حداکثر مبلغ ۱۵ میلیون تومان دریافت کنیم که در این بخش هم بیش از ۹۰ میلیون تومان به انجمن سینمای جوان کرمانشاه خسارت وارد شد.

لغو کنسرت‌ها ۷۰ میلیون تومان به انجمن موسیقی ضرر زده است

رییس انجمن موسیقی کرمانشاه هم در خصوص تاثیر کرونا بر فعالیت‌های انجمن موسیقی به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه مردم در این ایام تمایل بیشتری برای شنیدن موسیقی و رفتن به کنسرت دارند، لغو برنامه‌های کنسرت در این ایام خسارت‌های بسیاری را متوجه انجمن کرد که حدود ۷۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

فرزاد شهسواری، مهمترین رسالت انجمن موسیقی را ترویج و اشاعه موسیقی اصیل و محلی دانست و گفت: در سال های گذشته چهار کلاس درجه یک با حضور استادان اردشیر و بیژن کامکار، هادی منتظری، حسین علیزاده و شهرام ناظری برگزار کردیم که متاسفانه برنامه‌های ما برای برگزاری چنین کلاس‌هایی هم مختل شد.

نبود آگهی تبلیغاتی و پرداخت نشدن طلب ادارات، بزرگترین مشکلات مطبوعات است

وحید نیشابوری مدیر اجرایی خانه مطبوعات کرمانشاه هم مشکلات اهالی رسانه و مطبوعات را در ۲ حوزه عنوان کرد و گفت: امروز نبود آگهی‌های دولتی و خصوصی و پرداخت نکردن طلب نشریات از سوی ادارات و سازمان‌ها، مشکلات مالی فراوانی را برای مطبوعات و نشریات استان بوجود آورده است که امیدواریم با مساعدت مدیران استانی بخشی از این خسارت‌ها جبران شود.

آنگونه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است کرونا تا پایان فروردین ماه حدود یک هزار میلیارد تومان به اقتصاد فرهنگ در کشور خسارت وارد کرده و بنا به گفته بهرام فاضلی زاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه این مبلغ برای اصحاب فرهنگ و هنر در این استان بیش از ۱۲۲ میلیارد تومان است که با توجه به ادامه تعطیلی‌ها در این حوزه، میزان خسارت در استان کرمانشاه افزایش می‌یابد.

به طور جدی پیگیر خسارت‌های اصحاب فرهنگ و هنر در کرمانشاه هستیم

فاضلی‌زاد از پیگیری جدی مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر در کرمانشاه خبر داد به خبرنگار ایرنا گفت: میزان خسارت هر صنف را جداگانه محاسبه و برای طرح در ستاد ملی مبارزه با کرونا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کردیم.

وی افزود: خسارت‌های وارد شده به این صنف‌ها را حتما با استاندار کرمانشاه هم مطرح می‌کنیم تا در ستاد استانی مبارزه با کرونا راه‌حلی برای آنها پیدا کنیم و با بخشودگی‌ها، بیمه کارکنان، سهمیه کاغذ مطبوعات و اقداماتی از این دست بخشی از مشکلات مالی اصحاب فرهنگ و هنر استان جبران شود.

فاضلی‌زاد شروع فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان کرمانشاه را منوط به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا دانست و افزود: شروع فعالیت‌ها زمان مشخصی ندارد اما چیزی که مشخص است این است که تعطیلی سینماها، نمایشگاه‌ها، کنسرت‌ها، اجراها و آموزشگاه‌ها فعلا ادامه دارد.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۸۳ هزار و ۵۰۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به پنج هزار و ۲۰۹ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز دوشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( اول اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی هزار و ۲۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۸۳ هزار و ۵۰۵ نفر رسید.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۹۱ بیمار دیگر مبتلا به کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون پنج هزار و ۲۰۹ نفر جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.