«علیرضا حیدری» روز شنبه به ایرنا افزود: بر اثر بارش تگرگ و سامانه ناپایدار هواشناسی اخیر هزار و ۴۰۰ هکتار از باغات این شهرستان بین ۳۰ تا ۸۰ در صد خسارت دیده اند.

وی تصریح کرد: ریزش تگرگ در این سامانه بارشی به سه هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان نیز خسارتی معادل ۱۹ میلیارد ریال ریال وارد کرده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در مجموع چهار هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی باغی و محصولات زراعی شهرستان صحنه معادل ۴۰۰ میلیارد ریال ناشی از بارش های سامانه اخیر متحمل خسارت شده اند.

با نصب سایه‌بان در باغات از تگرگ و آفتاب سوختگی در امان باشید

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز روز شنبه در اطلاعیه ای از کشاورزان و باغداران استان خواست با توجه به بارش های اخیر و خسارت تگرگ به باغات استان و همچنین انتظار تداوم این گونه شرایط آب و هوایی در بهار هر سال، خطرات ناشی از سرمازدگی و آفتاب سوختگی، ما را وادار به ارایه طریق، برای رهایی ازچنین رخدادهایی می نماید. 

در این اطلاعیه آمده است: ایجاد سایه بان در باغات تنها راه حل فنی فناوری امروز دنیاست. با این بی نظمی شدید آب و هوایی ناشی از تغییر اقلیم دیگر روش‌های مرسوم کشاورزی پاسخگو نیستند.

این اطلاعیه می افزاید: باید روش ها به صورت ریشه ای تغییر کنند. این مهم نیازمند سرمایه گذاری زیاد و حمایت دولتی شامل سایبان، مکانیزاسیون، باغ متراکم، گونه مقاوم و دیرگل است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: در سردترین دما زیر سایه بان ۲ درجه گرمتر بوده اگر شید با پلار، بکار رود تا ۸۰ درصد می شود جلوی این خسارت را گرفت.

اولین نمونه سایبان ان شاالله در باغات گوجه سبز سرپل ذهاب نصب و راه اندازی خواهد شد و در این راستا تمام وسائل و تجهیزات این نمونه خریداری و حمل شده و منتظر نصب نمونه گفته شده توسط شرکت تولید کننده هستیم.

شهرستان صحنه ۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و سالانه بیش از ۳۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی از این میزان اراضی تولید می‌شود.

این شهرستان با ۷۷ هزار نفر جمعیت در ۵۵ کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.