حسن عزیزی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: در اینکه کرونا بر روی اقتصاد استان و بیکاری تاثیر گذاشته است شکی نیست کما اینکه برآورد شده است که تا ۱۵ درصد مشاغل از جمله در حوزه گردشگری دچار رکود شده اند.

او افزود: بسیاری از افراد متقاضی دریافت بیمه بیکاری واجد شرایط نیستند به عنوان نمونه ممکن است کسی راننده تاکسی باشد اما به دلیل رکود موجود در شرایط فعلی تقاضای دریافت بیمه بیکاری کرده باشد.

وی درخصوص ساز و کار پرداخت کمک هزینه معیشتی به افراد توضیح داد: کسانی که مشمول دریافت کمک های دولتی هستند ۲ دسته می شوند؛ اول آن دسته از افرادی که بیمه بیکاری تامین اجتماعی پرداخت می کنند و ممکن است در این شرایط به صورت موقت کارشان را از دست داده باشند.

 به گفته عزیزی این دسته از افرد باید به سایتی که برای بیمه بیکاری طراحی شده است مراجعه و در آنجا ثبت نام کنند و پس از این کار از طریق پیامک به این افراد اطلاع رسانی می شود؛پس از ثبت نام نیز در حداقل زمان ممکن حقوق بیکاری سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت به حساب این افراد واریز می شود.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه ادامه داد: دسته دوم آن دسته از افرادی هستند که کارفرما و بیمه بیکاری ندارند و فقط دفترچه خدمات درمانی دارند که اطلاعات این افراد نیز به صورت متمرکز در بانک اطلاعاتی رفاه ایرانیان وجود دارد.

آنچنان که عزیزی گفت: در برآورد کلی برای چهارمیلیون خانوار ایرانی کمک هزینه معیشتی و کارت اعتباری خرید اضطراری در نظر گرفته شده است  که بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کمک هزینه معیشتی در اسفند ماه به حساب افراد واجد شرایط واریز شده است.

وی افزود: در خصوص کارت خرید اعتباری اضطراری نیز قرار است به خانوارهای یک نفره یک میلیون و ۲ نفر به بالا ۲ میلیون تومان تسهیلات ۱۲ درصد با بازپرداخت ۲۷ ماهه داده شود که البته هشت درصد سود این تسهیلات  را خود دولت پرداخت می کند یعنی در عمل این تسهیلات، قرض الحسنه چهار درصد هستند ضمن اینکه تا سه ماه نیز تنفس پرداخت دارند.

عزیزی در پاسخ به اینکه سهم استان کرمانشاه از این چهار میلیون خانوار چه تعداد است نیز گفت: این موضوع به درستی مشخص نیست و این اطلاعات به صورت متمرکز در بانک اطلاعاتی رفاه ایرانیان قرار دارد و بر اساس همین اطلاعات نیز نسبت به پرداخت یا قطع یارانه تصمیم گیری می شود.

وی در پایان تاکید کرد: تمام کارهای پرداخت کارت های اعتباری و کمک هزینه معیشتی به صورت متمرکز انجام می شود و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به صورت مستقل کاری انجام نمی دهد برای همین افراد از مراجعه حضوری به این اداره پرهیز کنند.

با اینکه براساس اعلام مرکز آمار ایران، استان کرمانشاه در زمستان ۹۸ نرخ بیکاری ۱۷.۸ درصدی را تجربه کرده و این نرخ در مدت مشابه سال ۹۷،۲۱.۱ درصد بوده است که نشان دهنده کاهش کاهش ۳.۲ درصدی نرخ بیکاری است اما این استان با همین نرخ بیکاری بر روی سکوی دوم بیکارترین استان کشور ایستاده است.

به گفته حبیب‌الله وفایی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمانشاه، این استان در بهار سال ۹۸ رتبه پنجم بیکاری را در کشور تجربه کرده و در پاییز سال ۹۸ دوباره به جایگاه اول بیکارترین استان کشور برگشته است.

طبق سند جامع اشتغال استان، نرخ بیکاری کرمانشاه در سال ۹۸ باید سه درصد، در سال ۹۹، ۲ درصد و در سال ۱۴۰۰ یک درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد؛ براساس این سند در سال ۹۸ باید ۲۱ هزار شغل خالص و ۶۰ هزار شغل ناخالص در استان کرمانشاه ایجاد شده باشد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از هزار واحد تولیدی  است که بیش از ۳۰ هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.