«حبیب‌الله وفایی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اعلام نرخ بیکاری کشور در فصل زمستان سال ۹۸ توسط مرکز ملی آمار ایران، افزود: براساس اعلام مرکز آمار ایران استان کردستان با نرخ بیکاری ۲۰ درصد در رده اول و استان کرمانشاه نیز با ۱۷.۸ درصد در فصل زمستان در رتبه دوم قرار دارد.

او اعلام کرد که بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که شاخص نرخ بیکاری کشور در زمستان سال ۹۸ نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٧، ١,٧ درصد کاهش یافته است.

به گفته او،  میزان نرخ بیکاری استان کرمانشاه در زمستان سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال ۹۷، ۳.۲ درصد کاهش یافته است.

وی اظهارداشت: نرخ بیکاری استان کرمانشاه در زمستان سال ۹۷، ۲۱.۱ درصد بود که این نرخ در زمستان سال ۹۸ به ۱۷.۹ رسیده و کاهش ۳.۲ درصدی را نشان می دهد. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در استان نسبت به میانگین کشوری در زمستان سال ۹۸ حدود ۲ درصد کاهش یافته است، گفت: براساس اعلام مرکز ملی آمار ایران استان کرمانشاه در زمستان سال ۹۸ بعد از استان کردستان در رتبه دوم بیکاری کشور قرار گرفت.

وفایی با بیان اینکه نرخ بیکاری استان ها در سال ۹۸ تاکنون اعلام نشده است، افزود: این نرخ احتمالا تا ۲۶ فروردین از سوی مرکز ملی آمار ایران اعلام می شود و آنگاه نرخ و رتبه بیکاری استان کرمانشاه هم در طول سال ۹۸ مشخص خواهد شد.

وی اظهار داشت: آنچه مسلم است با این نرخ کاهشی زمستان، کاهش ۳.۱ تا ۳.۲ درصدی نرخ بیکاری استان کرمانشاه را در سال ۹۸ خواهیم داشت و مجموعه مدیریتی استان به وعده خود در کاهش سه درصدی نرخ بیکاری استان عمل کرد. 

نرخ ۱۵ درصدی بیکاری کرمانشاه در بهار و تابستان ۹۸

وفایی در ادامه نرخ بیکاری استان کرمانشاه را در فصول بهار و تابستان سال ۹۸ حدود ۱۵ درصد اعلام کرد و گفت: این نرخ نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ کاهش یافت.

وی اظهار داشت: در بهار سال ۹۸ رتبه استان کرمانشاه در بیکاری پنجم کشور بود و در پاییز سال ۹۸ به رتبه اول برگشتیم.

به گفته او، استان کرمانشاه در بهار و تابستان کاهش نرخ بیکاری داشته و این کاهش نرخ و جایگاه استان را نسبت به سال قبل بهبود داده بود.

وی تصریح کرد که پیش بینی ما این است که استان کرمانشاه دیگر رتبه اول در نرخ بیکاری را نخواهد داشت.

طبق سند جامع اشتغال استان، نرخ بیکاری کرمانشاه در سال ۹۸ باید سه درصد، در سال ۹۹، ۲ درصد و در سال ۱۴۰۰ یک درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. براساس این سند در سال ۹۸ باید ۲۱ هزار شغل خالص و ۶۰ هزار شغل ناخالص در استان کرمانشاه ایجاد شده باشد.

براساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در پایان سال ۹۷ نرخ بیکاری کرمانشاه ۱۸.۷ درصد و بیشتر از همه استان ها بود اما جایگاه این استان در بهار سال ۹۸ پنج رتبه در جدول بیکاری بهبود یافت.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه در فصل بهار سال ۹۸، ۱۴.۷ درصد اعلام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۷ کاهش نشان می دهد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از هزار واحد تولیدی  است که بیش از ۳۰ هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه در پاییز سال ۱۳۹۸، ۱۶.۳ درصد بوده و براساس آمار غیررسمی ۱۵۰ هزار بیکار در استان وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.