مردم قصرشیرین که از دیرباز پذیرای مسافران و مهمانان و همچنین زائران عتبات عالیات بوده اند و شهره مهمان نوازیشان شهره عام و خاص است امسال به دلیل جدی بودن مساله کرونا از تمامی افراد از دوست و آشنا گرفته تا نزدیکترین اقوامشان در دیگر نقاط کشور خواستند که در مناطق خود مانده و قصرشیرین را برای سفر انتخاب نکنند.

این مرزنشینان اعلام کردند که به دلیل شیوع بالای ویروس کرونا و گرفتار شدن شماری از هم وطنانمان در شهرهای مختلف از پذیرش مهمان معذورند و در این خصوص خیلی محترمانه و بدون رودربایستی پذیرای آن ها نخواهند بود.

طبق توصیه مکرر مسوولان و مقامات وزارت بهداشت، نوروز امسال مساله کرونا جدی است که در این رابطه نیز رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تازه ترین صحبتی که با خبرنگاران داشته از جدی بودن و پیک سرایت ویروس کرونا در کرمانشاه در ایام نوروز سخن گفته از این رو مردم باید خط قرمزها را رعایت کنند و به هیچ عنوان برای سفرهای بین شهری و تردد در ایام نوروز ریسک نکنند.

به قول معروف وقت برای سفر زیاد است ولی نوروز امسال زمان مناسبی برای سفر نیست چون با این اقدام جان بسیاری از افراد به مخاطره می افتد و گرفتاری در دام این ویروس ناشناخته کرونا و سرایت آن به دیگران چیزی جز ضرر و زیان ندارد.

شهروند قصرشیرینی به نام زهرا که یک جفت دستکش نایلونی و یک ماسک معمولی را برای حفاظت در برابر ویروس کرونا پوشیده بود، گفت: من به تمام دوستان و اقوام و حتی مادر و پدرم که در دیگر شهرها ساکن هستند تلفنی پیشاپیش نوروز را تبریک گفته ام و محترمانه به آن ها گفتم که نوروز در را به روی هیچ کس باز نمی کنم چون در این شرایط وقت مناسبی برای مهمانی رفتن و مهمانی دادن و دید و بازدید نیست.

 وی افزود: همه خانواده هم می دانند که همیشه پذیرای مهمان بوده ام و با روی گشاده از هرکس که به منزلم آمده پذیرایی کرده ام اما اینجا مساله کرونا جدی است و با کسی شوخی ندارد و اینکه برخی می گویند ما بهداشت را رعایت می کنیم حرف درستی نیست چون ویروس ۱۴ روز نهفته در بدن افراد بدون علایم می تواند ناقل باشد.

علی جوان قصرشیرینی نیز گفت: هرساله من و چند تن از افراد فامیل که همسن هستیم برای ایام نوروز برنامه دورهمی می چیدیم اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا با درست کردن یک کانال تلگرامی و دعوت همه اقوام در آن به همه گفته ایم که تمام دورهمی های امسال برگزار نمی شود و  تمامی دید و بازدیدهایمان به همین کانال و گپ و گفت های دوستانه در آن ختم می شود.

او افزود: درست است که ما قصرشیرینی ها و کرمانشاهی ها مهمان نوازیم اما این مهمان نوازی شامل کرونا نمی شود و برای همین ویروس کرونا را در جمع صمیمی مان راه ندهیم تمامی جمع های خانوادگی را تعطیل کرده ایم و گذاشتیم برای وقتی که تب کرونا پایین آمد.

یک پیرمرد مغازه دار قصرشیرینی نیز گفت: کرونا سوغات چین است که راهی کشورمان شده و نوروز امسال به تمام فرزندانم اعلام کرده ام که برای اینکه کسی گرفتار این ویروس چینی نشود به دیدن من نیاید و دور قصرشیرین آمدن را خط بکشند چون این جوری هم خیال من پیرمرد راحت است و هم در خانه ماندن فرزندان و نوه هایم کاری عاقلانه است.

البته مسوولان هم در توصیه هایی از مردم خواسته اند که گول گرمای هوای قصرشیرین را نخورند چون این ویروس ناشناخته است و ربطی به دما و گرما ندارد و امکان سرایت آن از افراد خیلی بالا است و هیچ چیز جلودارش نیست.

 البته آن طور که از شواهد و قراین بر می آید امسال دیگر نه از رنگ و لعاب نوروز در قصرشیرین خبری هست و نه از اقداماتی که در سال گذشته برای حضور مسافران و مهمانان نوروزی انجام شده بود، خبری نیست.

 اکنون تمامی اهتمام مسوولان بر گندزدایی و ضدعفونی خیابان ها و معابر و اماکن عمومی سطح شهر است و در این زمینه نیز بازار به صورت خودجوش توسط مردم رنگ و بوی عید ندارد، چون زمانی عید واقعی است که همه خیالشان آسوده باشد و در شرایطی که کشور با ویروس کرونا مقابله می کند و همت و تلاش گروه ها و قشرهای مختلف بر مبارزه با آن است باید مردم نیز همکاری کنند.

برای شکست کرونا همه مسوولان دست به کار شده اند اما مهم مردم هستند که با جدی گرفتن توصیه های مسوولان و در خانه ماندن از سرایت آن پیشگیری کنند.

از بین رفتن ویروس کرونا با گرمای هوا یک فرضیه است

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: اینکه می گویند ویروس کرونا با گرمای هوا از بین می رود تنها یک فرضیه است و مردم باید مسایل بهداشتی را رعایت کنند چون این ویروس ناشناخته و نسل جدید است و خیلی ارتباطی ندارد که بگوییم چون قصرشیرین گرمسیر است تا یک ماه دیگر یا با گرمای هوا قابلیت انتشار در منطقه از بین می رود، از این رو ترددهای غیرضروری باعث انتشار ویروس می شود.

دکتر رضا منصوری پیش تر به خبرنگار ایرنا افزود: در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا تاکنون ۳۰۰ جلسه آموزشی برگزار شده و طی این جلسات ۳۰ هزار نفر تحت آموزش قرار گرفته اند.

او اضافه کرد: همچینن ۱۸ چایخانه و قلیان سرا در قصرشیرین نیز برای مقابله با ویروس کرونا پلمب شده و اکنون فعالیتی ندارند و نظارت ها بر اغذیه فروشی ها و واحدهای صنفی نیز با شدت بیشتری در دستور کار است و همه روزه انجام می شود. 

وی گفت: از مردم می خواهیم که مسایل بهداشتی را رعایت کنند و در صورت داشتن علایم سرماخوردگی، تب و یا آنفلوآنزا در منزل مانده و استراحت کنند و در صورت تشدید بیماری به مراکز درمانی و بیمارستان مراجعه کنند.

منصوری افزود: خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلای به بیماری کرونا در شهرستان نداشته ایم ولی مردم نیاز است که با بهداشت و درمان همکاری کنند چون ریشه کنی و شکست کرونا نیازمند همکاری مردم با مسوولان است.در چنین شرایطی معقولانه این است که در خانه بمانیم و اگر این توصیه را جدی بگیریم هم سلامت خودمان و هم سلامت سایر افراد را تضمین کرده ایم و این‌گونه است که شاهد شکست کرونا و ریشه کنی این ویروس از سرجامعه خواهیم بود.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و دارای ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان است. 
سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون ۷۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، گفت: تاکنون آزمایش‌ کرونا ۲۲ بیمار در استان مثبت اعلام شده که سه نفر از آنان فوت کرده است.

دکتر محمدابراهیم شکیبا عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۳۲۳ نفر بیمار مشکوک به کوئید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند که ۲۵۰ نفر از آنان ترخیص شده اند.
وی با بیان اینکه آمار قطعی بیماران کرونای استان به ۲۲ نفر رسیده است، گفت از این آمار ۱۱ نفر در بیمارستان های کرمانشاه، چهار نفر در اسلام‌آبادغرب، ۲ نفر در کنگاور، ۲‌ نفر در هرسین، یک نفر در صحنه، یک نفر در سنقر و یک نفر در گیلانغرب بستری هستند.
به گزارش ایرنا، از ابتدای شناسایی ویروس کرونای جدید در کشور ظهر پنجشنبه سه هزار و ۵۱۳ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و در مجموع ۱۰۷ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌ و ۷۳۹ مورد از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.