«افشین صفوی» روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، بر ضرورت توجه جدی مدیران مناطق گرمسیری به کنترل علف های هرز و سن غلات تاکید کرد و اظهار داشت: مزارع کشاورزان به صورت مستمر پایش و در صورت لزوم مبارزه با علف های هرز با جدیت انجام شود.

وی تاکید کرد: سموم مورد نیاز استان برای مبارزه با علف های هرز و آفت‌ها تامین شده‌ است و هیچ‌گونه مشکل و کمبودی در این عرصه نخواهیم داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه ادامه داد: کشاورزان در زمان سمپاشی مزارع برای مبارزه مفید، به دمای هوا توجه داشته باشند.

صفوی تاکید کرد: مبارزه با آفت موش مغان را باید به صورت جدی پیگیری کرد و موضوع کلیدی لانه کوبی را به نحو مطلوب انجام داد.

وی ادامه داد: با توجه به مساعد بودن شرایط جوی برای طغیان موش مغان لازم است تمامی کشاورزان با هماهنگی کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی نسبت به مبارزه موثر و بموقع با آفت مذکور اقدام کنند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه اظهارداشت: باوجود تاکیدات مکرر، کشاورزان پس از دریافت طعمه مسموم از مراکز جهاد کشاورزی بدون انجام لانه کوبی اقدام به طعمه گذاری کرده اند که این امر باعث پرت ۸۰ درصدی طعمه مسموم می شود.

صفوی گفت: موش مغان برای فرار از دشمنان طبیعی اقدام به تعبیه سوراخ های متعدد می کند، در حالی که سوراخ اصلی این موش تنها ۲ حفره است.

وی توضیح داد: باید قبل از طعمه گذاری کشاورزان سوراخ های فعال را لانه کوبی  و ۲۴ ساعت بعد سوراخ های فعال را طعمه گذاری کنند تا از هدر رفت طعمه مسموم جلوگیری شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون در سطح بیش از ۴۵ هزار هکتار از مزارع استان کرمانشاه به صورت رایگان با کمک کشاورزان علیه آفت موش مبارزه شده است.

موش مُغان جونده کوچکی به رنگ قهوه‌ای، دم کوتاه و کاملاً پوشیده از مو ‌است؛ این جونده بومی ایران، چین، سوریه، ترکیه، قزاقستان و اوکراین محسوب می شود و بیشتر در زمین‌های سبز و چراگاه‌ها و کشتزارها زندگی می‌کند.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

سال گذشته بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور و ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ تولید شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.