دکتر شاپور جهانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تمهیدات لازم به منظور پیشگیری و مقابله با بیماری های ویروسی و کرونا در مرز سومار از توابع شهرستان گیلانغرب اتخاذ شده است.

وی اظهار داشت: این تیم بهداشتی علاوه بر تشدید نظام مراقبت های لازم در راستای اقدامات پیشگیرانه، آموزش های لازم، راه‌های انتقال و پیشگیری از بیماری کرونا را برای همه عوامل اجرایی به ویژه کارگران، ترخیص کاران، تجار و پیله وران و رانندگان بازارچه سومار تشریح می کنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب گفت: به حمدالله تاکنون هیچ گونه مورد مشکوکی مشاهده نشده و در این رابطه نیز بیمارستان و مراکز درمانی در حالت آماده باش هستند.

جهانی همچنین با اشاره به تشکیل جلسه برنامه ریزی و هماهنگی دستگاه های مرتبط در رابطه با بیماری کرونا اضافه کرد: علاوه بر کنترل عبور و مرور در نقاط مرزی، برنامه آموزش و اطلاع رسانی لازم به مردم و همچنین مکان های اداری و مدارس توسط کارشناسان مرتبط انجام می شود.

وی اضافه کرد: کارگاه آموزشی لازم در جهت اطلاع رسانی و آموزش عمومی توسط دانشگاه علوم پزشکی استان برای پزشکان، کارشناسان مربوطه و بهورزان در سطح  شهرستان گیلانغرب نیز برگزار می شود.

پیش از این تیم های بهداشتی نیز در مرزهای خسروی و پرویزخان شهرستان قصرشیرینی برای رصد بیماری های ویروسی و کرونا مستقر شده بودند. 

ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر- دی) در بازار غذاهای دریایی شهر «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروختند، نمایان شد و تاکنون براساس آمار حدود ۱۲ هزار نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

چندی پیش اخباری مبنی بر مشاهده موارد مشکوک به بیماری کرونا در اقلیم کردستان عراق منتشر شد که پس از مدتی مشخص شد که بیماری مبتلایان ویروس کرونا نبوده است.

پس از انتشار این اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آماده باش کامل برای جلوگیری از ورود این ویروس را اعلام و مراقبت های مرزی را تشدید کرد.
کرونا چیست

ویروس کرونا دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا ۲ هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد آخر، تعداد آنها به هفت مورد رسیده‌ است؛ این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود؛ این ویروس در معمولی‌ترین حالت باعث سرماخوردگی می‌شود و نشانه‌های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.

کرونا مثل سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمن می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون بیشتر از سه درصد مبتلایان نیست.

از همین بیماری‌های تنفسی در جامعه ما وجود دارد و آنفلوآنزا مثال واضح آن است؛ ویروس‌هایی مثل RSV یا بیماری‌های باکتریایی که همچون کرونا قابلیت انتقال از طریق هوا را دارد، مدت‌هاست که در ایران کنترل می‌شود؛ بنابراین نباید با ترس و وحشت نسبت به کرونا نگاه شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.