بر پایه نتایج این مطالعه که با عنوان «بررسی اثر پماد عصاره‌های گیاه سورانه و جفت گیاه بلوط به صورت مستقل از هم، بر روند ترمیم زخم در موش‌های صحرایی نر» توسط دکتر «محسن ژاله» در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد، مشخص گردید عصاره‌های گیاه سورانه و جفت گیاه بلوط دارای اثرات ضدمیکروبی و ترمیم زخمی بسیار بالایی هستند.

یافته های حاصل از این طرح نشان داد که عصاره های حاصل از هر ۲ گیاه دارای ترکیبات موثری هستند که با توجه به خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدمیکروبی این ترکیبات، این فرکشن ها دارای خواص ضدمیکروبی بسیار زیادی می باشند به طوری که آن ها توانستند در رقت های بسیار کم از رشد و فعالیت باکتری ها و قارچ های آسیب رسان جلوگیری به عمل بیاورند و در رقت های اندکی بالاتر اثر باکتری کشی و قارچ کشی خارق العاده ای از خود نشان دهند.

همچنین گیاهان مذکور دارای خواص ترمیم زخمی فوق العادی بودند به طوریکه آنها توانستند تمامی فاکتورهای التهابی را کاهش و فاکتورهای ترمیمی را افزایش دهند.

هدف این تحقیق، بررسی خواص ضدمیکروبی و ترمیم زخمی عصاره‌های گیاه سورانه و جفت گیاه بلوط بود زیرا با توجه به مقاومت روز افزون باکتری های بیماریزا نسبت به آنتی بیوتیک‌ها، پژوهشگران در پی یافتن داروهای جدید گیاهی به عنوان جایگزین داروهای شیمیایی و آنتی بیوتیک هستند و از طرفی باتوجه به ناتوانی داروهای شیمیایی در درمان زخم های پوستی، تهیه و فرمولاسیون پمادهای گیاهی در اولویت پژوهشی کشور می باشد.

سورانه نام گیاهی خودرو و شبیه تره و سیر که در انتها به رنگ ارغوانی است و علت نام گذاری آن در زبان کُردی به همین دلیل است. سورانه یک نوع بورانی و از غذاهای خوشمزه محلی در مناطق کُردنشین در فصل بهار است.

پیاز وحشی یا «سورنجان» در زبان کُردی به آن «سورانه» گفته می‌شود. این گیاه از خانواده لاله بوده که در درمان فشارخون بالا، رماتیسم و تصلب شرایین کاربرد دارد و به عنوان یک ضدعفونی کننده نیز استفاده می شود و می‌توان آن را هم به صورت خام و هم بصورت بورانی مصرف کرد.

یک میلیون و ۷۱۷ هزار هکتار از مساحت استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه، منابع طبیعی است که ۵۲۷ هزار هکتار آن را جنگل و یک میلیون و ۱۹۰ هزار هکتار دیگر را یعنی حدود ۱.۵ درصد از وسعت منابع طبیعی کشور مراتع تشکیل می دهند.

استان کرمانشاه با ۲۴ هزار کیلومتر مساحت در غرب کشور واقع شده و به دلیل میزبانی از رشته کوه های زاگرس، مملو از جنگل های بلوط است.

جنگل های زاگرس یکی از مناطق رشد و رویش درخت بلوط و گیاه سورانه است.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در سال ۱۳۴۷ با مدرسه عالی پرستاری کار خود را آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۵۴ با تبدیل شدن به دانشکده پزشکی به خدمت رسانی به مردم خطه غرب کشور همت گماشت.

دانشکده پزشکی پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۴ با تبدیل شدن به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه قوام بیشتری گرفت و علاوه بر امر درمان و آموزش به پژوهش، نوآوری و تلاش برای پیشرفت علوم پزشکی و پیراپزشکی پرداخت.

این دانشگاه هم اکنون دارای هفت معاونت، هشت دانشکده، هفت مرکز آموزشی درمانی در شهرستان کرمانشاه، ۱۷ بیمارستان و ۱۴ شبکه بهداشت و درمان در شهرستان‌ها است.

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشت دانشکده دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و مامایی، بهداشت، تغذیه، پیراپزشکی و دانشکده پرستاری سنقر و کلیایی دارد.

۸۵ رشته تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مقاطع مختلف دایر است که از این تعداد ۱۴ رشته در مقطع PHD (دکترای تخصصی) است و ۲۰ رشته در دستیاری تخصصی، سه رشته دکترای عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی)، ۲۵ رشته کارشناسی ارشد، ۲۲ رشته کارشناسی و ۲ رشته کاردانی است.

این دانشگاه همچنین ۴۵۳ عضو هیأت علمی دارد.

۱۲۰ دانشجوی خارجی نیز در رشته‌های دکترای عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.