نعمت الله شهبازی روز یکشنبه در نشست کارگروه صنعت و معدن در استانداری کرمانشاه بیان داشت: از یک طرف شبکه بانکی به دلیل افزایش روزافزون واحدهای صنعتی امکان پاسخگویی ندارد و از طرف دیگر شاهدیم که نقدینگی در کشور زیاد است اما به سمت بازار خودرو، ارز و سکه می رود.

او تاکید کرد: شرایط اقتصادی امروز به گونه ای نیست که شبکه بانکی بتواند همه نیازها را به دوش بکشد لذا طبق تجربه کشورهای پیشرفته باید از «اقتصاد بانک پایه» به سمت «بازار سرمایه برای تامین نقدینگی» برویم.

وی ابزارهای نوین تامین سرمایه را راهکار کمک به واحدهای صنعتی دانست که در تمام دنیا نیز از این روش ها استفاده شده است.

این مدیر ارشد وزارت صمت بیان داشت: ابزارهای نوین الزاما به معنای پذیرش در بورس نیست هرچند این اقدام ایده آل است و شرکت ها می توانند ۱۰ درصد از سهامشان را واگذار کنند بدون آنکه در مدیریت آنها اتفاقی بیفتد در عین حال این پذیرش در بورس می تواند مزیت های زیادی داشتته باشد.

شهبازی بر اهمیت راه اندازی هلدینگ های استانی را با حضور سرمایه داران خوش نام تاکید کرد و افزود: در این روش دولت فقط حمایت می کند بدون اینکه سهمی در هیات مدیره داشته باشد.

وی در خصوص کرمانشاه نیز گفت: این استان زمینه حمایت از رونق سرمایه گذاری صنعتی را دارد و از منابع صندوق توسعه ملی و صندوق خود بانک ها ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سهمیه سال ۹۸ برای کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

او سهم سرمایه در گردش را هزار و ۲۰۰ میلیارد و سرمایه ثابت را هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

شهبازی ادامه داد: تاکنون ۸۵۰ میلیارد ریال از این مبلغ ( ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال) در استان تامین اعتبار شده که ۳۳۰ میلیارد ریال آن به پنج طرح نیمه تمام و نیز به منظور بازسازی و نوسازی پرداخت شده است.

او کل تسهیلات کشور را ۲۰۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد که تاکنون ۷۸ هزار میلیارد ریال آن محقق شده است و این رقم برای استان ۸۵۰ میلیارد ریال می شود.

شهبازی، سقف اعتبارات استانی را شناور دانست و گفت: استان هایی که سرعت جذب بیشتری داشته باشند اعتبار بیشتری دریافت می کنند.

وی  تاکید کرد: تا پایان بهمن ماه اگر استانی نتواند اعتباراتش را جذب کند تا ۳۰ درصد اعتباراتش به استانی داده می شود که سرعت جذبش بیشتر است.

این مدیر ارشد وزارت صمت روند ثبت درخواست در استان را خوب توصیف کرد و گفت: تا کنون طرح های استان برای جذب چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار درخواست داشته اند.

شهبازی در ادامه گفت: از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال صندوق توسعه ملی تاکنون ۳۹ هزار میلیارد ریال تخصیص داده شده و در مجموع ۶۰ هزار میلیارد ریال به شبکه بانکی کشور تزریق شده است.

وی استان کرمانشاه را میانه جدول جذب اعتبارات دانست و گفت: درصد جذب استان حدود ۴۰ درصد است هرچند هستند استان هایی که تا ۹۵ درصد هم جذب تسهیلات داشته اند.

به گفته شهبازی کرمانشاه جزو ۱۲ استان کم برخوردار کشور است که با ارتباط خوبش با ستاد تهران می تواند با همکاری هفت بانک عامل طرح تا سقف ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سهم خودش را با توجه به شناور بودن اعتبارات جذب کند.

او این تسهیلات را مخنص بازسازی، نوسازی و سرمایه در گردش دانست و افزود: برای تسهیل در دریافت تسهیلات ۲ ردیف بازسازی و نوسازی با هم ادغام شده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.