در مهلت یک هفته‌ای ثبت نام داوطلبان نامزدی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۴۱۲ کرمانشاهی وارد میدان رقابت شده‌اند که از رشد ۲۸ درصدی نسبت به دوره دهم حکایت دارد.

۳۶۷ نفر از ثبت نام کنندگان این دوره مرد و ۴۵ نفر هم از جامعه زنان هستند در حالی که تنها ۲۰ نفر از داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زن بودند. مقایسه این ۲ دوره حاکی از رشد بیش از چهار درصدی داوطلبان زن است.

همچنین تعداد داوطلبان دارای شغل آزاد با رشد ۱۲ درصدی از چهار به ۵۳ نفر و آمار داوطلبان بیکار با رشد چهار درصدی از پنج به ۲۳ نفر افزایش یافته است.

در مقابل و با وجود افزایش ۲۸ درصدی تعداد کل داوطلبان، اشتیاق استادان دانشگاه، وکلا و ایثارگران برای نامزدی در انتخابات کاهش داشته و حضور آنان به ترتیب ۲.۶ و هفت درصد کم شده است.

در این میان فقط تعداد داوطلبان روحانی ثابت مانده و در هر ۲ دوره پنج نفر بوده است؛ البته در مقایسه با آمار کلی داوطلبان، شاهد کاهش ۶ دهم درصدی روحانیون در دوره یازدهم هستیم.

از نظر میزان مدرک تحصیلی هم تغییر محسوسی در دوره دهم و یازدهم مجلس مشاهده نمی شود و از مجموع ثبت نامی ها ۵۷ نفر دارای مدرک دکتری، ۲۲ نفر دارای مدرک کارشناسی و ۱۳ نفر نیز تحصیلات حوزوی و بقیه مدرک کارشناسی ارشد دارند.

ستاد انتخابات شهرستان کرمانشاه در روزهای ثبت نام از داوطلبان

به گفته رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه «از کل داوطلبان ۵۳ نفر دارای شغل آزاد، ۳۸ نفر استاد دانشگاه، ۴۵ نفر بازنشسته، پنج نفر روحانی، ۴۸ نفر فرهنگی، ۱۲۰ نفر کارمند، هشت نفر نظامی، هفت نفر نماینده مجلس، ۱۴ نفر وکیل، ۱۴ نفر پزشک، ۲۳ نفر بیکار و مابقی در سایر مشاغل مشغول هستند.»

محمدابراهیم الهی تبار افزود: در حوزه انتخابیه کرمانشاه ۲۱۰ نفر، کنگاور ۲۹ نفر، سنقروکلیایی ۳۸ نفر، اسلام آبادغرب ۴۳ نفر، قصرشیرین ۴۰ نفر و حوزه انتخابیه پاوه ۵۲ نفر برای انتخابات نام نویسی کرده اند.

غایب بزرگ

یکی از مهمترین اتفاقات دور یازدهم انتخابات مجلس در استان کرمانشاه، ثبت نام نکردن حسن سلیمانی معروف به «شیخ نمایندگان» استان بود. سلیمانی سابقه چهار دوره حضور در خانه ملت به نمایندگی از مردم هرسین، صحنه و کنگاور را دارد اما با وجود احتمال بالای رای آوری مجدد، میدان را به جوانان واگذار کرد.

با این حال هفت نماینده دیگر استان در مجلس دهم در تلاشند که همچنان در بهارستان بمانند.

از میان افراد ثبت نامی ۲۲ نفر دارای سابقه نمایندگی مجلس هستند؛ در دوره دهم نیز ۲۱ نفر سابقه حضور در خانه ملت را داشتند.

پیرتر شدن داوطلبان

میانگین سنی داوطلبان حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس ۵۱ سال است و حدود ۷۲ درصد داوطلبان کمتر از ۵۱ سال سن دارند در حالی که این عدد در دوره دهم ۸۱ درصد بوده است.

ثبت نام داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۱۰ تا ۱۶ آذر انجام شد و از روز ۱۷ آذر هیات های اجرایی بررسی صلاحیت داوطلبان را آغاز کرده‌اند که نتیجه آن ۲۷ آذر اعلام می شود.

در حوزه انتخابیه کرمانشاه سه نماینده، در حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو یک نماینده، در حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب یک نماینده، در حوزه انتخابیه اورامانات (روانسر، پاوه، ثلاث باباجانی و جوانرود) یک نفر، در حوزه انتخابیه کنگاور، هرسین و صحنه یک نماینده و در حوزه سنقروکلیایی نیز یک نماینده راهی صحن مجلس شورای اسلامی خواهند شد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۳ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است و هشت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.