دغدغه خودشناسی و خوب زیستن از لحظه ای که انسان نسبتا از نیازهای غریزی و زیستی فارغ می شود، گریبانش را می گیرد که این هستی چند روزه و کوتاه را چگونه مغتنم بدانیم و چگونه از فاصله میان تولد و مرگمان حداکثر استفاده را بکنیم.

این سوال به درازای تاریخ برای بنی آدم مطرح بوده و هرکس به تناسب ادراک جوابی بدان داده است تا آنجا که «جامی» در «لوایح» آورده است:«جان در حمایت یک دم است و زندگی فرصتی است میان ۲ عدم» و همچنین «آلبر کامو» نیز در یادداشت هایش می نویسد:«زندگی کوتاه است و اتلاف وقت گناه».

«محمدامین مروتی» نویسنده «کتاب زندگی» که به تازگی روانه بازار شده است، می‌گوید: حدود چهل سال را به یافتن جوابی در خور به «پرسش از زندگی» در خواندن و نوشتن و غور و تفکر و تامل گذرانده است. حاصل کوشش، کتابی است که نکاتی مفید برای جهت گیری به سوی یک زندگی بهتر را دارد.

وی تکیه بر ساده نویسی و تاکید بر نکات عملی و کاربردی به جای طرحِ مسائل نظریِ محض را ۲ ویژگی اصلی این کتاب می‌داند.

این نویسنده کرمانشاهی افزود: موضوعات بسیار متنوع و مختلفی در کتاب به فراخور بخش و گفتار، مورد نظر قرار گرفته است. اهمیت محاسبه نفس شبانه، نیاز و فرانیاز، بخت و اقبال، جامعه شناسی و روانشناسی لذت، بودن یا نبودن، زندگی یعنی حل مسئله، معادله مرگ و زندگی، هنر شفقت ورزیدن، فاکتورهای سلامت روان، انسان کامل، انسان مطلوبِ نیچه و حافظ، کم و کسری های زندگی، حدیث نامکرّر عشق، فلسفه سکس، تقویت رابطه زناشویی، اصول طلایی شاد زیستن، مواجهه منطقی با مشکلات، خودکم بینی و خودبزرگ بینی، هنر گفتگو کردن، حسابرسی شبانه، تربیت و محیط زیست، در باب سفر، بخشی از مطالب مهم این کتاب است.

کتاب زندگی، شامل هشت بخش، «طرح کلی برای زندگی بهتر»، «آگاهی»، «مرگ و زندگی»، «معنویت»، «فقر و ثروت»، «عشق و زناشویی»، «راهکارهایی برای خودسازی» و نهایتا «آشنایی با چندین کتاب مفید در موضوع خودشناسی و خودسازی» است.

این هشت بخش به ۲۹ گفتار تقسیم شده است که هر گفتار شامل چند مقاله کوتاه و مرتبط با عنوان است.

چند جمله از این کتاب را با هم بخوانیم:

«برای تمرین آرامش بهترین کار این است که از سرعت انجام کارهایمان بکاهیم و بی عجله و با تمامیت و با تمرکز کار کنیم . هم نتیجه بهتری می‌گیریم و هم احساس خستگی نمی‌کنیم . در غذا خوردن، مطالعه، دیدن فیلم و انجام همه کارها شتاب‌زدگی و چشم داشتن به پایان را کنار بگذاریم. همین لحظه را که خوب و تمام بگذرانیم، لحظه بعدی هم خوب و تمام شکل خواهد گرفت».

«شتاب زدگی و کمیت زدگی‌ به جای زندگی کیفی، ۲ آفت و بیماری زندگی مدرن هستند که با کاستن از سرعت و درنگ بر تک تک لحظات عمر معالجه می‌شوند، گل یـا منظره‌ای را که می‌بینیم، به جای غوطه ور شدن در حس و حال آن ، شروع به توصیف و تشبیه آن در قالب های تکراری و مسبوق به سوابق ذهنی می‌کنیم و این توصیفات و خاطرات را بین خود و آن گل، حائل و حاجب می‌کنیم. اگر می‌خواهی در افسون گل سرخ شناور باشی ، حتی از زیبایی و زشتی آن سخن مگو».

«محمدامین مروتی» متولد سال ۱۳۳۹ و اهل کرمانشاه است.

نشر «ربیدان»،این کتاب را در ۵۹۰ صفحه منتشر کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند از «شهر کتاب» کرمانشاه این اثر ارزشمند را تهیه کنند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.