مجید پازوکی یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به آغاز فعالیت بنیاد فرهنگی ادبی بایزید بسطامی در سال جاری، تصریح کرد: این بنیاد به عنوان یک نهاد مستقل فرهنگی و ادبی از جغرافیای عرفانی منطقه شاهرود، بسطام و خرقان اعلام وجود کرد منطقه ای که از خاک آن عارفان بزرگی همچون بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی و بسیاری دیگر سربرآورده اند.

وی با بیان اینکه یک سال پس از برگزاری موفقیت آمیز همایش "میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان" اکنون برگزاری نخستین همایش علمی "میراث عرفانی ایران زمین" در دستور کار قرار گرفته، افزود: این برنامه به نقد، بررسی و شناخت اندیشه های بایزید بسطامی یکی از بنیانگذاران عرفان اسلامی و ایرانی اختصاص یافته است.

دبیر این همایش با اشاره به حضور استادان حوزه و دانشگاه برای شناخت این شخصیت ارزشمند در ابعاد ادبی، عرفانی، فقهی و کلامی اظهار داشت: صاحب نظرانی از بنیاد فردوسی و موسسه نیستان مولانا در این برنامه حضور خواهند یافت گرچه تکیه بیشتر بر استادان بومی منطقه است حتی اگر در شاهرود ساکن نباشند.

پازوکی اضافه کرد: معرفی مناطق تاریخی و طبیعی شهرستان شاهرود به مهمانان از دیگر بخش های جانبی این همایش یک روزه است.

همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان خرداد ۹۷ با حضور شخصیت های برجسته فرهنگی، ادبی و هنری کشور در شاهرود برگزار شد. آسین چلبی نواده مولانا و شهرام ناظری از جمله مهمانان این برنامه بودند.

ابویزید طیفور پسر عیسی پسر آدم سروشان بسطامی ملقب به سلطان العارفین نخستین بازگو کننده فلسفه ایران باستان بوده است. عشق عرفانی در نزد بایزید جایگاهی والا داشته و تفکراتش را علاوه بر گفته هایش می توان در سروده های عطار، مولانا و سنایی نیز جست و جو کرد.

۷۳۵۹/6167

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.