زهره رستمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، از عدالت جنسیتی به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یاد کرد و گفت: براساس ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم، شاخص هایی توسط وزاتخانه ها با هماهنگی معاونت امور زنان تهیه شده و به فرمانداری ها و استانداری ها اعلام شده که این شاخص ها در دستگاه های مختلف اجرایی استان باید اجرا شود.

وی افزود: پس از احصاء شاخص ها، نابرابری جنسیتی مشخص می شود تا بتوان آن را به اعتدال رسانده و برابری جنسیتی را اجرایی کنیم.

رستمی، از آموزش و پژوهش، سلامت و تندرستی، حقوق و امنیت، جمعیت و خانواده، کار و اقتصاد، حمایت های اجتماعی، مشارکت سیاسی و تصمیم سازی و فرهنگ و اجتماع به عنوان هشت شاخص و محور اصلی معرف موضوع عدالت جنسیتی در دستگاه های دولتی یاد کرد.

این مسوول با بیان اینکه در این طرح به شاخص های بنیادین شامل خانواده و ازدواج، آموزش، بهداشت، مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اولویت داده می شود، افزود: گروه های محروم در تحلیل های جنسیتی در اولویت قرار می گیرند.

به گفته رستمی، گردآوری شاخص های ملی، فرابخشی و قابل دسترسی، گردآوری شاخص های دستگاهی با همکاری دستگاه های ذیربط و گردآوری شاخص های استانی از مراحل استخراج شاخص های این طرح است.

وی خاطرنشان ساخت، در گام نخست باید میزان این شاخص ها در استان را احصا کنیم و سپس به برنامه ریزی و تعیین وظایف دستگاه های اجرایی بپردازیم.

رستمی معتقد است، این اقدام چراغ راهی برای دستگاه های اجرایی است آن هم برای بانوانی که دارای برتری هایی هستند که با این وجود نتوانسته اند آن را بروز دهند که با اجرای این طرح نابرابری ها از بین می رود.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که نیمی از آن را زنان تشکیل می دهند.

۷۴۶۰/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.