به گزارش خبرنگار ایرنا، امید حاج محمدی روز پنجشنبه در یک نشست خبری که به مناسبت روز جهانی دامپزشکی در سرسرای اداره کل دامپزشکی کرمانشاه برگزار شد، تعداد دام های سبک استان را سه میلیون راس و دام های سنگین را ۲۲۰ هزار راس اعلام کرد و افزود: دولت ۹ نوع واکسن مقابله با پیشگیری انواع بیماریهای دامی را به صورت رایگان در اختیار دامداران قرار می دهد که متاسفانه کسی به این خدمت بزرگ و ارزنده توجه و اشاره ای نمی کند.

وی در ادامه با اشاره به جمعیت ۵۰۰ هزار نفری روستایی و عشایری استان اظهار داشت: معیشت همه این افراد در بحث نظارت بر بهداشت و سلامت دامها که وظیفه اصلی  دامپزشکی است مرتبط می شود که با توجه به ۲ هزار و ۵۰۰ روستای استان که عمدتا دامداری نیز انجام می دهند کاری بسیار گسترده و سختی است.

آنفلوآنزای فوق حادپرندگان در کرمانشاه مشاهده نشده است

حاج محمدی همچنین از آمادگی کامل این اداره کل برای مقابله احتمالی با بیماری آنفلوآنزای فوق حادپرندگان که منشاء آن از پرندگان مهاجر در فصل سرما است، خبر داد و گفت: از سال گذشته تاکنون این بیماری در استان گزارش نشده این در حالی است که بخش هایی از کشور درگیر این موضوع بود.

وی در ادامه گفت: ستاد مدیریت بحران در راستای مقابله با این بیماری تشکیل شده و تمام طرح ها و اقدام های کنترلی لازم برای انهدام سریع بموقع آن را به محض گزارش در کمتر از ۲۴ ساعت طراحی کرده است.

۱۱۸ تن فرآورده دامی غیرمجاز و غیربهداشتی جمع آوری شد

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود یکی از وظایف اساسی دامپزشکی را نظارت بر فرآورده‌های دامی عنوان کرد و گفت: از ۵۱ هزار بازدید که در این مدت در سطح استان شده، حدود ۱۱۸ تن انواع فرآورده غیربهداشتی کشف و ضبط شده که ۴۳ تن آن گوشت مرغ غیرمجاز و وغیربهداشتی بوده است.

حاج محمدی، همچنین از ارجاع ۱۸۰ فقره پرونده متخلفان عرضه فرآورده‌های غیرمجاز و غیربهداشتی دامی به مراجع قضایی استان در سال جاری خبر داد.

دامپزشکی برای مقابله با کشتار غیرمجاز بیکار ننشسته است 

 حاج محمدی به فرهنگ خرید از کشتارهای غیرمجاز مرغ و گوسفند در استان اشاره کرد و گفت: طبق قانون مقابله با این معضل اجتماعی با شهرداری‌ها است ولی با این وجود دامپزشکی ها بیکار ننشسته و ارجاع ۱۸۰ مورد به مراجع قضایی نمونه بارز آن است.

وی معضل کشتارهای غیرمجاز را دارای ابعاد گسترده معیشتی و اجتماعی دانست که حل آن نیازمند فرهنگ سازی گسترده در سطح جامعه است زیرا تا زمانی که تقاضا باشد عرضه نیز هست به همین خاطر نیاز به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است.

به گفته این مسئول، یکی از موانع حل نشدن این معضل؛ کشتار غیرمجاز در سطح استان ضعف در تعامل و کار تیمی بین دستگاه های اجرایی مرتبط است، هرچند تاکنون بگیر و ببند نیز نتوانسته این معضل اجتماعی را حل کند.

۱۳ گروه دامپزشکی بر ذبح موکبهای اربعین نظارت می کنند

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه به در پیش بودن مراسم بزرگ اربعین اشاره کرد و افزود: ۱۳ گروه دامپزشکی از ۱۴ مهر ماه تا چهارم آبان بر کشتار موکب ها نظارت می کنند و هشت گروه در ۲ نوبت چهار گروهی نیز در شهرستان قصرشیرین مستقر می شوند.

دامپزشکی فقط بر بهداشت و درمان حیوانات خانگی نظارت دارد

حاجی محمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در راستای پیشگیری بیماری واگیردار مانند هاری و انگل در ۶ ماه نخست سالجاری حدود ۱۸ هزار قلاده سگ واکسن هاری  و ۲ نوبت قرص انگل داده شده است.

وی یکی دیگر از اقدام های دامپزشکی را نظارت بر بهداشت و کنترل بیماری حیوانات خانگی اعلام کرد و گفت: این اداره کل برای جلوگیری از شیوع بیماری بر بهداشت حیوانات خانگی نظارت می کند و وظیفه ای نسبت به صدور مجوز برای داشتن حیوان خانگی ندارد و فقط می توان حیوان را درمان و بر بهداشت سلامت آن نظارت کند.

حاجی محمدی با بیان اینکه کرمانشاه داری ۵۹ داروخانه دامپزشکی، ۶۰ مرکز مایه کوبی و درمان، چهار آزمایشگاه، ۱۱ مرکز پخش دارویی و واکسن است، افزود: این استان همچین سه کشتارگاه صنعتی و ۱۲ کشتارگاه سنتی دام، ۹ کشتاره گاه صنعتی طیور و پرندگان، ۲۴ کارخانه فرآورده های دامی دارد که سالیانه ۳۳۰ هزار تن شیر، ۳۶ هزار تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار تن گوشت طیور، ۱۰ هزار تن تخم مرغ، ۲ هزار و ۳۱۱ تن عسل و ۱۵ هزار تن ماهی تولید می کند.  

دامپزشکی کرمانشاه به عنوان دستگاه نمونه در سال ۹۸ شاخته شد 

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در ادامه بیان داشت: دامپزشکی استان در سال ۹۸ به عنوان دستگاه نمونه و برتر بین استانهای کشور به خاطر خدمت دهی خوب در زلزله و سیل از سوی وزارتخانه معرفی شده است.

وی اضافه کرد: این اداره کل در جریان زلزله سال ۹۷( زلزله ۶/۴ ریشتری) که ۷۰۰ دام تلفات داشت با بسیج ۱۵ گروه کمتر از ۴۸ ساعت همه دام های تلف شده را شناسایی و دفن بهداشتی کرد.

حاج محمدی همچنین به اقدام‌های به موقع به واحدهای دامی سیل زدگان استان های لرستان و کرمانشاه در کنار وظایف جاری و ساری این دستگاه در راستای شاخصه برتری شدن آن در سالجاری اشاره کرد.

۸۰۶۶/۳۲۰۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.