دکتر محمودرضا مرادی با اشاره به بازگشایی مرز خسروی و پیش بینی تردد یک تا ۱.۵ میلیون زائر از این مرز، گفت: مشخص نیست این تعداد زائر در چه روزهایی و در چه ساعتی تردد خواهند کرد و از طرفی نمی دانیم تردد پیوسته خواهد بود یا جمعیت بسیاری همزمان با هم راهی شده و همزمان باهم بر می گردند و همه اینها باعث می‌شود شرایط سختی را برای تامین بهداشت و درمان زوار داشته باشیم.

وی افزود: از طرفی برخی افراد از کشورهای تاجیکستان و افغانستان و ... نیز قرار است از مرز خسروی راهی شوند و این امر می‌تواند احتمال ورود برخی بیماری ها را به کشور همراه داشته باشد.

مرادی تصریح کرد: از طرفی در موج بازگشت زوار هم احتمال ورود برخی بیماری‌ها به کشور وجود دارد.

وی با اشاره به تجمعات میلیونی در شهرها و اماکن زیارتی کشور عراق، گفت: این تجمعات نیز بخودی خود احتمال همه گیری بیماریها را افزایش می‌دهد و همه این شرایط می طلبد به لحاظ رعایت مسائل بهداشتی و درمانی بسیار هوشیار باشیم.
 
مرادی با اشاره به آمادگی بخش بهداشت و درمان استان در چند سال اخیر جهت خدمات رسانی به زوار اربعین، گفت: با توجه به گمانه زنی‌های متعدد در خصوص بازگشایی مرز خسروی در سالهای اخیر، عملا هر ساله همه دستگاه‌ها برای میزبانی زوار پای کار می آمدند و به همین جهت بخش بهداشت و درمان استان  با در زمینه ایجاد آمادگی خدمات رسانی به زوار چندین سال است تجربه دارد.

وی تصریح کرد: امسال و با بازگشایی مرز خسروی، کارها با سرعت بیشتری پیش رفته و عملا همه چیز در حوزه بهداشت و درمان برای خدمات رسانی به زوار آماده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تشریح آمادگی بخش های مختلف بهداشت و درمان، از استقرار ۱۰۰ پایگاه در راستای خدمات رسانی در بخش فوریت ها و اورژانس پیش بیمارستانی خبر داد و افزود: این پایگاه‌ها از ورودی استان در کنگاور تا مرز خسروی و نیز در ورودی های استان از سمت هرسین، سنقر و کامیاران مستقر شده‌اند.

وی افزود: در مسیر قصرشیرین تا مرز خسروی نیز ۱۲ پایگاه اورژانس مستقر شده است.

مرادی تصریح کرد:  همچنین ۱۰۰ دستگاه آمبولانس، سه بالگرد و ۱۰ اتوبوس آمبولانس در مسیرهای منتهی به مرز و در پایگاه‌ها مستقر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه در تشریح آمادگی بخش درمان برای خدمات رسانی به زوار نیز از برپایی سه بیمارستان صحرایی در قصرشیرین و مرز خسروی خبر داد و افزود: علاوه بر این، دو بیمارستان اصلی در قصرشیرین با ۱۰۰ تخت و در سرپل ذهاب با ۸۰ تخت نیز جهت خدمات رسانی به زوار آمادگی کامل دارند.

وی افزود: در این دو بیمارستان در مجموع شش اتاق عمل آماده و تجهیز شده است.

مرادی تصریح کرد: علاوه بر اینها بیمارستان ثلاث باباجانی، جوانرود و اسلام آبادغرب نیز در حالت آماده‌باش قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در کنار اینها حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت بستری بیمارستانهای شهر کرمانشاه نیز خالی شده تا در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار گیرد.

مرادی تصریح کرد: در مجموع ۶۰۰ تخت در استان برای خدمات رسانی در  اربعین آماده شده است و علاوه بر این با استانهای مجاور و استانهای معین نیز هماهنگی های لازم به عمل آمده تا در صورت نیاز از ظرفیت آنها نیز استفاده شود.

وی در تشریح آمادگی بخش غذا و داروی استان نیز از دپوی دارو در دو انبار بزرگ در قصر شیرین و سرپل ذهاب خبر داد و افزود: به اندازه مصرف یک یا دوماه، دارو، سرم و تجهیزات در این انبارها دپو شده است.

مرادی در ادامه یکی از مهمترین بخش های فعالیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را در اربعین امسال، تامین نیازهای بهداشتی زوار عنوان کرد و افزود: در همین راستا دو مرکز بهداشتی در نقطه صفر مرزی و در کنار گیت‌های ورود و خروج قرار گرفته و تب سنج‌های لیزری در آن مستقر شده که افراد دارای تب بالا را به سرعت شناسایی می‌کند و این افراد بعد از شناسایی تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

وی افزود: در محوطه پایانه خسروی نیز مرکز جامع سلامت مستقر شده که خدمات پرستاری، پزشکی و مامایی به زوار ارائه می‌کند.

مرادی تصریح کرد: در فاصله ۳۰۰ متری مرز نیز مرکز جامع سلامت دیگری با ۱۰ تخت خدمات بستری ارائه می‌دهد و علاوه بر آن نیز تمام مراکز بهداشتی مسیر آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زوار هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به فعالیت تیم های بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای در بحث نظارت بر تولید و توزیع مواد غذایی در مراکز عرضه مواد غذایی و موکب‌ها در سطح استان گفت: با توجه به احتمال مسمومیت، این تیم‌ها با حساسیت و دقت بالایی فعالیت دارند.

وی افزود: نگرانی در بحث اماکن و موکب های مجوزدار وجود ندارد و تنها نگرانی ما در بحث توزیع نذورات خارج از این چرخه است و مردم باید در این زمینه همکاری داشته و به هیچ عنوان خوراکی و نذری خارج از موکب‌ها و اماکن معتبر را نپذیرند.

مرادی تصریح کرد: در مجموع هزار نیروی بهداشتی و درمانی در استان بصورت شیفت بندی کار خدمات رسانی به زوار را در اربعین امسال انجام خواهند داد.

وی افزود: تمام مراکز بهداشتی و درمانی استان نیز از ۱۳ مهر و با شروع رسمی خدمات رسانی اربعین تا سوم آبان ماه بصورت ویژه آماده باش خواهند بود و تمام مرخصی‌ها نیز طی این مدت لغو می‌شود.

مرادی در ادامه  توصیه‌های بهداشتی به زوار اربعین داشت و از همه افرادی که دارای بیماریهای شدید قلبی، تنفسی، روماتیسمی و آرتروز هستند خواست تا از رفتن به عتبات عالیات در ایام شلوغ و پرتردد اربعین خودداری کرده و سفر خود را به دیگر ایام سال موکول کنند.

وی افزود: همچنین توصیه می‌شود زوار دفترچه خدمات درمانی همراه داشته باشد، چرا که در بخش هایی از مسیر خدمات رایگان بوده و در سایر قسمت ها برای استفاده از خدمات نیاز به دفترچه درمانی است.

وی افزود: همچنین مجدد تاکید می‌شود زوار به هیچ عنوان خارج از موکب‌ها و اماکن معتبر خوراکی و نذری مصرف نکنند و حتما از آب بسته بندی شده و معدنی، به‌ویژه در کشور عراق استفاده کنند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1268420
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.