به گزارش خبرنگار ایرنا، پرویز فتاح روز پنجشنبه در حاشیه نشست بررسی راهکارهای اشتغالزایی منطقه قصرشیرین بااستفاده از ظرفیت ها و امکانات بنیاد مستضعفان و با مشارکت دولت، که با حضور استاندار کرمانشاه و نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در محل شرکت بیستون پارس قصرشیرین برگزار شد، افزود: کارخانه قوطی سازی یکی از این طرح ها است که با ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

وی از دیگر طرح های مهم این بنیاد را طرح دامپروری ماهیدشت عنوان کرد و گفت: این طرح فعلا سه هزار راس گاو شیرده و مولد دارد و تا پایان سال آینده در مجموع گاو های مولد و غیرمولد آن به ۱۰ هزار راس می رسد که یکی از بزرگ ترین گله های کشور در استان کرمانشاه خواهد بود.  

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه استان کرمانشاه از هرنظر برای توسعه این طرح آماده است و سرمایه گذاری لازم را در این خصوص انجام داده ایم، افزود: میزان شیر تولیدی این طرح هم اکنون ۲۵ تن در روز است و تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۰۰ تن در روز خواهد رسید و می تواند ظرفیت شیر دام های استان های همجوار را هم جذب کند.

فتاح  ادامه داد: در مورد مسائل محرومیت زدایی کارهای خوبی در استان کرمانشاه توسط بنیاد صورت گرفته است و در خصوص تعهد سیمان برای بازسازی در مناطق زلزله سرپل ذهاب بنیاد کاملا به تعهدات خود که تامین بیش از ۲۰۰ هزار تن سیمان بوده عمل کرده و در این راستا هرگونه تعهدی در خصوص تامین سیمان برای بازسازی در امر زلزله را به صورت رایگان انجام خواهیم داد.

رئیس یبنیاد مستضعفان اضافه کرد: برای خانواده های دارای ۲ معلول و بالاتر و همچنین مشکل سوء تغذیه زنان باردار و شیرده کارهای خوبی انجام شده است.

وی گفت: تقاضاهای مختلفی برای محرومیت زایی در استان کرمانشاه که بیشتر در زمینه بازسازی منازل و همچنین احداث هتل بوده را داریم که تلاش می کنیم در این راستا بررسی های بیشتری انجام دهیم.

وی افزود: مجموعه  اقدام های بنیاد مستضعفان در استان کرمانشاه با هماهنگی دولت، استاندار و فرمانداران انجام می شود و این باید هماهنگی برای پیشبرد بهتر امور باشد و بیشتر این اقدامات در راستای نیازهای واقعی استان در مبانی توسعه ای بوده و از طرح ها ی بنیاد در استان هم استقبال خوبی شده است.

فتاح عنوان کرد: در مسیر خسروی در شهرستان قصرشیرین نیز طرح بسیار خوبی از چندین سال قبل برای توسعه شهرستان اجرا شده و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده که شامل احداث باغ و سد بوده و تاکنون یک هزار و ۲۰۰ هکتار کشت در این منطقه صورت گرفته و باعث سرسبزی منطقه هم شده است.

وی در خصوص مشکلاتی که برای روستاهای این مسیر ایجاد شده، عنوان کرد: تلاش می کنیم با توافق و رایزنی های صورت گرفته با استاندار کرمانشاه و فرماندار قصرشیرین تصمیماتی گرفته شود که در نهایت به سود مردم این روستاها باشد.

وی گفت: مشکلات کارشناسی طرح را برطرف می کنیم که یک طرح ملی و مرزی و سودمند برای منطقه است و ما هیچ نگاه اقتصادی در طرح ها نداریم و با کامل شدن طرح کشت و صنعت بیستون پارس در مسیر خسروی با رایزنی استاندار طرح را در نهایت به مردم واگذار می کنیم.

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه در خصوص بازگشایی مرز خسروی، گفت: روز قبل از بازگشایی مرز با استاندار کرمانشاه دیدار داشتیم و امروز هم در جلسه ستاد اربعین که در مرز خسروی برگزار شد، شرکت کردیم و  هیچ مشکلی برای عبور زائرین از مرز خسروی وجود ندارد و هم اکنون تردد روان و خوبی در این مرز صورت می گیرد.

وی از احداث یک موکب با همکاری استاندار و فرماندار در قصرشیرین خبر داد و گفت: تلاش می کنیم با احداث این موکب خدمات خوبی در قصرشیرین برای زائران انجام دهیم.

وی همچنین از احداث ۲ موکب دیگر توسط بنیاد مستضعفان در مرزهای  شلمچه و مهران خبر داد و گفت: از هر نظر برای ارائه خدمات به زوار در ایام اربعین آماده هستیم و خدماتی که از نظر آب و غذا و دیگر امکانات به زوار ارائه می کنیم به مراتب بیشتر از سه موکب احداث شده در سه شهرستان مرزی محل تردد زوار است.

وی همچنین از اختصاص بخشی از خدمات بنیاد در ایام اربعین در کشور عراق برای زوار خبر داد.

مجموعه باغ چهار هزار هکتاری قصرشیرین با سطح خالص سه هزار هکتار باغ از سوی شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان برای کاشت انواع درختان میوه های گرمسیری مانند خرما، انگور و مرکبات با هدف تولید محصولات گرمسیری در این شهرستان در دست اقدام است.
در مجموع در مرحله های نخست و دوم این مجتمع، یک هزار و ۵۰۰ هکتار باغ در نظر گرفته شده است که تاکنون یک هزار و ۲۱۵ هکتار آن شامل ۱۹۰ هکتار انگور، ۳۲۵ هکتار خرما، ۲۰۰ هکتار مرکبات در سه سال گذشته کشت شده و ۲۵۰ هکتار از مرحله دوم نیز در دست احداث است.
 با بهره برداری از سد مخزنی ۲۵ میلیون متر مکعبی، آب مورد نیاز یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این مجتمع شامل مرکبات، خرما، تاکستان و محصولات جالیزی تامین می شود که در افزایش بهره وری بسیار موثر است.
هم اکنون ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن به صورت مستقیم در شرکت کشت و صنعت پیوند بیستون پارس قصرشیرین مشغول به کار هستند که با تکمیل طرح های در دست اقدام، شمار بیشتری از افراد جویای کار به کارگیری می شوند.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت و در اختیار داشتن ۲ مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی، دارای ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق است که کانونی برای انجام مراودات تجاری و اقتصادی بین ۲ کشور است.

۳۰۱۲/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.