به گزارش خبرنگار ایرنا، سازمان مجاهدین خلق(منافقین) از گروه‌های فعال در مبارزه با رژیم شاه بود اما وقتی در سهم‌خواهی از جمهوری اسلامی توفیق چندانی نیافت، مسیر را به مرور تغییر داد تا جایی که در این راه حتی از غیرانسانی‌ترین کارها هم اِبا نکرد.

جاسوسی برای رژیم صدام از همان ماه نخست جنگ تحمیلی، زدن ساز مخالف و فتنه آفرینی های مکرر در کشور همزمان با درگیری در جبهه‌ها، رقم زدن غائله ۱۴ اسفند، متهم‌سازی ایران به آغاز کردن جنگ، ورود رسمی به مرحله عملیات مسلحانه علیه جمهوری اسلامی، فرار رهبرانش از ایران و پیگیری توطئه‌ها از فرانسه، آغاز ترورهای کور و وحشیانه مردم عادی و شخصیت های اصلی و مهم کشور، ایفای نقشه رهبری گروه های ضد انقلاب، برقراری روابط پنهانی سپس علنی با رژیم بعث عراق، اعزام تیم‌ برای خرابکاری و جاسوسی علیه رزمندگان اسلام، شنود مکالمات بی سیم و تلفنی نیروهای ایرانی با دستور صدام و کمک به سرکوب قیام های مردمی عراق به ویژه کردهای شمال و شیعیان جنوب. این خلاصه راهی بود که سازمان منافقین از پیروی انقلاب تا پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان رسمی جنگ تحمیلی پیمود اما در ادامه با حمله نظامی به ایران، سبب از هم پاشیدن تشکیلات نظامی‌اش شد.

در این حمله ستون ارتش آزادیبخش منافقین، با ۲۵ تیپ رزمی ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفره، رأس ساعت ۶ صبح روز سوم مرداد ۱۳۶۷ عملیات «فروغ جاویدان» را از عمق عراق آغاز کردند؛ آنان طبق برنامه پیش‌بینی شده ساعت ۱۶ همان روز از مرز خسروی در کرمانشاه گذشتند.

ناشناخته بودن هویت منافقین

یک ساعت بعد بدون هیچگونه درگیری از قصر شیرین و ساعت ۱۸ هم از سرپل ذهاب عبور کردند و با گذشتن از شهر کرند(مرکز شهرستان دالاهو) ساعت ۹:۳۰ شب به اسلام آباد غرب رسیدند؛ تازه اینجا بود که بلندگوی سازمان اعلام کرد، مجری عملیات آنها هستند.

شهید علی صیاد شیرازی، از فرماندهان دفاع مقدس در این باره گفته است: یک دفعه ساعت ۸:۳۰ شب از ستاد کل به من زنگ زدند و گفتند: دشمن از سرپل ذهاب، گردنه پاتاق با سرعت ‏به جلو می‏ آید. همین جوری سرش را انداخته پایین می‏آید. من گفتم: کدام دشمن؟! اگر تنها از یک محور می‌آید، پس چه جور دشمنی است؟! گفتند: نمی‏ دانیم... ساعت ۱:۳۰ شب یک پاسداری آمد، گفت: من اسلام ‏آباد بودم، دیدم منافقین آمدند، ریختند توی شهر! تازه فهمیدم منافقین هستند ریختند توی شهر.

تجهیزات منافقین پس از عملیات مرصاد

تا این زمان تصور می شد، حمله توسط ارتش عراق آغاز شده است زیرا رژیم بعث پیش‌تر حمله گسترده‌ای را در جبهه جنوب و با هدف زمین‌گیر کردن لشگرها و تیپ‌های رزمی نیرومند ایران آغاز کرده و در یک عملیات هوایی پردامنه موجی از رعب و وحشت را در کرمانشاه و غرب کشور به راه انداخته بود.

ارتش عراق همچنین پیش از شروع عملیات «فروغ جاویدان» اطراف کرند و اسلام‌آباد را بمباران کرد و گردنه پاطاق را زیر توپ و خمپاره گرفت. هواپیماهای عراق با پخش اعلامیه بر فراز شهرهای مرزی از نیروهای نظامی خواسته بودند که خود را تسلیم کنند.

بمباران شیمیایی روستاهای دالاهو، سرپل ذهاب، ثلاث و باباجانی و گیلانغرب هم پیش از حمله منافقین رخ داد؛ جنایتی که حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر از روستائیان را مجروح و نزدیک به ۳۰۰ تن را شهید کرد. تنها در روستای یک هزار و ۷۰۰ نفری «زرده» در دالاهو، ۲۷۵ نفر در روز حمله شهید و ۸۳۰ نفر مجروح شدند.

مجموعه این رویدادها، این تصور را در بین مردم ایجاد کرده بود که مجری حمله سوم مرداد هم ارتش عراق است.

توهم پیروزی ۳۳ ساعته

یکی از انتقادات به نیروهای نظامی و امنیتی ایران واکنش دیرهنگام به حمله منافقین است اما گفته می‌شود، مهیا کردن زمینه ورود همه نیروهای سازمان مجاهدین به داخل خاک ایران تا زمان خارج شدن از برد توپخانه عراق، یک برنامه هدفمند بوده تا نیروهای نظامی ایران بتوانند به راحتی تمامی ستون منافقین را قیچی و نابود کنند.

این کار البته خیلی راحت هم نبود زیرا مجاهدین خلق علاوه بر حمایت ویژه ارتش عراق، با تانک‌های برزیلی پیشرفته، ۸۰ دستگاه آمبولانس، صدها خودروی سبک، ۲ کامیون اسلحه، آزمایشگاه و بیمارستان‌های صحرایی و مجهز وارد ایران شده بودند.

به زعم خود قرار بود ۳۳ ساعته به تهران برسند با کمک زندانیانی که قرار بود پس از ورود به هر شهر از زندان‌ها آزاد کنند و بویژه عوامل داخلی خود.

تجهیزات منافقین پس از عملیات مرصاد

خود را شبیه ما کرده بودند

در این باره ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سینما و عضو تیم «روایت فتح» شهید مرتضی آوینی که پس از حمله منافقین برای تهیه مستند عازم کرمانشاه شده بودند، در کتاب خاطرات خود نوشته است: «شهر باختران حال خیلی غریب و به قول بچه‌ها حالت وسترن پیدا کرده بود. از قبل هم اعلام شده بود که شهرآلوده است و یک عده از منافقین داخل آن هستند که قیافه‌های‌شان شبیه بچه‌های ماست. حتی دوستان به من می‌گفتند که لباس خاکی را عوض کن و ریش را بزن، یعنی تا این حد از لحاظ قیافه شباهت داشتیم. وقتی در شهر راه می‌رفتیم، حس می‌کردیم همه به هم مظنونیم. چند نفر از منافقین را که دستگیر کرده بودند دیدم. خودشان را از لحاظ ظاهری کاملاً شبیه ما کرده بودند و آدم از دیدن این وضعیت گیج می‌شد.»

سخنگوی سازمان مجاهدین گفته بود: استراتژی مجاهدین وارد کردن هر چه بیشتر تلفات به نیروهای ایران با باز کردن راه برای یک انقلاب عمومی ضد (امام) خمینی است.

گیر افتادن در ترافیک و سوختن در آتش هوانیروز

منافقین پس از آنان اسلام آباد به سرعت به سمت مرکز استان کرمانشاه راه افتادند اما برای رسیدن به شهر کرمانشاه باید گردنه حسن آباد و تنگه چهارزبر عبور می کردند؛ مسیری که به دلیل عارضه‌های طبیعی راهی جز عبور از جاده اصلی نداشت البته ستون منافقین مملو از خودروهای پی‌ام‌پی‌ چرخدار بود و باید بر روی جاده حرکت می‌کرد.

در گردنه چهارزبر اما ترافیک شدید بود زیرا مردم غرب کرمانشاه در حال فرار از دست منافقین و هجوم به مرکز استان بودند به همین دلیل ستون مجاهدین پشت این ترافیک متوقف شد تا اینکه نیروهای نظامی ایران وارد کار شدند و خط مقاومت سازمان مناسبی گرفت.

یگان‎‌هایی از لشکر بدر، لشکر انصار و قائم سمنان از نخستین نیروهایی بودند که در کنار مردم و نظامیان کرمانشاه قرار گرفتند و روز چهارم مرداد یک خط منسجمی را مقابل منافقین شکل دادند.

همزمان، بالگردهای کبرای هوانیروز به فرماندهی سرهنگ صیاد شیرازی ستون منافقین را زیر آتش گرفتند و با تار و مار آنان در تنگه چهارزبر، حدود یک هزار و ۵۰۰ منافق را به هلاکت رساندند؛ عقب نشینی دشمن از همین جا آغاز شد.

حدود ۲ هزار نفر از نیروهای منافقین در عملیات مرصاد کشته شدند

آغاز رسمی عملیات مرصاد

در روز پنجم مرداد عملیات مرصاد با رمز «یا علی‌ بن ‌ابیطالب(ع)» آغاز شد و در مدت کوتاهی با آتش گسترده هوانیروز، صدها تن از منافقین به هلاکت رسیدند.

در این عملیات که با فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرا شد، رزمندگان از سه محور چهارزبر، جاده قلاجه و جاده اسلام آباد غرب - پل دختر، وارد عمل شدند و نیروهای ضدانقلاب را تا پشت نوار مرزی عقب راندند.

مجروحان آنها هم یا خود را می‌کشتند یا امیدوار به بازگشت نیروهای تازه‌نفس ماندند که بعدا همگی دستگیر شدند. آخرین خودروهای منافقین با حداکثر ظرفیت و در حالی که نیروهای زیادی به اطراف آنها آویزان بود، به عراق گریختند.

در این چند روز منافقین چندین بار برای پس گرفتن تنگه چهارزبر تلاش کردند اما هر بار با دادن تلفات بیشتری ناکام شدند.

دست کم هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار کشته و هزار و ۵۰۰ زخمی تنها بخشی از تاوان درافتادن مجاهدین با ملت ایران بود.در عملیات مرصاد همچنین ۶۱۲ خودرو و ۷۲ تانک و زره‌پوش نابود شد و حدود ۵۰۰ دستگاه انواع خودرو و مقادیر زیادی تجهیزات انفرادی و جمعی هم بدست نیروهای ایرانی افتاد.

سه تحلیل از حمله منافقین

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا روز سوم مرداد در مراسم گرامیداشت سالروز عملیات مرصاد در کرمانشاه با ارائه سه تحلیل از این عملیات گفت: در تحلیل اول بازیگر اصلی این جریان و پشت صحنه اصلی آمریکایی‌ها بودند که براندازی نظام را در برنامه داشتند.

سردار سیدیحیی رحیم صفوی افزود: در تحلیل دوم صدام و رژیم بعث که شکست خورده بودند و با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران هیچ دستاوردی از جنگ عایدشان نشده بود، کوشیدند تا با آوردن منافقان به میدان هم پادگان اشرف را از وجود این ساکنان مزاحم که به مهره سوخته تبدیل شده بودند پاک کرده و هم جمهوری اسلامی ایران را از هستی ساقط کنند.

او عنوان کرد: در تحلیل سوم که ریشه در جاه طلبی، توهم و فکر مالیخولیایی منافقین داشت، آنها با ۲۵ تیپ سازمان یافته با پنج هزار نیرو آمده بودند تا به تهران برسند.

رزمندگان ایرانی پس از عملیات مرصاد

فرمانده سپاه نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه نیز عملیات مرصاد را حاوی «درس های بزرگی» برای ایران دانست و گفت: ما در جریان این عملیات شنیع ترین و جانی‌ترین دشمنان را از بین بردیم.

سردار بهمن ریحانی افزود: در هیچ زمانی به اندازه عملیات مرصاد انسجام ملی نداشتیم زیرا در این عملیات حتی کسانی که شاید خیلی معتقد نبودند اما چون منافقین را خائن می‌دانستند، وارد میدان شدند.

۵۵۴ شهید مرصاد

به گفته یکی از فرماندهان دفاع مقدس استان کرمانشاه «در عملیات مرصاد ۵۵۴ شهید تقدیم انقلاب شد که حدود ۵۳ نفر از آنان زن و کودک و پیرمرد بودند.»

سردار بسیجی محمد طالبی در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از حمله منافقین همه مردم استان برای مقابله با آنها بسیج شدند و جلوی دشمن خبیث ایستادند؛ آنان در این مقابله سنگ تمام گذاشتند و از هیچ کاری دریغ نکردند.

به اعتقاد او «به دلیل همین غیرتمندی و ایثار ملت، لازم است که سالروز حماسه بزرگ عملیات مرصاد همواره گرامی داشته شوند و زمینه حضور کاروان‌های مردمی برای تجدید میثاق با شهدا مهیا شود.»

پیشنهاد نامگذاری پنجم مرداد به نام «روز ملی کرمانشاه» برگرفته از همین رشادت‌ها و دلاوری‌هایی است که سردار طالبی به آنها اشاره کرده است.
در عملیات مرصاد نقطه پایان جنگ تحمیلی گذاشته شد؛ در استانی که اولین تیر و موشک‌های صدام هم بر پیکر آن خورد. در واقع برگ اول و آخر کتاب دفاع مقدس در کرمانشاه ورق خورده است.

حرکت کاروان‌های مردمی برای شرکت در مراسم بزرگداشت سی و یکمین سالروز عملیات مرصاد در تنگه چهارزبر(مرصاد) - سوم مرداد ۹۸

منافقین همچنان مهره فعال دشمن

خیانت های منافقین البته پایان نیافت و آمار جنایات ضد انسانی آنان تا امروز از مرز ۱۷ هزار ترور عبور کرده؛ این بار دانشمندان و نخبگان ایران را هدف گرفته است.

به گفته دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا «از سال ۲۰۰۳ نیروهای منافقین به سربازان آمریکا تبدیل شدند و به اروپا و آمریکا رفتند و در تمامی توطئه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی شده نقش اثرگذار داشته اند؛ در دولت جدید نابخرد آمریکا نیز نقش مهمی دارند.»

سازمان منافقین این روزها در کنار عملیات جاسوسی و ترورهای موردی، بیشتر در فضای مجازی و رسانه‌ای فعال است و با عنوان های جعلی و در پوشش شهروندان ایرانی مشغول هجمه به ارکان کشور است.

تصویر منتشرشده از اردوگاه منافقین در کشور آلبانی 

در دورانی که شعار «حقوق بشر» سازمان های بین المللی و کشورهای مدعی مبارزه با تروریست گوش فلک را کر کرده، انتظار می رود دست کم از جلادان و خونریزان ملت ایران حمایت و تجلیل نشود اما کینه از ایرانیان کار دشمنانش را به جایی رسانده که علاوه بر حمایت های گسترده تجهیزاتی، اطلاعاتی و مالی، به صورت علنی دست همکاری و دوستی با منافقین می دهند و برای ادامه ترورهای مجازی و واقعی آن در ایران جاده صاف می کنند.

ملت ایران اما حافظه بسیار دقیقی دارد و می داند که دوستان و دشمنانش چه کسانی هستند؛ تفکرات جنایت‌پیشه و مورد حمایت دشمن سال هاست که جایی نزد ایرانیان ندارد و حامیان این منش و تفکر هم عمیقا منفور و مطرود ملت هستند که با هیچ پوشش و آرایشی نمی توانند دلربایی کنند.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

گزارش از عبدالله الماسی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.