به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اصغر مونسان شامگاه روز شنبه در شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی استان کرمانشاه از رشد قابل توجه بودجه سازمان میراث فرهنگی در سال 98 خبر داد و گفت: بودجه این سازمان در سال 97 نزدیک به 700 میلیارد تومان بود که به حدود هزار و 100 میلیارد تومان در سال 98 رسیده است.
او گفت: هرچند با توجه به گستردگی حجم فعالیت های این سازمان ناچیز است ولی رشد نزدیک به 2 برابری آن نشان از توجه جدی مسئولان به امر گردشگری دارد.
او در ادامه با بیان اینکه بیشترین فعالیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش خصوصی متمرکز است، گفت: صنعت گردشگری صنعت بسیار کم هزینه ولی با درآمد و کارایی بسیار فراوان است و به عنوان یک راه میان برد برای توسعه کشور در جهان مطرح است.
وی در ادامه جذب هر گردشگر را معادل درآمد 30 بشکه نفت عنوان کرد و گفت: باتوجه به پتانسیل های بالای تمدنی، فرهنگی و تاریخی کشورمان اگر در این صنعت سرمایه گذاری و توجه جدی شود می توان معادل چاه های نفت از صنعت گردشگری بدون هزینه آنچنانی درآمد برای کشور جذب کرد.
مونسان توجه به بوم گردی (اقامتگاه های روستایی در مناطق جذاب طبیعی) را یکی از اولویت های سازمان میراث فرهنگی در بحث گردشگری دانست و اظهار داشت: اکنون هزار و 500 واحد بوم گردی در کشور راه اندازی شده و 500 مورد دیگر نیز در دست اقدام است.
به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور هر بوم گردی معادل 6 اشتغال ثابت است و اگر به این صنعت توجه شود با هزینه کم اشتغال زیادی در روستاهای استان ها رقم خواهد خورد.

** سند توسعه گردشگری کشور تدوین شده است
مونسان در بخش دیگر از سخنان خود از تدوین سند توسعه گردشگری کشور در پایان سال 97 خبر داد و گفت: در اولین جلسه هیات دولت سند توسعه گردشگری کشور مطرح خواهد شد و لازم است هر استان نیز یک سند گردشگر تهیه کند.
وی در ادامه ضعف در تبلیغات و برند سازی را یکی از مهم ترین موانع توسعه گردشگری در کشور برشمرد و گفت: متاسفانه اعتبارات سازمان میراث فرهنگی برای تبلیغ امکان گردشگری کشور بسیار ناچیز است.
مونسان با بیان اینکه هنوز شعار ملی برای جذب گردشگر در کشور بیان نشده است از همه استان ها خواست برای جذب گردشگر به استان شان یک شعار ثابت انتخاب کنند.
وی ایران هراسی را نیز یکی دیگر از موانع جذب گردشگر خارجی دانست و تاکید کرد که برای مقابله به آن نیاز به هزینه کردن اعتبارات زیادی برای خنثی کردن تبلیغات خارجی است.

** پرونده ثبت جهانی اورامانات در دست اقدام است
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگر سخنان خود کرمانشاه را دارای پتانسیل بسیار بالا در بحث گردشگری چه زوار اربعین، چه آثار تاریخی، آب و هوا، مناطق بکر طبیعی و غیره برشمرد.
مونسان با اشاره به بازدید خود از منطقه بکر اورامانات گفت: پرونده ثبت جهانی محور اورامانات در سازمان میراث فرهنگی در دست اجر است، زیرا یکی از مهم ترین اولویت های میراث فرهنگی محور قرار دادن ثبت جهانی است که فضای بسیار گسترده ای شامل شود و چندین اثر تاریخی و منطقه طبیعی شامل شود.
وی در مورد ثبت جهانی تاق بستان بیان داشت: باوجود اینکه به مردم گفته شد که ثبت جهانی آن در دست اقدام است ولی چون محوطه تاریخی تاق بستان پر از مغازه و معابر است تا زمانی که این مغازه ها برچیده نشود نمی شود اقدامی کرد.
او ادامه داد: اگر پرونده تاق بستان را با این شرایط برای ثبت جهانی بفرستیم قطعا رد خواهد شد و سهمیه کشور از بین خواهد رفت.
معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: تلاش خواهم کرد سود وام هتل داران قصرشیرین بخشودگی بگیرد و بازگشایی مرز خسروی را نیز در هیات دولت پیگیری می کنم.
وجود چهار هزار و 200 اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.
بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.
3209/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.