به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدامین رحیمی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: با توجه به تورم افسارگسیخته سال 97 به نظر می‌رسد نرخ دیه در سال آینده افزایش چشمگیری داشته باشد.
او با بیان اینکه محکومان باید دیه را به نرخ روز پرداخت کنند، تاکید کرد: افرادی که به پرداخت دیه محکوم شده‌اند بهتر است تا پایان سال 97 نسبت به پرداخت آن اقدام کنند وگرنه مجبورند دیه را با نرخ سال 98 پرداخت کنند.
به گفته رحیمی، محکومان دیه در جرایم عمدی یک سال، در جرائم غیرعمدی 2 سال و در جرایم شبه عمد سه سال قمری فرصت پرداخت دیه دارند.
معاون دادستان کرمانشاه اضافه کرد: اگر محکومان طی مدت مقرر اقدام به پرداخت دیه نکنند براساس ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی به حبس محکوم می شوند مگر اینکه رضایت شاکی را جلب کنند یا ناتوانی(اعسار) آنان توسط دادگاه تایید شود.
براساس ماده 549 قانون مجازات اسلامی، رئیس قوه قضاییه در ابتدای هر سال میزان دیه را براساس نظر رهبر معظم انقلاب تعیین و ابلاغ می کند.
به گفته رحیمی، نرخ دیه دیگر بر مبنای قیمت شتر، گوسفند و... نیست.
میزان دیه در سال 97 در ماه‌های غیرحرام 231 میلیون تومان و در ماه‌های حرام (محرم، رجب، ذیقعده و ذیحجه) 308 میلیون تومان بوده است.

**زندانیان عفو شده و سابقه ‌دار رصد می‌شوند
معاون دادستان کرمانشاه در اجرای احکام همچنین گریزی هم به بخشنامه عفو 22 بهمن 97 زد و به مردم در باره پیامدهای عفو زندانیان اطمینان خاطر داد.
او گفت: برخی ممکن است نگران تکرار جرم از سوی زندانیان عفو شده باشند اما باتوجه به رصد مستمر زندانیانی که مشمول عفو می‌‌شوند، امکان تکرار جرم از سوی آنها کم است به ویژه اینکه زندانیان خطرناک مشمول عفو نیستند.
رحیمی عنوان کرد: با توجه به اینکه داشتن بیش از 2 فقره محکومیت کیفری موثر مانع از عفو زندانی می شود، بسیاری از آزاد شده‌ها تمایلی به تکرار جرم ندارند.
او به «ستاد کنترل مجرمین حرفه‌ای و سابقه‌دار» که پیش از این تشکیل شده نیز اشاره و اظهار کرد: همه زندانیان آزادشده بر اثر عفو و زندانیان سابقه‌دار و خطرناک با حفظ حقوق شهروندی در حال رصد و پایش توسط مراجع نظارتی(دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی) هستند.
پیش از این هم دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه 16 دسته از محکومین را شامل شرایط عفو ندانسته و گفته بود: محکومان دارای بیش از 2 فقره سابقه کیفری، قاچاقچیان مسلح یا عمده مواد مخدر، قاچاقچیان اسلحه و مهمات، افراد با جرائم امنیتی و محکومان جرائم آدم ربایی، اسید پاشی، تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه و نیز افرادی که مراکز فساد و فحشا دایر کرده‌اند شامل عفو نمی شود.
محمدحسین صادقی به محکومانی که عفو شده‌اند توصیه کرد از این فرصت برای جبران مافات در رفتار گذشته و تلاش برای زندگی منطبق با قانون و رعایت موازین قانونی استفاده کنند و لازم است خانواده های آنان هم نظارت بیشتری بر رفتار عفو شده‌ها داشته باشند همه این افراد تحت نظارت و رصد دستگاه قضایی هستند.
به گفته او «بر اساس آمار تا اول اسفند 97 تعداد 554 نفر مشمول عفو اعلام شده که 373 نفر از این محکومان شامل عفو و بقیه تخفیف مجازات شده‌اند.»

**فرصت سه روزه و معافیت 20 درصدی برای محکومان
معاون دادستان کرمانشاه در ادامه گفت: براساس بخشنامه عفو 22 بهمن 97 محکومان به 6 ماه حبس یا کمتر اگر تا 15 اسفند 97 رضایت شاکی را بگیرند، کیفر آنان مشمول عفو می شود که با توجه به زمان سه روزه تا پایان این فرصت، بهتر است هر چه سریعتر نسبت به جلب رضایت شاکی اقدام کنند.
رحیمی همچنین به قانون معافیت 20 درصدی جزای نقدی محکومان اشاره کرد و گفت اگر محکوم به جزای نقدی فرد محکوم به جزای نقدی طی ده روز از تاریخ ابلاغ حکم نسبت به پرداخت جزای نقدی خود اقدام کند قاضی اجرای احکام می تواند او را از 20 درصد جزای نقدی معاف کند.
رحیمی یادآوری کرد که درج ابلاغیه در سامانه الکترونیکی ثنا به مفهوم ابلاغ آن است.
معاون دادستان کرمانشاه در پایان حدود 50 درصد سرقت‌های استان را مربوط به خودرو دانست و به رانندگان توصیه کرد که خودروی خود را در مکان‌های خلوت، تاریک و حاشیه خیابان رها نکنند، اشیای قیمتی را در معرض دید نگذارند و اصول و تجهیزات ایمنی را برای حفاظت از خودرو رعایت کنند.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت ساکن در 34 شهر و 2 هزار و 622 روستا دارد.
7444/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.