معاون دادستان عمومی و انقلاب تبریز گفت: ایجاد رعب و هراس در بیمار و وخیم جلوه دادن وضعیت، از سوی کادر درمانی جرم بوده و تحت عنوان سلب آسایش، قابل تعقیب است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، احمد موقری در اولین دوره آموزشی و کارگاه توانمندسازی کارشناسان نظارت بر درمان، اظهار کرد: در قانون نظام پزشکی، قوانینی ذکر شده است که عدم رعایت آن، صرف نظر از برخورد هیات‌ها و مجموعه درمان، جنبه کیفری داشته و مجموعه مکلف به رسیدگی، موظف است تا تخلفات را گزارش کند، شش ماه تا دو سال حبس و انفصال موقت برای مدیری که تخلفات را گزارش نکرده، اعمال می شود.
وی افزود: نوع گزارش نیز در درجه دوم حائز اهمیت بوده و گزارشات باید مستند بر ادله واقعی باشند و در نهایت منجر به محکومیت فرد مورد نظر شوند‌، اعلام گزارش خلاف واقع در بحث مسایل اداری و قضائی قابل تعقیب است و مثلا فردی که اسناد محرمانه را فاش کند، تا سه ماه حبس و جزای نقدی متوجه او است.
وی ادامه داد: طبق ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی، اطباء و جراحان، ماماها، داروفروشان و کلیه کسانی که به اقتضای شغلشان، محرم اسرار مردم می‌شوند، در صورت افشای اسرار مردم، محکوم به سه ماه و تا یک سال حبس و پرداخت شش میلیون ریال جزای نقدی می‌شوند.
موقری در خصوص مبانی قضایی تجویز داروهای روانگردان و مخدر به گونه‌ای که فرد را معتاد کند، اظهار کرد: این اقدام نیز پیگرد قانونی دارد، شاغلان حرفه‌های پزشکی مکلف هستند، تعرفه‌های پزشکی را رعایت کنند، عدم رعایت این قانون، اصطلاحا سرقت بیمار نامیده می‌شود.
وی بیان کرد: هر فردی به عنوان مسلمان و انسان موظف است تا در مواجهه با کسی که نیاز به کمک دارد، به او کمک کند، در غیر این صورت، علاوه بر دیه، شش ماه تا سه سال حبس منتظر کسی است که از وظیفه قانونی‌اش امتناع کرده است.
معاون دادستان تبریز گفت: ماده واحده‌ای تحت عنوان "ممنوعیت استفاده از عناوین پزشکی جعلی" که به تایید وزارت بهداست نرسیده است نیز پیگرد قانونی دارد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.