استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد که مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در فصل پاییز امسال در استان را 18.2 درصد اعلام کرد که این عدد در پاییز سال 96 معادل 25.1 درصد بوده است.
اگرچه نرخ بیکاری استان در پاییز امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته کاهش 6.9 درصدی را نشان می دهد اما کرمانشاه همچنان از نظر بیکاری در رتبه اول کشور است.
جلسات مربوط به کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان هر 2 هفته یکبار در استانداری کرمانشاه تشکیل می شود و مسائل مربوط به حوزه اشتغال و بیکاری با جدیت مورد پیگیری قرار می گیرد اما در این جلسات جا دارد مباحث مربوط به حوزه فنی و حرفه ای و آموزش های مهارتی نیز در دستور کار باشد.
یکی از مهمترین عوامل موثر در رفع بیکاری و ایجاد اشتغال سرمایه گذاری در بخش های مختلف و ایجاد واحدهای تولیدی است اما نکته مهم در این مسیر نیروی انسانی ماهر و مجرب برای فعالیت در این واحدها است.
سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان متولی اصلی آموزش های غیررسمی در کشور باید در پروسه اشتغالزایی در استان هایی مانند کرمانشاه با برنامه عمل کند.
ایجاد اشتغال و رفع بیکاری اکنون یکی از دغدغه های اصلی مردم و مسئولان استان کرمانشاه است و دستگاه های اجرایی باید خود را با این دغدغه همراه کنند.
اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه با 20 مرکز آموزش دولتی ، 33 کارگاه ثابت شهری، 17 کارگاه سیار شهری، 18 کارگاه روستایی ، یک کارگاه جوار صنعت، چهار کارگاه صنایع ضمن کار و صنوف، سه کارگاه جوار دانشگاه ، 15 کارگاه جوار پادگان و 14 کارگاه زندان، آموزش های فنی و حرفه ای را در حوزه های خدمات، صنعت، فرهنگ، هنر و کشاورزی ارائه می دهد که باید از این ظرفیت ارزشمند استفاده های بهتر و بیشتری در راستای اشتغالزایی کرد.
هرچه تعداد نیروی انسانی ماهر و مجرب در استان کرمانشاه باشد راحت تر می توان زمینه اشتغال آنها را فراهم کرد.
اکنون که چندین طرح بزرگ صنعتی در استان کرمانشاه در حال ساخت است جا دارد که دستگاه های مرتبط نسبت به آموزش نیروی انسانی ماهر مورد نیاز این واحدها نیز تلاش کنند.
براساس اعلام استاندار کرمانشاه اکنون حدود 123 هزار بیکار در این استان وجود دارد که باید وضعیت این افراد از نظر تخصص، مهارت و تجربه احصا شود و در صورت نداشتن مهارت، به آنها آموزش های لازم ارائه شود.
بیژن زنگنه وزیر نفت در همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان کرمانشاه در هتل اسپیناس تهران نکته ای را در ارتباط با اشتغال و رفع بیکاری یادآور شد و گفت: «باید برای ایجاد یک مرکز جامع حرفه آموزی و کارآموزی در استان کرمانشاه برای آموزش نیروی کار برنامه ریزی شود».
راه اندازی این مرکز جامع یکی از نیازهای اساسی استان کرمانشاه به عنوان دارنده رتبه اول بیکاری در کشور بسیار ضروری است و باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
بازنگری و تجدید نظر در آموزش های عالی و تغییر رویکرد آنها به سمت آموزش مهارت نیز باید مورد توجه برنامه ریزان حوزه آموزش کشور قرار گیرد چرا که اکنون با سیل دانش آموختگان دانشگاهی فاقد مهارت روبرو هستیم که به دلیل نداشتن مهارت لازم با درب بسته برخورد کرده اند و شغلی برای آنها یافت نمی شود.
3033/8066
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.