به گزارش خبرنگار ایرنا؛ مهارت آموزی گذری برای برون رفت از معضل بیکاری به شمار می رود و به گفته کارشناسان در جوامعی که بحران بیکاری گریبانگر جوانان و خانواده ها شده، مهارت افزایی و توانمندی فنی افراد امری ضروری به نظر می رسد و بررسی ها نشان می دهد افرادی که دارای مهارت هستند به آسانی وارد بازار کار می شوند.
ارائه آموزش های فنی و حرفه ای نقش بسزایی در توسعه کسب و کار و ایجاد مشاغل پایدار دارد و سرمایه گذاری مناسب و رفع موانع آن چشم انداز بهتری را ترسیم می کند و در این راستا اقداماتی هم از سوی متولیان در گسترش آموزش های فنی و حرفه ای برای توسعه کسب و کار انجام شده است.
حسن حجازیان کارآفرین 39 ساله آستارایی به خبرنگار ایرنا گفت: فوق لیسانس رشته مدیریت دولتی هستم و دوره های مقدماتی و پیشرفته برق صنعتی و سیم پیچی را در مرکز آموزش فنی و حرفه ای آستارا گذراندم و از سال 1385 فعالیت خود را در کارگاهی با عنوان تعمیر لوازم خانگی آغاز و برای چهار نفر اشتغالزایی کردم.
وی با اشاره به این که درآمد ماهانه اش حدود 50 میلیون ریال است خاطرنشان کرد: دوره های فنی و حرفه ای افق جدیدی را بر روی شکوفایی استعدادهای اشخاص می گشاید و در حوزه شغلی خود امیدوارم دوره های مربوط به تعمیر هود و فرگاز نیز در مراکز آزاد و دولتی فنی و حرفه ای برگزار شود.
یحیی جبارپسند کارآفرین 31 ساله آستارایی هم اظهار داشت: پس از گذراندن دوره های مربوط به حسابداری مقدماتی و پیشرفته، فعالیت خود را از سال 95 در قالب یک شرکت آغاز کردم و در آن امور مربوط به حسابداری در حوزه های اقتصادی و تجاری انجام می شود.
وی ادامه داد: در شرکت حسابداری برای 11 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده و درآمد ماهیانه من از فعالیت های حسابداری حدود 150 میلیون ریال است.
حمزه کهکشان کارآفرین 44 ساله آستارایی نیز در مصاحبه با ایرنا گفت: در متجمع خودم به همراه 15 نیروی جوان به تولید در و پنجره مشغول هستم و در این رابطه آموزش های لازم را از سازمان فنی و حرفه ای فرا گرفتم و حدود 100 میلیون ریال درآمد ماهانه ام است.
وی افزود: خوشبختانه دوره های آموزشی فنی و حرفه ای رایگان است و جوانان جویای کار با توجه به علاقه شخصی می توانند حرفه های مختلف را بیاموزند و بستر شغلی را برای خود و دیگران فراهم کنند.
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید اشجعی آستارا هم گفت: در تلاش هستیم تا رشته هایی متناسب با بازار کار آستارا به خصوص در حوزه های کشاورزی و گردشگری راه اندازی کنیم و در این رابطه امیدواریم استقبال خوبی از سوی متقاضیان صورت بگیرد.
بهبود معاشکار افزود: علاوه بر فعالیت هشت کارگاه در مرکز آموزش و فنی و حرفه ای آستارا، یک مرکز خوداشتغالی نیز در شهرک هجرت زیر نظر فنی و حرفه ای وجود دارد و این مرکز در اختیار افراد علاقمند به فراگیری رشته های مختلف فنی و حرفه و یا کارآفرینان قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه استقبال جوانان از رشته های فنی و حرفه ای نسبت به سال های قبل در این شهرستان افزایش یافته است ولی برای اشاعه فرهنگ مهارت آموزی نیازمند همکاری دستگاه های متولی نظیر دانشگاه ها، اداره جهاد کشاوری و مرکز رشد واحدهای فناور هستیم.
وی بیان کرد: 23 موسسه کارآموزی غیردولتی در آستارا فعال است و به منظور حمایت از این مراکز، رشته های آموزشی ارائه شده در آنها، در مرکز فنی و حرفه ای تدریس نمی شود.
مرکز آموزش فنی و حرفه ای آستارا فعالیت خود را از سال 76 آغاز کرد و 410 نفر در رشته های مختلف در این مرکز آموزش می بینند.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه شمال غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع است.
گزارش: یوسف هدایتی
7105 / 7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.