به گزارش خبرنگار ایرنا ، همین چند روز پیش بود که هواشناسی از آمدن باران و سیلابی شدن خیابان ها و آبگرفتگی معابر خبر می داد ، گویا همه منتظر باران بسیار خوبی بودند که شاهد طراوت و سرزندگی محیط باشند.
چیزی که مرزنشینان قصرشیرین شاهد آن بودند ، بارش پراکنده باران بود که موجی از خوشحالی مردم این منطقه مرزی را که بیشتر ایام سال ریزگردهای عربی را تجربه می کنند در برگرفت.
شادی مردم مرزنشین قصرشیرین کمتر از یک روز تداوم نداشت ، زیرا گرد و خاک که از دیشب وارد منطقه شد ، دید افقی در این شهرستان مرزی را در کمترین میزان به 100 متر کاهش داد.
سرفه های پی در پی ، سوزش چشم ، قرار گرفتن لایه ای از غبار بر روی وسایل منزل و نداشتن شعاع دید 100 متری در بیرون از منزل ، افسردگی ، گلودرد و آسم و آلرژی همه و همه ارمغان گرد و خاکی است که از دیشب با شدت بسیار بالایی وارد جو منطقه شده و گویا این بحران برای مردم تمامی ندارد.
مردم مظلوم و مرزنشین غرب کرمانشاه بحران را پس از بحران تجربه می کنند ، گویا این مردم از ابتدا برای دست و پنجه نرم کردن با بحران های پی در پی متولد شده اند و هیچ کس به سلامت جسم و روح و روان آنان توجهی ندارد.
بحران جنگ ، بحران آوارگی ، بحران گرد و خاک ، بحران تند باد ، سیل و زلزله همه و همه از بحران هایی است که پایه های زندگی این مردم را گاه و بیگاه می لرزاند و هر قدر که زمان می گذرد گویا بحران جدیدی به رخ دادهای ناخوشایند قبلی افزوده می شود.
هیچ بحرانی نتوانسته مردم این منطقه را از پای در بیاورد ولی بحران گرد و خاک گویا رمق و توان مردم را گرفته ، زیرا دیگر نفسی ندارند که سر پا بایستند و بدون نفس کشیدن نیز کسی زنده نمی ماند.
شنبه اولین روز هفته ، روز آغاز کار و تلاش است اما امروز در قصرشیرین و دیگر شهرستان های غربی کرمانشاه به واسطه غلظت گرد و غبار و شدت گرد و خاک اولین روز کاری دانش آموزان و معلمان تعطیل شد.
گرد و خاک سلامت همگان را با مخاطره مواجه کرده اما گویا خبری برای تعطیلی ادارات نبود و گویا کارکنان نهادها و ادارات و دیگر دستگاه ها سپر بلا هستند که بدون هیچ تاخیر و یا تعطیلی باید در محل کار خود حضور یابند.
جالب اینجاست که کارکنان دستگاه هایی اجرایی قصرشیرین هیچ گونه امتیازی بابت بدی آب و هوا دریافت نمی کنند و تنها حق مناطق جنگی برای درصدی از کارکنان رسمی و پیمانی برخی ادارات اجرایی و عملیاتی شد اما گویا کارکنان قراردادی و مشاغل دیگر ، سلامت جسم ، جان ، روح و روانشان از سوی دولتمردان به فراموشی سپرده شده که هیچ گونه امتیازی برای این قشر در نظر گرفته نمی شود.
البته مردم مظلوم قصرشیرین چندین و چند سال است که روزهای سختی را می گذرانند و گویا همه چیز دست به دست هم داده تا سوهانی بر روح مردمان این منطقه باشد.
شهری غبار گرفته، خیابان هایی به رنگ خاکستری و یا سرخ ناشی از گرد و خاک ، تندباد هایی با سرعت بیش از 70 کیلومتر و در تازه ترین مورد با سرعت 112 کیلومتر بر ساعت ، پس لرزه هایی با بزرگی بالاتر از 4.5 ریشتر همه و همه حکایت این روزهای مردمی است که حق بزرگی بر گردن این کشور دارند ، زیرا همین مردم مرزنشین در هشت سال جنگ تحمیلی با دفاع جانانه از کیان اسلامی در برابر دشمن بعثی مقاومت و ایستادگی کردند.
این حق این مردم نیست در روزهایی که تنها قصرشیرین درگیر مشکل گرد و غبار است ستاد مدیریت بحران تصمیم برای تعطیلی مدارس و ادارات نمی گیرد و اگر این مشکل به مرکز استان نیز تعمیم یافت آن وقت تنها مدارس و دانش آموزان این منطقه کلاس های درسشان تعطیل شود.
گرد و خاک امروز قصرشیرین به شدتی بود که اگر افراد سالم نیز از سطح شهر تردد می کردند نمی توانستند نفس بکشند ، حال کارمندانی که فرزند کوچک دارند و باید آن ها را به مهدهای کودک بسپارند باید به اجبار از منازل بیرون می آمدند و این گرد و خاک بر سلامت کودکان آثار جبران ناپذیری دارد.
افراد دارای بیماری های زمینه ای و مزمن قلبی و ریوی و تنفسی هم که دیگر خدا می داند امروزشان را باید چگونه نفس بکشند آن هم اگر این افراد شاغل باشند و باید در محل کار خود حضور پیدا کنند.
توزیع شیر و یا ماسک در روزهای غبار جزء ابتدایی ترین کارهایی است که در شرایط آلودگی هوا انجام باید داد ، اما مردم دیگر با تلخی مزه گرد و خاک این منطقه کنار آمده اند و دیگر هراسی از بیماری های مختلف ندارند و بدون هرگونه رعایت ایمنی در روزهای غبار به کارهای روزمره خود می پردازند چون واقعیت امر این است که کسی به فکر آن ها نیست.
از ابتدای امسال تاکنون شهرستان مرزی قصرشیرین 64 روز درگیر گرد و خاک بوده که روزهای غبارآلود در فروردین 12، اردیبهشت هفت، خرداد 12 ، تیر 20، شهریور 6 ، مهر پنج و آبان نیز 2 روز بوده است.
مرزنشینان قصرشیرین و دیگر مناطق غرب کرمانشاه عاجزانه از دولتمردان می خواهند که برای مقابله با ریزگردها تدابیری اتخاذ کند تا کمی از مخاطرات آن کاسته شود زیرا این مردم کیفیت زندگی سالم را از دست داده اند.

** دید افقی در قصرشیرین در کمترین میزان به 100 متر کاهش یافت
فرماندار قصرشیرین گفت: ورود توده گرد و غبار که از شب گذشته این شهرستان مرزی را فرا گرفت باعث کاهش دید افقی به میزان 100 متر در روز شنبه شد که این میزان 9 هزار و 900 متر از حد استاندارد یک هوای سالم کمتر است.
مرادعلی تاتار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه گرد و غبار ، مدارس نوبت صبح امروز همه مقاطع تحصیلی این شهرستان را به تعطیلی کشاند ، وضعیت هوای منطقه را در حال بحران و غلظت آلاینده در هوای منطقه را یکهزار و 384 میکرو گرم بر متر مکعب بیان کرد.
وی میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته این شهرستان را 11 و 4 دهم میلیمتر و رطوبت موجود در هوا را نیزصد درصد اعلام کرد.
همچنین شدت گرد و غبار و غلظت آلاینده هاب جوی در شهرستان های سرپل ذهاب و گیلانغرب نیز به حدی بود که مدارس این مناطق نیز صبح امروز در نوبت صبح تعطیل شد و دید افقی این شهرستان بر اساس ایستگاه های هواشناسی به 500 متر کاهش یافت.
به گزارش هواشناسی ، گرد و خاک تا اواخر وقت امروز در جو منطقه حاکم است.
گرد و غبار موجود در هوای منطقه به ویژه نواحی مرزی کشور نتیجه وزش باد شدید در بیابان های عراق است که پس از مدتی وارد آسمان شهرهای مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهرهای کشور شده است.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت و 186 کیلومتر مرز با عراق در چند سال اخیر برخی از روزها، درگیر گرد و غبار و آلودگی هوا ناشی از پدیده ریزگردها بوده است
7079/3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.