کوروش بهادری دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گرد و غبار بیشتر شهرهای خوزستان را پوشیده از خاک کرد اما این توده خاک بیشتر در ارتفاعات است و نسبت به روزهای قبل ، کمتر به سطح زمین نزدیک شده به همین دلیل شعاع دید کاهش زیادی نیافته است.
وی افزود: امروز صبح شعاع دید در آبادان 800 متر و در شوشتر و اهواز یک هزار و 500 متر گزارش شده است.
بهادری ادامه داد: بر اساس مدل های هواشناسی، از اواخر وقت چهارشنبه هفته جاری تا دوشنبه آینده موج بارشی بر استان حاکم می شود که مناطق جنوبی استان را بیشتر فرا می گیرد.
مدیر کل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: میزان بارندگی از 9 صبح دیروز تا 9 صبح امروز تاراز 63، باغملک 43، مسجدسلیمان 29، لالی 20، رامهرمز 14، اندیمشک 5.8، دزفول 9.8، دهدز 10، شوشترو آغاجاری 9، ماهشهر 3، هندیجان هفت، شوش سه، گتوند 9، اهواز 2.4 و بهبهان 8.2 میلی متر گزارش شده است.
وی گفت: در 24 ساعت گذشته هندیجان با 28 و تاراز با یک درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و سردترین نقاط استان گزارش شده و تغییرات دمایی هوای اهواز بین 24 و 12 درجه سانتیگراد در نوسان است.
اداره کل هواشناسی خوزستان دیشب اطلاعیه وقوع گرد و خاک با منشا خارج از کشور (عراق) را در روز دوشنبه در استان صادر کرده بود.
دیروز یکشنبه گرد و غبار با منشا خارجی از یک کانون در کشور کویت، برخی نقاط خوزستان از جمله آبادان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر را فرا گرفت و شعاع دید را در برخی ساعات در آبادان و خرمشهر به 50 متر کاهش داد.
بر اساس اعلام مدیریت بحران استانداری خوزستان در زمان یاد شده مدارس و دانشگاه های نوبت صبح شهرستان رامشیر و نوبت بعداز ظهر آبادان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر به دلیل گرد و غبار تعطیل شد.
در روز دوشنبه نیز تمامی مدارس شهرستان اهواز و 10 شهرستان دیگر در نوبت صبح به دلیل بروز پدیده گرد و خاک و برای حفظ سلامت دانش آموزان تعطیل اعلام شدند.
پدیده گرد و خاک از حدود 15 سال پیش به دلیل خشکسالیها و کمبود منابع آبی در استان خوزستان بروز پیدا کرده و روز به روز در حال افزایش است هر چند دولت از سال پیش تمام توان خود را برای مهار این پدیده به کار گرفته است.
کارشناسان بر این باورند که مهار این پدیده با برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت بیش از 10 سال به طول می انجامد.
3004/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.