به گزارش خبرنگار ایرنا؛ جنگ تحمیلی با اشغال قصرشیرین آغاز شد که دشمن بعثی در هجوم بی رحمانه خود این شهر مرزی را با خاک یکسان کرد.
شهرستان مرزی قصرشیرین به واسطه موقعیت جغرافیایی و راهبردی و دروازه ورود ایران به عراق از دیرباز هدف دشمنان طمع ورز این مرز و بوم بوده است.
استقامت و صلابت مرزنشینان قصرشیرین در دفاع از کیان اسلامی که توانستند با جوانمردی و ایثار جان و تقدیم بیش از 680 شهید سرافراز، در جنگی نابرابر شکست قطعی را به دشمن زبون تحمیل کنند برای همیشه در اذهان ملت بزرگ ایران اسلامی و تاریخ پرافتخار کشورمان به ثبت رسیده است.
هجوم علنی نیروهای ارتش رژیم بعث عراق از نیمه دوم تیر ماه سال 59 به کشورمان آغاز شد به گونه ای که در این حمله ها پایگاه های مرزی در منطقه قصرشیرین را هدف گلوله های توپ و خمپاره خود قرار دادند.
از ابتدای مرداد سال 59 حملات رژیم بعث عراق گسترده تر شد و پایگاه های گروهان «خان لیلی» و چاه های نفت نفت شهر، تنگ هوان و پایگاه های تیله کوه و باویسی و گرده نو مورد تهاجم سنگین توپخانه این رژیم قرار گرفت.
20 روز قبل از آغاز رسمی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، ارتش بعثی به دنبال آتش سنگین خود بر مناطق مسکونی و پاسگاه های مرزی قصرشیرین، توانست به صورت محدود بر مناطقی از آق داغ مسلط شود.
چندین روز قبل از آغاز رسمی جنگ هشت ساله نابرابر، خانه های سازمانی 40 دستگاه و تمام نقاط و پاسگاه های مرزی از ازگله تا نفت شهر و سومار زیر آتش سنگین عراقی ها قرار گرفت که ده ها واحد مسکونی منهدم و خسارات فراوانی به زیرساخت های شهری آب و برق وارد شد.
در نتیجه همین حملات بود که آب و برق قصرشیرین برای چند روز قطع شد و شهر به حالت تعطیل درآمد.
در همین ایام شهر مرزی خسروی زیرآتش سنگین دشمن بعثی قرار گرفت و مرزنشینان غیور قصرشیرین جوانمردانه در برابر حملات زمینی و هوایی دشمن ایستادند اما شدت حمله ها تا جایی پیش رفت که مردم به اجبار نفت شهر را در 31 مرداد 59 تخلیه و ناچار به ترک این منطقه شدند.
حمله های ناجوانمردانه دشمن بعثی همچنان ادامه داشت و با شروع رسمی جنگ تحمیلی در 31 شهریور 59، 30 نقطه از شهر مرزی قصرشیرین گلوله باران و بیش از 100 تن از اهالی زخمی و شماری نیز شهید شدند.
دشمن بعثی در همین ایام بود که به مناطق باباهادی و قلعه سفید تا آق داغ و دربندجوق و خان لیلی در شهرستان مرزی قصرشیرین پیشروی کرد و با مقاومت مدافعان مرزی، چندین تانک و خودروی آنان منهدم شد تا مجبور به عقب نشینی شوند.
شدت جنگ و حملات دشمن به گونه ای بود که مرزنشینان همیشه راسخ قصرشیرین به اجبار مجبور به ترک شهر شدند و این شهر با خاک یکسان شد اما تعدادی از مدافعان شهر در کنار نیروهای نظامی باقی ماندند تا اینگونه ایثار و صلابت خود را برای همیشه در تاریخ پرافتخار این مرز و بوم ثبت کنند.
سوم مهر سال 59 ، شهرستان مرزی قصرشیرین از چهار محور خسروی، نفت شهر، دشت ذهاب و قوره تو با هدایت صدها تانک از سوی دشمن مورد حمله قرار گرفت و به تصرف قوای عراقی درآمد.
شهرستان مرزی قصرشیرین دیار نخل های سرافراز که روزگاری حلاوت شیرینی لیمو شیرین و خرمایش زبانزد عام و خاص بود و 100 هزار تن جمعیت و مرکز شهرستان های همجوار بود در جریان جنگ نابرابر رژیم بعثی به تلی از خاک درآمد.
تنها ساختمانی که در این شهر از یوغ حملات چنگیزوار رژیم بعثی به جا ماند مسجد مهدیه بود که البته ترکش های رژیم بعث قسمت هایی از پیکره این بنا را زخمی کرده بود که بعدها بازسازی و مرمت شد.
اشغال شهر توسط نیروهای مهاجم بعثی در ابتدای جنگ، عملیات بازی دراز در شرق قصرشیرین، عملیات مطلع الفجر در حد فاصل شمال گیلانغرب و جنوب سرپل ذهاب، عملیات مسلم بن عقیل در غرب سومار، عملیات عاشورا در جنوب سومار، عملیات کربلا در نفت شهر و اشغال مجدد شهر توسط ارتش متجاوز عراق در اواخر سال 67 و عملیات آزادسازی مجدد قصرشیرین بعد از پذیرش قطعنامه از مهم ترین رویدادهای جنگ تحمیلی در شهرستان قصرشیرین است.
قصرشیرینی های سرافراز پس از جنگ تحمیلی کم کم آمدند و شهر را دوباره از نو ساختند و عملیات بازسازی را از سال 70 شروع کردند و اینگونه مردم ثابت کردند که هیچ گاه وجبی از این سرزمین اسلامی را به دشمن نمی دهند و برای همیشه مرزداران و مدافعان این سرزمین مقدس خواهند ماند و در این راه آماده جانفشانی هستند.
شهرستان مرزی قصرشیرین اکنون به یک شاهراه اقتصادی در کشور تبدیل شده و مرزهای خسروی و پرویزخان در این منطقه سهم بزرگی در صادرات و ترانزیت کشور دارند به گونه ای که 54 درصد صادرات کالاهای غیر نفتی کشورمان به عراق از مرز رسمی پرویزخان انجام می شود.
هم اینک روزانه از مرز رسمی پرویزخان به طور میانگین 800 کامیون و از مرز رسمی خسروی 500 کامیون کالا به کشور عراق صادر می شود.
تصویب منطقه آزاد تجاری نیز سهم بسیار بزرگی در تحول و توسعه این شهرستان مرزی دارد و باعث اشتغال پایدار مرزنشینان و به طور کلی رونق استان کرمانشاه خواهد شد.
به همت مرزنشینان تولیدات بخش کشاورزی، باغی و شیلات این منطقه رونق گرفته و آن را به هدفی برای سرمایه گذاری تبدیل کرده به گونه ای که آب فراوان سدها و سامانه گرمسیری و همچنین باغ چهار هزار هکتاری مدرن قصرشیرین را بر مدار پیشرفت قرار داده است.
مرز رسمی خسروی نیز علاوه بر ظرفیت تجاری دارای بزرگترین پایانه بین المللی خاورمیانه و از دیرباز محل تردد کاروان های زایر عتبات عالیات بوده و اینک نیز آماده است تا شاهد راهپیمایی بزرگ زایران اربعین امام حسین (ع) باشد و در این رابطه زیرساخت آن توسعه یافته است.
قصرشیرین هر روز که می گذرد شیرین تر از قبل می شود و این با همت عالی مرزنشینان و توجه دولتمردان حاصل شده است.
یاد تمام شهدای هشت سال دفاع مقدس به خصوص مرزداران همیشه راسخ شهید قصرشیرین گرامی باد.
3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.