به گزارش خبرنگار ایرنا، بهرام نصراللهی زاده شامگاه سه شنبه در چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه این استان اظهار داشت: منابع دولتی در چهار دهه گذشته صرف ایجاد زیرساخت ها در استان شد با این حال در بسیاری از این بخش ها در رتبه های 27 تا 30 و در برخی شاخص ها رتبه 22 و 23 کشوری قرار داریم.
وی افزود: امروز در کردستان به تحرک جدی در حوزه اقتصادی نیاز داریم چون هم درصد بیکاری نسبت به میانگین کشور بیشتر است و هم درآمد سرانه در این ستان خیلی پایین تر از میانگین کشوری است.
نصراللهی زاده با بیان اینکه درآمد سرانه استان 50 درصد میانگین کشور است، تاکید کرد: سال گذشته برای جبران این کاستی ها اقدامات بسیار خوبی در استان انجام شد اما بشدت نیازمند توجه ویژه و یک شوک برای شتاب دهی به روند موجود هستیم.
وی یادآور شد: سال 96 در کشور نسبت به سال ما قبل آن با کاهش بیکاری روبرو بودیم و بر این اساس کاهش نرخ بیکاری در کشور سه دهم درصد بود اما در استان 1.5 درصد یعنی حدود پنج برابر میانگین کشوری بود.
وی اضافه کرد: با این وضعیت در حال حاضر میزان بیکاری در کشور 12.1 درصد و در استان کردستان 13.7 درصد است یعنی حدود 2 درصد از میانگین نرخ بیکاری کشور بالاتر هستیم.
وی با اشاره به اینکه این وضعیت زیبنده استان با همه قابلیت ها و ظرفیت ها موجود نیست، گفت: استان کردستان ظرفیت های بسیار خوبی دارد و مستعد شتاب بیشتر در روند توسعه است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: مدیران استان در این راستا تلاش می کنند اما نیازمند توجه ویژه دستگاه های ملی و مسئولان ارشد کشوری برای رفع مشکل بیکاری هستیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این جلسه گفت: در زمینه پروژه های عمرانی طرح تحول سلامت 270 میلیارد ریال کسری بودجه داریم.
سیامک واحدی افزود: در ابتدای سال 93 و قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت یک هزار و 769 تخت فعال در مراکز درمانی استان وجود داشت که اکنون این آمار به 2 هزار و 201 تخت رسیده است.
وی اظهار داشت: در این زمینه بدلیل محدودیت های اعتباری از همه ظرفیت های موجود یعنی سه هزار و 128 تخت ایجاد شده هنوز نتوانسته ایم استفاده کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز با اشاره به وجود 158 پروژه آموزشی ملی و استانی نیمه تمام در کردستان یادآور شد: 92پروژه از این تعداد استانی و 66 مورد نیز ملی است.
رشید قربانی تاکید کرد: برای تکمیل پروژه های استانی به 830 میلیارد ریال ‌و پروژه های ملی نیز 360 میلیارد ریال اعتبار نیاز است و در این زمینه نیازمند کمک مسئولان کشوری هستیم.
وی افزود: در حوزه تجهیزات هنرستان های استان نیز با مشکل مواجه ایم که برای به روز کردن تجهیزات حدود 100میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان به مشکلات موجود استان در حوزه ورزش و تربیت بدنی نیز اشاره کرد و گفت: فضای سرانه ورزشی دانش آموزی در استان 9 سانتی متر است در حالیکه میانگین کشوری 6 سانتی متر است.
قربانی با بیان اینکه در استان کردستان اردوگاه تربیتی ملی نداریم، اظهار داشت: در این زمینه پتانسیل های زیادی در برخی شهرهای استان از جمله مریوان وجود دارد که اگر کمک شود می تواند کاربرد ملی نیز داشته باشد.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.