به گزارش خبرنگار ایرنا، ماموستا مختار فرجی در خطبه های نماز عید فطر در مسجد جامع سنندج اظهار داشت: اتحاد جامعه اسلامی موجب ناامیدی و یاس دشمنان و مانع از عملی شدن توطئه های شوم آنان خواهد شد.
وی افزود: همگی طبق سفارش قرآن کریم به ریسمان الهی چنگ بزنیم و ضمن حفظ وحدت، زمینه پیشرفت و آبادانی کشور و جامعه اسلامی را فراهم کنیم زیرا اختلاف عاملی برای سستی و ضعف هر جامعه و کشوری است.
ماموستا فرجی یادآور شد: همزمانی آغاز ماه رمضان و عید فطر امسال در اکثریت کشورهای اسلامی، نشانه وجود وحدت میان مسلمانان است و این امر ارزشمند باید در سال های آینده و در تمام برهه ها ادامه پیدا کند.
وی در بخش دیگری از خطبه ها به مظلومیت مردم فلسطین و قساوت رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: امیدواریم به زودی با اتحاد جامعه اسلامی، شاهد آزادی قدس شریف و برگزاری نماز وحدت و پیروزی در بیت المقدس باشیم.
خطیب نماز عید فطر سنندج کشتار مردم مظلوم یمن توسط عربستان با حمایت استکبار را محکوم کرد و افزود: سران این کشورها نشان دادند که به هیچ اصولی پایبند نبوده و برای منافع خود دست به هر کاری می زنند.
ماموستا فرجی اضافه کرد: قطعا این ظلم ها پایدار نخواهد ماند و روزی ستمگران بسزای عمل خود خواهند رسید و سلطه و ابهت پوشالی آنان فرو خواهد ریخت.
وی در ادامه ماه رمضان را فرصتی بسیار مناسب برای نزدیکی به خداوند دانست و افزود: طبق فرموده پیامبر اکرم (ص) هر کس ماه رمضان و 6 روز از ماه شوال را روزه بگیرد، مانند آن است که یکسال تمام روزه گرفته باشد.
به گزارش ایرنا، نماز عید فطر نزد اهل سنت 2 رکعت است و 12 تکبیر در آن قرائت می شود در رکعت اول بعد از تکبیره الاحرام و قبل از قرائت سوره فاتحه، هفت تکبیر و در رکعت دوم و قبل از خواندن سوره فاتحه پنج تکبیر قرائت می شود.
بعد از ادای نماز عید، امام جماعت 2 خطبه کوتاه می خواند.
مردم استان کردستان طبق رسم دیرینه آموزه های اسلامی قبل از اقامه نماز جمله زکات فطره خود را توسط سرپرست های خانوار به نیازمندان پرداخت می کنند، کُردها زکات فطریه را سر فطره نیز می گویند و شیوه پرداخت آن را قولاندن می نامند که به معنای قبولاندن است.
میزان زکات فطریه از سوی شورای افتا کردستان (اجماع روحانیون اهل سنت) بر اساس قوت غالب منطقه (در حدود سه کیلوگرم گندم) تعیین شد و امسال طبق اعلام شورای افتا برای هر نفر 60 هزار ریال است.
مردم کردستان طبق یک سنت دیرین در روز عید فطر بهترین لباس‌های خود را می‌پوشند و با معطر کردن خود به دیدار اقوام و آشنایان می‌روند و با تبریک عید و حلالیت طلبیدن با شیرینی و شربت از سوی میزبان پذیرایی می‌شوند.
2 یک هزار و 50 مسجد و 70 مکان مذهبی اعم از آرامگاه، مقبره و امامزاده و مکان استقرار چهار قرآن تاریخی در استان کردستان وجود دارد.
جمعیت غالب استان کردستان اهل تسنن است و اکثریت مردم شهرهای سنندج، کامیاران، مریوان، بانه، سقز، سروآباد، دهگلان و بانه پیرو فقه شافعی و بیشتر مردم بیجار و قروه نیز پیرو فقه جعفری هستند.
براساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1395 کردستان یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد که در 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و 1700 آبادی دارای سکنه زندگی می کنند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.