بهرام چاره خواه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیش بینی می شود شدت بارش ها برای عصر شنبه تا صبح دوشنبه در مناطق غربی و جنوبی استان باشد و از غلظت گرد و خاک هوا نیز کاسته شود.
وی یادآور شد: روز دوشنبه از شدت ناپایداری ها کاسته می شود ضمن اینکه از امروز تا سه شنبه دمای هوا به طور متوسط 3 تا 5 درجه کاهش می یابد.
چاره خواه افزود: پیش بینی می شود براساس ویژگی بارش های بهاری، شاهد آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و سیلابی شدن رودخانه ها باشیم لذا مردم از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه ها خودداری کنند.
رئیس اداره پیش بینی هواشناسی کردستان گفت: با توجه به بارش باران و جاری شدن روان آب، نیاز است شرکت آب منطقه ای نسبت به کنترل کردن تراز آب سدها اقدام کند تا مشکلی پیش نیاید.
چاره خواه اضافه کرد: در مدت فعالیت این سامانه بارشی، خودداری از چرای دام در مناطق سیلابی و هنگام وقوع رعد و برق و پاکسازی کانال ها، آبراهه ها و دهانه پل ها ضروری است.
وی به شهروندان نسبت به تردد در مجاورت ساختمان های نیمه کاره، فرسوده و درختان کهنسال هشدار داد و یادآور شد: دستگاه های مرتبط نسبت به کنترل ایمنی تاسیسات و انتقال نیرو اقدام و مردم هم از فعالیت غیرضروری در فضای باز خودداری کنند.
براساس اعلام اداره کل هواشناسی کردستان در شبانه روز گذشته اورامان تخت با 55 میلی متر، بیشترین بارندگی را داشته است و زرینه با 33 و دیواندره با 30 میلی متر در رده های بعدی قرار دارند.
همچنین در این مدت، در مریوان 29، هزارکانیان 27، سروآباد 25، بیجار 23، سنندج 19، کامیاران 17 و سقز 16 میلی متر باران باریده است.
در شبانه روز گذشته سراب شهرک با 5 درجه و سلین با 24 درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین نقاط استان بودند و دمای هوای سنندج هم بین 9 و 19 درجه سانتیگراد در نوسان بوده است.
از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 431 میلی متر بارندگی در استان ثبت شده که این مقدار در مقایسه با 411 میلی متر سال گذشته 4.1 درصد افزایش و در مقایسه با 443 میلی متر بارندگی میانگین بلند مدت 3.4 درصد کاهش پیدا کرده است.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلی متر معادل 2 برابر میانگین کشوری است.
هواشناسی کردستان دارای 79 ایستگاه باران سنجی، 14 ایستگاه اقلیم شناسی و 9 ایستگاه اصلی است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.