به گزارش ایرنا، سید محمدرضا موالی زاده پنجشنبه شب در نودمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کردستان که با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار کرد: تحقق اهداف شورای فرهنگ عمومی نیازمند توجه به اصل بهره وری برای رسیدن به وضع مطلوب است.
وی افزود: شورای فرهنگ عمومی با داشتن این ویژگی ها می تواند کارآمدی و اثربخشی داشته باشد که جدی گرفته شدن از سوی اعضا و تشکیل جلسات منظم لازمه کارآمدی آن است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور این شورا را با داشتن 10 هزار عضو، ظرفیتی قابل توجه دانست و تاکید کرد: فرهنگ عمومی فصل مشترک باورها و رفتارهای قابل پیش بینی آحاد یک جامعه است و این شورا باید علاوه بر شناسایی این رفتارها به سمت تقویت آنها حرکت کند.
موالی زاده یادآور شد: برای تقویت باروها و رفتارهای جامعه اسلامی شورای فرهنگ عمومی برنامه های خود را در سرفصل های مختلف تدوین کرده است.
وی گفتمان سرمایه اجتماعی، اقتصاد مقاومتی، ترویج فرهنگ کار، کار جعمی، اصلاح الگوی مصرف، افزایش مصرف کالای ایرانی و بهبود کیفیت آن را از جمله سرفصل های شورای فرهنگ عمومی اعلام کرد.
به گفته وی، دیگر سرفصل های شروای فرهنگ عمومی شامل اخلاق عمومی، زنان و خانواده، بهداشت سلامت و نشاط اجتماعی، آسیب های اجتماعی، دین و فرهنگ، روح ملی، تقویت شخصیت میهنی، ایثار و شهادت، مصرف فردی است.
وی اضافه کرد: این سرفصل ها تدوین شده و بزودی به تمام شوراهای فرهنگ استان ها ارسال می شود و انتظار می رود که اعضا نیز تحقق آنها را که همسو با تاکیدهای رهبر معظم انقلاب است، دنبال کنند.
** کمبودها مانع بروز استعدادهای فرهنگی کردستان شده است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این نشست گفت: این استان در حوزه فرهنگ و هنر با مشکلاتی مواجه است بطوریکه کمبودهای آن شدیدتر از سایر استان ها است و مانع از بروز استعدادها شده است.
جلال قلعه شاخانی اظهار کرد: به لحاظ کمبود فضاهای فرهنگی استان کردستان از پنج گروه برخوردار تا محروم، در گروه استان های محروم کشور قرار گرفته است.
وی افزود: این مساله افزایش نارضایتی مردم و تشدید مهاجرت و افزایش حاشیه‌ نشینی در کلان شهرها، بروز چند گانگی فرهنگی را بدنبال داشته است.
قلعه شاخانی تاکید کرد: در توسعه فرهنگی کشور باید به کردستان نگاه ویژه‌تری بشود تا به عنوان یکی از قطب‌های جریان ‌ساز تاریخ ایران بتواند دوباره نقش خود را ایفا کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: 12 مجتمع فرهنگی و هنری فعال، 73 واحد چاپی، 162 کتاب فروشی، 57 ناشر، 62 موسسه فرهنگی و هنری 20 کانون هنری، 73 رسانه، 14 نگارخانه و گالری، 45 آموزشگاه آزاد هنری، 9 سینما، 57 خانه نور، 53 موسسه قرآنی و 536 کانون فرهنگی و هنری مساجد از زیرساخت های فرهنگی این استان یک میلیون و 601 هزار نفری است.
قلعه شاخانی اضافه کرد: با وجود کاستی ها در زیرساخت ها، انتشار 282 عنوان کتاب در 358 هزار جلد، اجرای 150 صحنه موسیقیایی، تولید 245 نمایش و کسب 37 مقام در جشنواره های ملی و بین المللی فیلم از جمله موفقیت های این استان در حوزه فرهنگ و هنر است.
به گزارش ایرنا، هشت نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این نشست از سوی نماینده ولی فقیه در کردستان برای پیگیری تحقق توسعه فرهنگی به عنوان عضو افتخاری شورای فرهنگ عمومی این استان انتخاب شدند.
اعضای کمیسیون فرهنگی روز پنجشنبه به استان کردستان سفر کردند، در این سفر سه روزه برنامه های مختلفی از جمله بازدید از طرح های عمرانی و فرهنگی، حضور در نمازجمعه شهرستان ها و دیدار با روحانیون، ائمه جمعه و شخصیت های فرهنگی استان در نظر گرفته شده است.
کردستان سومین استانی است که اعضای کمیسیون فرهنگی به آن سفر می کنند، هدف از این سفرها در جریان قرار گرفتن اعضای این کمیسیون از دغدغه ها و مشکلات فرهنگی استان های مختلف است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.