به گزارش ایرنا ، حبیب الله مسعودی فرید روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران زنجان افزود: این مناطق حاشیه نشین از طریق پایگاههای خدمات اجتماعی که مددکار و روانشناسان در آنها مستقر شده اند ارزیابی، نیاز سنجی و ظرفیت های محله شناسایی و در نهایت مداخلات مربوطه انجام می شود.
وی با بیان اینکه این 118 محله حاشیه نشین تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند، اظهار کرد: اولویت بهزیستی در حوزه های اجتماعی را اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، نقاط آسیب خیز، مفاسد اخلاقی و خشونت شامل می شود.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: آسیب های اجتماعی در حال تغییر و دگرگونی است و هوشمندی، رصد دائمی و مداخلات تاثیر بسزایی در کاهش معضلات داشته و روند کنونی مناسب ارزیابی می شود.

*** به ازای 3.9 ازدواج در کشور یک طلاق رخ می دهد
وی ادامه داد: به ازای 3.9 ازدواج یک طلاق در کشور رخ می دهد که نرخ آن در سال گذشته افزایش داشت، اما شیب این واقعه با انجام مداخلات کاهش یافته است.
این مسئول افزود: از اواسط سال 95، طرحی با عنوان سامانه الکترونیک مداخله طلاق در خراسان رضوی آغاز شد و با انجام این کار 24 درصد این واقعه به سازش زوجین منجر شد.
وی بیان کرد: این برنامه درفاز اول و در 10 استان شامل استانهای تهران، البرز، گیلان، مازنداران، اصفهان، فارس و مرکزی و کرمانشاه و خراسان رضوی اجرا شده طبق برنامه ریزی ها در فاز بعدی تا پایان تیر تمامی استانها عملیاتی می شود.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در سال 95، به ازای هر 4.3 دهم ازدواج یک طلاق رخ داده و این واقعه در حال تغییر است.
فرید افزود: اعتیاد، مسائل اقتصادی، بیکاری، نبود مهارت زوجین و خیانت بین زوجین شایعترین علل طلاتق بوده است.
این مسئول تاکید کرد: بررسی ها نیز نشان می دهد 50 درصد طلاق ها در پنج سال اول زندگی رخ می دهد که با انجام مشاوره های به هنگام می توان مانع از بروز این واقعه تلخ شد.
فرید خاطرنشان کرد: برنامه های آموزشی حین ازدواج توسط شورای انقلاب فرهنگی از 2 به 6 ساعت افزایش یافته و بخش های مختلفی را در بر می گیرد.
وی اضافه کرد: این برنامه در استان البرز آغاز شده و با بررسی نواقص فراگیر خواهد شد و هم اکنون سه هزار مربی آموزش دیده در استان ها تربیت شده و افزون بر آن آموزش های پیش از ازدواج و ارائه مهارتهای زندگی به زوجین توسعه خواهد یافت.

***لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در ایستگاه آخر
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: هم اکنون لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان آخرین مراحل خود را برای تصویب در مجلس شورای اسلامی می گذراند که ظرفیت های بیشتری در زمینه کودک آزاری فراهم و نقش بسیار زیادی به بهزیستی داده شده است.
وی اظهار کرد: یکی از فعالیت های اورژانس مداخله در کودک آزاری بوده و به لحاظ قانونی نیز بروز چنین کاری جرم محسوب می شود که نیاز به شاکی خصوصی ندارد.
فرید گفت: هر فردی در صورت وقوع از کودک آزاری باید موارد را به دادستانی و قوه قضایه اطلاع دهد و این دو نهاد مکلف هستند این موضوع را پیگیری کند.
وی تاکید کرد: حساسیت های به موضوع کودک آزاری در فضای مجازی نیز بیشتر شده و از طرفی استاندارد های مداخله در آسیب های نیز به مراتب افزایش یافته است.
فرید افزود: طبق گزارش دریافتی در موضوع کودک آزاری رخ داده در ماهشهر نیز کودکان با حکم قضایی از خانواده پس گرفته شده و عموی این کودکان برای نگهداری آنها مناسب تشخیص داده شده است.
این مسئول بیان کرد: برای کاهش کودک آزاری باید کارهای پیشگیرانه زیادی انجام و عوامل بروز این مساله شناسایی شود و این درحالی است که شدیدترین نوع کودک آزاری با اعتیاد سرو کار دارد که نمونه های ان در کشور رخ داده است.
وی ادامه داد: بر این اساس سبک فرزند پروری به والدین باید آموزش داده شود و رسانه های گروهی نیز نقش بسزایی در تحقق این موضوع و معرفی خدمات اورژانس اجتماعی دارند.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.