به گزارش ایرنا، حسین ملک افضلی روز پنجشنبه در مراسم آغاز به کار مجمع سلامت خراسان رضوی در مشهد افزود: در سالهای ابتدای انقلاب به دلیل شیوع بیماریهای واگیردار، عمده فعالیت مسئولان وزارت بهداشت حول محور ریشه کنی بیماری هایی از قبیل فلج اطفال و کزاز و امثال آن بود لذا سراغ مباحث اجتماعی سلامت نرفتند.
وی اظهار کرد: اما امروز معضل بیماری های واگیردار در کشور حل شده و با مساله ای با عنوان آسیب های اجتماعی در حوزه سلامت مانند انواع سرطان ها و سوانح رانندگی مواجه هستیم که دیگر با فناوری پزشکی قابل حل نیست.
وی گفت: باید راهبرد 'همه برای سلامت' را به کار گیریم و نظام سلامت را اجتماعی کنیم زیرا نظام سلامت دیگر نمی تواند در انحصار متخصصین باشد و باید در کنار آن بسیج سلامت به صورت سازمان یافته شکل گیرد.
ملک افضلی افزود: باید ظرفیتهایی را که خارج از فناوری پزشکی است شناسایی و توانمند نمود و از آنها برای ارتقای سلامت جامعه بهره برد.
وی اظهار کرد: این امر که از آن به عنوان طب پیرامونی یاد می شود، هدف معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و درمان است.
وی گفت: ساز و کار اجتماعی شدن سلامت نیز راه اندازی مجامع سلامت است که راه اندازی آنها باید از محلات و مناطق کم برخوردار مانند حاشیه شهرها و روستاها آغاز شود.
ملک افضلی افزود: به دنبال سازماندهی اجتماعی شدن سلامت هستیم که لازمه آن این است که مردم در این زمینه توانمند شده و خود برای حل مشکلات وارد عمل شوند.
وی با تاکید بر تامین سلامت فعالیت های اجتماعی اظهار کرد: برای تحقق این امر باید رفع تبعیض کرده و درآمدزایی نماییم که همه این مسائل در طب پیرامونی مطرح شده است.
عضو هیات رئیسه و نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: در دوران انقلاب اسلامی امید به زندگی ایرانیان 20 سال افزایش یافت که این مهم در نتیجه تلاش دست اندرکاران بخش سلامت تحقق یافت.
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی افزود: امروزه دادن همه اختیارات و منابع و امکانات کشور به یک نهاد برای تامین سلامت، نمی تواند تامین کننده سلامت جامعه باشد.
وی اظهار کرد: دولت به این نکته توجه کرده است که باید مردم را در تامین سلامت شریک نمود و مشارکت آنان را جلب کرد.
وی گفت: سیاست های کلی نظام ناظر بر نقش آفرینی عموم مردم در تامین و ارتقای سلامت است و در این میان اصلاح سبک زندگی و رفتار مردم در اولویت قرار دارد که در برنامه پنجم و ششم توسعه نیز به آن اشاره شده است.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.