محمدسعید کریمیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مدت، 578 واحد فرآورده های گلبول قرمز که شامل 474 واحد گلبول قرمز فشرده شده، 84 واحد گلبول قرمز کم لکوسیت، 17 واحد خون شسته و سه واحد گلبول قرمز کم لکوسیت اشعه داده شده در بین مراکز درمانی استان توزیع شد.
او به ارسال 333 واحد فرآورده های پلاکتی به مراکز درمانی استان در این مدت اشاره کرد و افزود: 304 واحد پلاکت جدا شده از خون کامل، 10 واحد پلاکت آفرزیس، 16 واحد پلاکت اشعه دیده و سه واحد پلاکت آفرزیس اشعه دیده که بیشتر مورد استفاده بیماران مبتلا به سرطان است در بین مراکز درمانی استان توزیع شد.
وی از ارسال 200 واحد گلبول قرمز فشرده به استان خوزستان در تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت: بر اساس چارچوب شبکه خون رسان کشوری، استان ها متعهد هستند در صورت افزایش ذخایر بیش از حد نیاز، ارسال کننده خون به دیگر استان ها باشند؛ ضمن آنکه در صورت کاهش ذخایر خون، فرآورده های مورد نیاز را از استان های دیگر دریافت می کنند.
مدیرکل انتقال خون کردستان یادآور شد: 702 اهداکننده خون در ایام تعطیلات نوروزی در مراکز خونگیری استان پذیرش شدند که از این تعداد، 537 نفر به مرکز اهدا خون سنندج و 165 نفر نیز به انتقال خون سقز مراجعه کردند.
کریمیان اضافه کرد: آمار پذیرش شدگان اهداکننده خون کردستانی در سال گذشته در همین مدت، 680 نفر بود.
وی از آمار حضور 59 درصدی اهداکنندگان مستمر خون در تعطیلات نوروزی خبر داد و افزود: 407 اهداکننده مستمر خون با پیشینه حداقل 2 بار اهدا در سال گذشته، 174 اهداکننده خون دارای سابقه قبلی اهدای خون و 121 داوطلب اهدای خون بار اول، از جمله اهداکنندگان هفته نخست نوروز در استان کردستان بود.
به گفته وی، در تعطیلات نوروزی سال گذشته، 41 درصد اهداکنندگان خون، اهداکننده مستمر بودند که افزایش چشمگیر این آمار در سال 97 نشان از سلامت بیش از پیش خون های اهدایی دارد.
او از اهداکنندگان خون خواست با توجه به اینکه عمر فرآورده های پلاکتی که در شمار پرمصرف ترین فرآورده های مورد نیاز بیماران سرطانی است محدود و تنها 3 روز است حضور در مراکز انتقال خون را در تمامی روزهای سال در برنامه زندگی خود قرار دهند.
انتقال خون کردستان دارای 2 مرکز ثابت اهدای خون در شهرستان های سنندج و سقز است و سالانه 30 هزار اهداکننده خون را پذیرش می کند.
7355/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.