عثمان صالح زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پارک نوروز به مساحت پنج هکتار و پارک حاشیه سد سبدلو به مساحت 750 هکتار با حفظ پوشش جنگلی طبیعی برای احیای جنگل، احداث آلاچیق، پارکینگ، شهر بازی، رستوران و کافی شاپ در راستای اهداف توسعه صنعت گردشگری، حمایت و حفاظت از منابع طبیعی و بهره وری و بهره برداری اصولی از اراضی طبیعی به شهرداری بانه واگذار شده است.
وی افزود: احاله مدیریت و بهره وری پارک بابوس به مساحت 17 هکتار و پارک کوپیچ به مساحت 45 هکتار به شهرداری نیز در حال انجام است.
صالح زاده با بیان اینکه 27 هکتار از جنگل های شهرستان بانه با مشارکت سازمان های مردم نهاد و بهره برداران محلی احیا شد، گفت: با توجه به اینکه تخریب جنگل ها رو به افزایش است بودجه حفاظت در این بخش کافی نیست.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بانه اضافه کرد: بازنگری 3 طرح مرتعداری در روستاهای بیانداره، وزمله و بادمجان در راستای تثبیت شغل دامداری در مراتع و بحث باغداری اقدام شده است.
به گفته وی، برای حفظ منابع پایه ای آب و خاک، جلوگیری از وقوع سیلاب بعنوان بلای طبیعی و جلوگیری از هدر رفت آب های جاری نسبت به اجرای پروژه های بخش آبخیزداری اقدامات مهمی انجام شده است.
وی افزود: سدهای رسوب گیر گایونی و ملاتی در روستای خشکدره با حجم 22 متر مکعب و سدهای رسوب گیر گایونی و ملاتی در روستای سر ته زین با حجم 558 متر مکعب در آبراهه های بالا دست این روستاها احداث شده است.
این مسئول به اهمیت اجرایی شدن شعار اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت: در راستای اجرایی کردن این شعار با همکاری و مشارکت جهاد کشاورزی نسبت به استعدادیابی و تخصیص اراضی ملی برای اجرای طرح توسعه باغات در 125 هکتار با اشتغالزایی 66 نفر اقدام شده است.
صالح زاده یادآور شد: امسال در هفته منابع طبیعی 19 هزار و 200 نهال از انواع گونه های جنگل و زینتی سرو نقره ای، سرو خمره ای، ارغوان، داغداغان، سنوبر، بید مشک، افرا، بادام تلخ، سنجد و اقاقیا در مناطق مختلف شهرستان با توجه به تقاضای افراد حقیقی و حقوقی غرس می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بانه با بیان اینکه بیشتر جنگل های بانه بلوط است، گفت: جنگل های بلوط شامل سه گونه مازو دار، بلوط دار و وی ویل است که این گونه ها در مناطق دیگر کمیاب است.
وی حفاظت از آب و خاک را مهمترین اثر و کارکرد جنگل های بانه دانست و ادامه داد: تولید محصولات داروی، خوراکی و صنعتی از دیگر کارکردهای جنگل های طبیعی و بکر این شهرستان است.
صالح زاده گفت: شهرستان بانه دارای 115 هزار هکتار مراتع درجه یک، 14 هزار هکتار مراتع درجه دو و 21 هزار هکتار مراتع درجه سه است که این مراتع در بحث دامداری وابسته به مراتع تاثیر گذار هستند و بیش از 70 درصد دامداری های بانه برای چرای دام از این مراتع استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی شهرستان با مشارکت مردم 50 درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: با توجه به شرایط ویژه آب و هوایی، مشارکت مردم در امر پیشگیری و اطفای حریق در جنگل ها و مراتع و ایجاد اکیپ های اطفای حریق در روستاها، امسال فقط 13 فقره آتش سوزی در سطح 31 هکتار داشتیم که کنترل شد.
وی همچنین به کنترل و پیشگیری آفت لورانتوس دموکه اشاره کرد و گفت: امسال پیشگیری و کنترل آفت لورانتوس در پنج هزار هکتار از جنگل های بخش آرمرده و نمشیر انجام شد.
به گزارش ایرنا، هفته منابع طبیعی اهدافی مانند ترویج و اشاعه فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار، ساماندهی و جلب مشارکت مردم، سازمان های دولتی و غیر دولتی به منظور غرس نهال در عرصه های طبیعی و زمینه سازی برای توسعه پایدار جامعه و ایجاد حساسیت در بین مسئولان به منظور اهمیت حفاظت از آب، خاک و عرصه های ملی را دنبال می کند.
هفته منابع طبیعی در اکثر کشورها با توجه به تغییرات آب و هوایی برگزار می شود به عنوان مثال در کشورهای گرمسیر در فصل پاییز و در کشورهای سردسیر در فصل بهار برگزار می شود.
شهرستان بانه 80 هزار هکتار جنگل و 50 هزار هکتار مرتع دارد و بیش از 80 درصد مساحت شهرستان را جنگل و مرتع تشکیل می دهد.
15 تا 22 اسفند هفته منابع طبیعی و درختکاری است.
بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
7469/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.