اقبال شانظری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این 20 حلقه چاه که در 2 دشت ممنوعه دهگلان و قروه قرار دارند، در مجموع بیش از 720 هزار مترمکعب اضافه برداشت داشتند.
وی اضافه کرد: در راستای اجرای صحیح طرح احیاء و تعادل بخشی و حفاظت و صیانت از منابع آب های زیرزمینی، این شرکت نسبت به اخذ حکم قضایی برای مالکان چاه های دارای اضافه برداشت و تخلف از مفاد پروانه بهره برداری و مطابق احکام صادره نسبت به پیگیری مطالبه خسارات وارده به آبخوان و اخذ جریمه مالی معرفی شدند.
وی ابراز امیدواری کرد با اجرای پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان و همچنین انجام فعالیت های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و اصلاح الگوی کشت، پیش بینی می شود در سال های آتی شاهد کاهش برداشت غیر مجاز از منابع آب زیرزمینی و توزیع عادلانه آب در سطح استان باشیم.
به گفته وی 12هزار و 883 پروانه چاه در استان صادر شده و مجوز برداشت سالانه بیش از 417 میلیون مترمکعب را دارند.
شانظری در خصوص نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های آب گفت: هم اکنون کنتور هوشمند بر روی 2 هزار و 286 حلقه چاه برقی و 39 کنتور هوشمند بر روی چاه دیزلی نصب شده است.
دشت دهگلان به مساحت 780 کیلومتر مربع با افت سطح آبخوان به میزان 37 متر و دشت قروه به مساحت 169 کیلومتر مربع با افت سطح آبخوان به میزان 18 متر مواجه بوده که با اقدامات پیشگیرانه اکنون سطح آب در این عمق تثبیت شده است.
کردستان دارای هشت دشت به مساحت یک هزار و 627 کیلومتر مربع است که بدلیل برداشت بی رویه آب، دشت های این استان دارای بیلان منفی و با کسری مخزن مواجه است. از مجموع دشت های استان دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی جزء دشت های ممنوعه هستند.
کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب (6.6 درصد روان آب های کشور) بوده و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: امید بهمنی
3020/ 6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.